فرهاد حسن زاده، نامزد جایزه یادبود آسترید لیندگرن 2023

نمایشگاه کتاب بلونیا- غرفه آسترید لیندگرن

فرهاد حسن زاده، نامزد جایزه یادبود آسترید لیندگرن 2023

فرهاد حسن زاده، نامزد جایزه یادبود آسترید لیندگرن 2023 467 409 فرهاد حسن‌زاده

انجمن نویسندگان کودک و نوجوان، با صدور بیانیه‌ای، نامزدهای خود را برای دریافت جایزه‌ی آسترید لیندگرن (آلما) سال ٢٠٢٣ ­معرفی کرد این نامزدهای عبارتند از:
فرهاد حسن‌زاده (نویسنده و شاعر)
نوش‌آفرين انصاری (مروج کتاب و کتابخوانی از ایران)
سيدنادر موسوی به‌عنوان نامزد در بخش ترويج کتاب و کتابخوانی از افغانستان.

?در این بیانیه درباره دلایل انتخاب فرهاد حسن‌زاده چنین آمده است:
فرهاد حسن‌زاده، با نزديك به‏ چهار دهه نوشتن داستان‌ برای گروه‌های سنی خردسال، كودك و نوجوان و آفرینش آثار ادبی كه مورد استقبال مخاطبان قرار گرفته و جايزه‌های گوناگون داخلی و بين‌المللی نيز که برای اين آثار دريافت كرده، به‌خاطر توجه جدی به جذابيت آثار خلق شده برای خواننده‌ی کودک و نوجوان، اهميت دادن به تنوع سبك‌ها و مخاطب‌، طرح موضوع‌های جدید و به‌روز در داستان‏ها، خلق آثار ادبی در قالب‌های گوناگون از جمله طنز، مشاركت‌ فعال و مؤثر در بنیان‌گذاری نهادهای تخصصی، توجه به آموزش داستان‌نویسی و تأسيس نشريه‌ای كه همه‌ امور آن را کودکان و نوجوانان شركت‌كننده در كارگاه‌های او برعهده دارند، فعاليت تأثيرگذار در نشریات ويژه‌ كودكان و نوجوانان، اهميت دادن به مسائل روز جامعه از جمله موضوع ‌دختران و زنانگی مدرن در جهان امروز و پرداختن به ارزش‏های فراگير انسانی مانند صلح، دوستی و حقوق كودكان، نگاه به جنگ از زاویه‌هايی متفاوت و همچنين نگارش آثاری درباره‌ محیط‌زیست و حفاظت از گونه‌های در حال انقراض، بنابر رأی اکثریت اعضای کمیته‌ نهايی انتخاب نامزدهای انجمن نویسندگان کودک و نوجوان، نامزد دریافت جایزه‌ آسترید لیندگرن (آلما) در بخش نویسندگان برای سال ٢٠٢٣ ميلادی شد.

?فرهاد حسن‌زاده در سال‌های پیشین (۲۰۱۷، ۲۰۱۸، ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰) نیز از سوی نهادهای مجاز نامزد این جایزه جهانی شده بود. این جایزه از سال 2002 به نام آسترید لیندگرن که یکی از مهمترین نویسندگان سوئد است، برای ترویج علاقه به ادبیات کودکان و نوجوانان در سراسر جهان تأسیس شده است. این بزرگترین جایزه بین المللی ادبیات کودک و نوجوان در جهان و دومین جایزه ادبی پس از جایزه هانس کریستین اندرسن است. این جایزه به نویسندگان، تصویرگران، داستان‌سرایان شفاهی و مروجین کتاب‌خوانی اعطا می‌شود و ممکن است به یک یا چند برنده، صرف نظر از زبان یا ملیت، اهدا شود. جایزه یادبود آسترید لیندگرن به افراد و سازمان هایی اهدا می شود که در سنت آسترید لیندگرن از ارزش های دموکراتیک محافظت می‌کنند.

    روزی روزگاری

    فرهاد حسن‌زاده

    فرهاد حسن زاده، فروردین ماه ۱۳۴۱ در آبادان به دنیا آمد. نویسندگی را در دوران نوجوانی با نگارش نمایشنامه و داستان‌های کوتاه شروع کرد. جنگ تحمیلی و زندگی در شرایط دشوار جنگ‌زدگی مدتی او را از نوشتن به شکل جدی بازداشت. هر چند او همواره به فعالیت هنری‌اش را ادامه داد و به هنرهایی مانند عکاسی، نقاشی، خطاطی، فیلنامه‌نویسی و موسیقی می‌پرداخت؛ اما در اواخر دهه‌ی شصت با نوشتن چند داستان‌ و شعر به شکل حرفه‌ای پا به دنیای نویسندگی کتاب برای کودکان و نوجوانان نهاد. اولین کتاب او «ماجرای روباه و زنبور» نام دارد که در سال ۱۳۷۰ به چاپ رسید. حسن‌زاده در سال ۱۳۷۲ به قصد برداشتن گام‌های بلندتر و ارتباط موثرتر در زمینه ادبیات کودک و نوجوان از شیراز به تهران کوچ کرد…

    دنیای کتاب‌ها... دنیای زیبایی‌ها

    کتاب‌ها و کتاب‌ها و کتاب‌ها...

    فرهاد حسن‌زاده برای تمامی گروه‌های سنی کتاب نوشته است. او داستان‌های تصویری برای خردسالان و کودکان، رمان، داستان‌های کوتاه، بازآفرینی متون کهن و زندگی‌نامه‌هایی برای نوجوان‌ها و چند رمان نیز برای بزرگسالان نوشته است.

    ترجمه شده است

    به زبان دیگران

    برخی از کتاب‌های این نویسنده به زبان‌های انگلیسی، چینی، مالایی، ترکی استانبولی و کردی ترجمه شده و برخی در حال ترجمه به زبان عربی و دیگر زبا‌ن‌هاست. همچنین تعدادی از کتاب‌هایش تبدیل به فیلم یا برنامه‌ی رادیو تلویزیونی شده است. «نمكی و مار عينكي»، «ماشو در مه» و «سنگ‌های آرزو» از كتاب‌هايي هستند كه از آن‌ها اقتباس شده است.

    بعضی از ویژگی‌های آثار :

    • نویسندگی در بیشتر قالب‌های ادبی مانند داستان كوتاه، داستان بلند، رمان، شعر، افسانه، فانتزی، طنز، زندگينامه، فيلم‌نامه.
    • نویسندگی برای تمامی گروه‌های سنی: خردسال، کودک، نوجوان و بزرگسال.
    • خلق آثاری تأثیرگذار، باورپذیر و استفاده از تكنيك‌های ادبی خاص و متفاوت.
    • خلق آثاری كه راوی آن‌ها کودکان و نوجوانان هستند؛ روايت‌هايی مملو از تصویرسازی‌های عینی و گفت‌وگوهای باورپذير.
    • پرداختن به موضوع‌های گوناگون اجتماعی چون جنگ، مهاجرت، کودکان كار و خيابان، بچه‌های بی‌سرپرست يا بدسرپرست و…
    • پرداختن به مسائلی که کمتر در آثار کودک و نوجوان دیده می‌شود، مانند جنگ و صلح، طبقات فرودست، افراد معلول، اختلالات شخصیتی‌ـ‌روانی و…
    • تنوع در انتخاب شخصیت‌های محوری و كنشگر (فعال). مشخصاً دخترانی که علیه برخی باورهای غلط ایستادگی می‌کنند.
    • بهره‌گیری از طنز در کلام و روایت‌های زنده و انتقادی از زندگی مردم كوچه و بازار.
    • زبان ساده و بهره‌گیری اصولی از ویژگی‌های زبان بومی و اصطلاح‌های عاميانه و ضرب‌المثل‌ها.

    او حرف‌های غیرکتابی‌اش را این‌جا می‌نویسد.

    به دیدارش بیایید و صدایش را بشنوید