نامزدهای ایرانی برای دریافت جایزه آسترید لیندگرن

نامزدهای جایزه آسترید لیندگرن

نامزدهای ایرانی برای دریافت جایزه آسترید لیندگرن

نامزدهای ایرانی برای دریافت جایزه آسترید لیندگرن 800 678 فرهاد حسن‌زاده

نامزدهای ایرانی برای دریافت جایزه آسترید لیندگرن از سوی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، شورای کتاب کودک و موسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان به عنوان نهادهای مسئول در این زمینه معرفی شدند.

به گزارش خبرنگار ادبیات و کتاب ایسنا، فرهاد حسن‌زاده (نویسنده) و پژمان رحیمی‌زاده (تصویرگر) از سوی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، پژمان رحیمی‌زاده از سوی شورای کتاب کودک و توران میرهادی (پیشکسوت کتاب و ادبیات کودک) از سوی موسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان به عنوان نامزدهای ایرانی دریافت جایزه جهانی آسترید لیندگرن (۲۰۱۷) که یکی از بزرگ‌ترین جایزه‌های جهانی در حوزه ادبیات کودک و نوجوان است معرفی شده‌اند.

کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان همچنین در بخش طرح‌های ترویج کتاب‌خوانی «کتابخانه‌های سیار شهری و روستایی» خود را برای دریافت جایزه آسترید لیندگرن نامزد کرده است.

شورای کتاب کودک که یکی از سه نهاد مجاز برای معرفی کاندیدا به جایزه آسترید لیندگرن است بدون اعلام نام نویسنده‌ای بار دیگر نام پژمان رحیمی‌زاده را برای دریافت این جایزه اعلام کرده است. سال ۲۰۱۶ نیز همین تصویرگر از سوی شورای کتاب به عنوان نامزد ایرانی دریافت این جایزه معرفی شده بود. ظاهرا بر اساس برنامه‌ریزی‌های شورا هر دو سال یک بار تنها یک نویسنده و یا یک تصویرگر برای دریافت این جایزه معرفی می‌شوند. به این ترتیب در سال‌های ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ نام هوشنگ مرادی کرمانی برای دریافت این جایزه جهانی از سوی شورای کتاب کودک اعلام شده بود.

و بالاخره موسسه پژوهشی ‌تاریخ ادبیات کودکان که در زمره موسسه‌های اقماری شورای کتاب کودک است بار دیگر نام توران میرهادی را برای درفت این جایزه جهانی اعلام کرده است. در سال ۲۰۱۶ هم توران میرهادی از سوی این موسسه به عنوان نامزد جایزه آسترید لیندگرن معرفی شده بود.

جایزه جهانی آسترید لیندگرن، یکی از بزرگ‌ترین جایزه‌های جهانی در حوزه ادبیات کودک و نوجوان است.

آسترید لیندگرن بانوی نویسنده‌ سوئدی و صاحب کتاب‌هایی چون «پی‌پی جوراب بلند» و «کارلوس روی پشت بام» است که در سال ۲۰۰۲ در سن ۹۴ سالگی دیده از جهان فرو بست.

این جایزه هرساله به مناسبت گرامی‌داشت یاد این نویسنده با حضور بیش از ۶۰ کشور دنیا و با هدف افزایش کیفیت آثار حوزه ادبیات کودک و نوجوان و تقویت حقوق کودکان در جهان برگزار می‌شود.

    روزی روزگاری

    فرهاد حسن‌زاده

    فرهاد حسن زاده، فروردین ماه ۱۳۴۱ در آبادان به دنیا آمد. نویسندگی را در دوران نوجوانی با نگارش نمایشنامه و داستان‌های کوتاه شروع کرد. جنگ تحمیلی و زندگی در شرایط دشوار جنگ‌زدگی مدتی او را از نوشتن به شکل جدی بازداشت. هر چند او همواره به فعالیت هنری‌اش را ادامه داد و به هنرهایی مانند عکاسی، نقاشی، خطاطی، فیلنامه‌نویسی و موسیقی می‌پرداخت؛ اما در اواخر دهه‌ی شصت با نوشتن چند داستان‌ و شعر به شکل حرفه‌ای پا به دنیای نویسندگی کتاب برای کودکان و نوجوانان نهاد. اولین کتاب او «ماجرای روباه و زنبور» نام دارد که در سال ۱۳۷۰ به چاپ رسید. حسن‌زاده در سال ۱۳۷۲ به قصد برداشتن گام‌های بلندتر و ارتباط موثرتر در زمینه ادبیات کودک و نوجوان از شیراز به تهران کوچ کرد…

    دنیای کتاب‌ها... دنیای زیبایی‌ها

    کتاب‌ها و کتاب‌ها و کتاب‌ها...

    فرهاد حسن‌زاده برای تمامی گروه‌های سنی کتاب نوشته است. او داستان‌های تصویری برای خردسالان و کودکان، رمان، داستان‌های کوتاه، بازآفرینی متون کهن و زندگی‌نامه‌هایی برای نوجوان‌ها و چند رمان نیز برای بزرگسالان نوشته است.

    ترجمه شده است

    به زبان دیگران

    برخی از کتاب‌های این نویسنده به زبان‌های انگلیسی، چینی، مالایی، ترکی استانبولی و کردی ترجمه شده و برخی در حال ترجمه به زبان عربی و دیگر زبا‌ن‌هاست. همچنین تعدادی از کتاب‌هایش تبدیل به فیلم یا برنامه‌ی رادیو تلویزیونی شده است. «نمكی و مار عينكي»، «ماشو در مه» و «سنگ‌های آرزو» از كتاب‌هايي هستند كه از آن‌ها اقتباس شده است.

    بعضی از ویژگی‌های آثار :

    • نویسندگی در بیشتر قالب‌های ادبی مانند داستان كوتاه، داستان بلند، رمان، شعر، افسانه، فانتزی، طنز، زندگينامه، فيلم‌نامه.
    • نویسندگی برای تمامی گروه‌های سنی: خردسال، کودک، نوجوان و بزرگسال.
    • خلق آثاری تأثیرگذار، باورپذیر و استفاده از تكنيك‌های ادبی خاص و متفاوت.
    • خلق آثاری كه راوی آن‌ها کودکان و نوجوانان هستند؛ روايت‌هايی مملو از تصویرسازی‌های عینی و گفت‌وگوهای باورپذير.
    • پرداختن به موضوع‌های گوناگون اجتماعی چون جنگ، مهاجرت، کودکان كار و خيابان، بچه‌های بی‌سرپرست يا بدسرپرست و…
    • پرداختن به مسائلی که کمتر در آثار کودک و نوجوان دیده می‌شود، مانند جنگ و صلح، طبقات فرودست، افراد معلول، اختلالات شخصیتی‌ـ‌روانی و…
    • تنوع در انتخاب شخصیت‌های محوری و كنشگر (فعال). مشخصاً دخترانی که علیه برخی باورهای غلط ایستادگی می‌کنند.
    • بهره‌گیری از طنز در کلام و روایت‌های زنده و انتقادی از زندگی مردم كوچه و بازار.
    • زبان ساده و بهره‌گیری اصولی از ویژگی‌های زبان بومی و اصطلاح‌های عاميانه و ضرب‌المثل‌ها.

    او حرف‌های غیرکتابی‌اش را این‌جا می‌نویسد.

    به دیدارش بیایید و صدایش را بشنوید