انیمیشن «باد دوچرخه‌ سوار» در جشنواره‌های جهانی

انیمیشن «باد دوچرخه‌ سوار» در جشنواره‌های جهانی

انیمیشن «باد دوچرخه‌ سوار» در جشنواره‌های جهانی 150 150 admin

وزش «باد دوچرخه‌ سوار» ایرانی در جشنواره‌های جهانی

تازه‌ترین انیمیشن تولیدشده کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با عنوان «باد دوچرخه‌ سوار» به کارگردانی نازنین سبحان‌سربندی در چند ماه گذشته در سه بازار بین‌المللی فیلم حضور داشته است.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، «سربندی»، فیلم‌نامه این اثر شش دقیقه‌ای را بر اساس یکی از داستان‌های کتاب «پی‌تی‌کو… پی‌تی‌کو…» اثر فرهاد حسن‌زاده از انتشارات کانون نوشته شده است.

بر اساس این خبر، داستان این انیمیشنِ کوتاه در مورد باد جوانی است که صاحب دوچرخه‌ای می‌شود. باد به وسیله دوچرخه سریع‌تر می‌وزد. بدون صرف انرژی زیاد آزادانه به هر طرف می‌رود و از گردش لذت می‌برد. از همه مهم‌تر این‌که او تنها بادی‌ست که چنین وسیله‌ای دارد. این آزادی و قدرت تازه به او این امکان را می‌دهد که دست به هر کاری بزند….

در این میان، طراح استوری برد و ریل، فضاسازی و گرافیک و پس زمینه انیمیشن «باد دوچرخه سوار» که با تکنیک دیجیتال دو بعدی ساخته شده را نازنین سبحان‌سربندی بر عهده داشته است.

همچنین سمانه اسدی انیماتور این اثر است، مارال علیزاده کامپوزیت، میلاد محمدی موسیقی، محمد ناصری تدوین و چنگیز صیاد صداگذاری انیمیشن «باد دوچرخه‌ سوار» را بر عهده داشته‌اند.

در عین حال این فیلم تاکنون در بازار فیلم شصت‌ونهمین جشنواره بین‌المللی فیلم برلین آلمان، سی‌وچهارمین بازار بین‌المللی فیلم کوتاه کلرمون فران فرانسه و بیست‌ودومین بازار بین‌المللی فیلم و برنامه‌های تلویزیونی فجر معرفی شده است.

نازنین سبحان‌سربندی درباره‌ی محتوای این فیلم توضیح داد: میل به خاص بودن، تفاخر و برتری نسبت به دیگران معمولا مشکلاتی گاه جبران‌ناپذیر به وجود می‌آورد. این میل گاه با داشتن اشیایی خاص یا رفتار و منشی متفاوت از هم‌نوعان بروز می‌کند. در حالی‌که دارابودن هر شئ یا بروز هر رفتاری نیازمند دانش و فرهنگ خودش است.

این کارگردان، استفاده نامطلوب از اینترنت و یا سرپیچی از قانون‌های راهنمایی و رانندگی و راندن اتومبیل با سرعت بالا در شهر یا جاده‌ها را از جمله‌ مصداق‌های تمایل انسان‌ها به خاص‌بودن و برتری‌جویی عنوان کرد.

منبع: سایت خبری کانون پرورش فکری

روزی روزگاری

فرهاد حسن‌زاده

فرهاد حسن زاده، فروردین ماه ۱۳۴۱ در آبادان به دنیا آمد. نویسندگی را در دوران نوجوانی با نگارش نمایشنامه و داستان‌های کوتاه شروع کرد. جنگ تحمیلی و زندگی در شرایط دشوار جنگ‌زدگی مدتی او را از نوشتن به شکل جدی بازداشت. هر چند او همواره به فعالیت هنری‌اش را ادامه داد و به هنرهایی مانند عکاسی، نقاشی، خطاطی، فیلنامه‌نویسی و موسیقی می‌پرداخت؛ اما در اواخر دهه‌ی شصت با نوشتن چند داستان‌ و شعر به شکل حرفه‌ای پا به دنیای نویسندگی کتاب برای کودکان و نوجوانان نهاد. اولین کتاب او «ماجرای روباه و زنبور» نام دارد که در سال ۱۳۷۰ به چاپ رسید. حسن‌زاده در سال ۱۳۷۲ به قصد برداشتن گام‌های بلندتر و ارتباط موثرتر در زمینه ادبیات کودک و نوجوان از شیراز به تهران کوچ کرد…

دنیای کتاب‌ها... دنیای زیبایی‌ها

کتاب‌ها و کتاب‌ها و کتاب‌ها...

فرهاد حسن‌زاده برای تمامی گروه‌های سنی کتاب نوشته است. او داستان‌های تصویری برای خردسالان و کودکان، رمان، داستان‌های کوتاه، بازآفرینی متون کهن و زندگی‌نامه‌هایی برای نوجوان‌ها و چند رمان نیز برای بزرگسالان نوشته است.

ترجمه شده است

به زبان دیگران

برخی از کتاب‌های این نویسنده به زبان‌های انگلیسی، چینی، مالایی، ترکی استانبولی و کردی ترجمه شده و برخی در حال ترجمه به زبان عربی و دیگر زبا‌ن‌هاست. همچنین تعدادی از کتاب‌هایش تبدیل به فیلم یا برنامه‌ی رادیو تلویزیونی شده است. «نمكی و مار عينكي»، «ماشو در مه» و «سنگ‌های آرزو» از كتاب‌هايي هستند كه از آن‌ها اقتباس شده است.

بعضی از ویژگی‌های آثار :

  • نویسندگی در بیشتر قالب‌های ادبی مانند داستان كوتاه، داستان بلند، رمان، شعر، افسانه، فانتزی، طنز، زندگينامه، فيلم‌نامه.
  • نویسندگی برای تمامی گروه‌های سنی: خردسال، کودک، نوجوان و بزرگسال.
  • خلق آثاری تأثیرگذار، باورپذیر و استفاده از تكنيك‌های ادبی خاص و متفاوت.
  • خلق آثاری كه راوی آن‌ها کودکان و نوجوانان هستند؛ روايت‌هايی مملو از تصویرسازی‌های عینی و گفت‌وگوهای باورپذير.
  • پرداختن به موضوع‌های گوناگون اجتماعی چون جنگ، مهاجرت، کودکان كار و خيابان، بچه‌های بی‌سرپرست يا بدسرپرست و…
  • پرداختن به مسائلی که کمتر در آثار کودک و نوجوان دیده می‌شود، مانند جنگ و صلح، طبقات فرودست، افراد معلول، اختلالات شخصیتی‌ـ‌روانی و…
  • تنوع در انتخاب شخصیت‌های محوری و كنشگر (فعال). مشخصاً دخترانی که علیه برخی باورهای غلط ایستادگی می‌کنند.
  • بهره‌گیری از طنز در کلام و روایت‌های زنده و انتقادی از زندگی مردم كوچه و بازار.
  • زبان ساده و بهره‌گیری اصولی از ویژگی‌های زبان بومی و اصطلاح‌های عاميانه و ضرب‌المثل‌ها.

او حرف‌های غیرکتابی‌اش را این‌جا می‌نویسد.

به دیدارش بیایید و صدایش را بشنوید