آقارنگی و گربه‌ی ناقلا

آقارنگی و گربه ناقلا

آقارنگی و گربه‌ی ناقلا

آقارنگی و گربه‌ی ناقلا 300 374 فرهاد حسن‌زاده
آقارنگی و گربه ناقلا

آقا رنگی و گربه ناقلا

(داستان-سرگرمی، کودک)

◊تصویرگر: علی خدایی

◊ناشر: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان

◊چاپ اول: ۱۳۸۴/ دوم ۱۳۸۸/ چهارم ۱۳۹۹

آقارنگي و گربه ناقلا اسم ديگري هم دارد: اينجوري بود كه اون جوري شد. این کتاب يك داستان معمولي نيست. داستان كتاب با چند هوش آزمايي و بازی تركيب شده و از كودك می‌خواهد كه در روند داستان همكاری كند.
ماجرا از آنجا آغاز مي‌شود كه يك نقاش با سه تا از دوستانش كه سه تا موش هستند در كارگاهش زندگي آرامي دارد، تا اين كه نقاش كه آقا رنگي باشد تصميم مي‌گيرد گربه‌اي نقاشي كند. گربه كشيدن همان و درگير شدن گربه با موش‌ها همان.

آهاي با تو هستم . با تو كه داري اين كتاب را ورق مي زني ومي خواني. شايد… كسي چه مي داند… شايد همان گربه از صفحه هاي همين كتاب بيرون آمد و در يك چشم بر هم زدن تو را خورد. البته اگر تو موش باشي . هستي؟
اگر نيستي نگران نباش. گربه دنبال موش است. براي گربه موش بهترين شكار است. ولي مگر موش ها به اين راحتي غذاي گربه ها مي‌شوند؟ آنها شعري دارند كه معروف است :
موش موشك / آهسته برو / آهسته بيا / كه گربه شاخت نزنه / چنگول وپنگت نزنه …
بهتر است برويم سراغ قصه

مثل هميشه يكي بود و يكي نبود. روزي و روزگاري مردي بود به نام آقارنگي. آقارنگي هيچ كاري نداشت به جز نقاشي كردن. او از صبح تا شب تابلو مي كشيد و با صداي قشنگش آواز مي خواند:
در دل ابرهاي آسمان رازي است
بر قله هاي بنفش كوه ها رازي است
در نگاه ساده گلها رازي است
در موجهاي آبي درياها رازي است
من عاشق رازم، من عاشق رازم
در عشق من هم رازي است.

♠ برگزیده‌ی جايزه كتاب سال(تقدیری) ۱۳۸۵

♣ برگزیده‌ی  کتاب سال مجله سلام بچه‌ها ۱۳۸۵

نقدها و مقاله‌های نوشته شده بر این کتاب:

آقارنگی و گربه ناقلا- صوتی

آقا رنگی و گربه ناقلا دو زبانه به صورت e.book همراه با رنگ‌آمیزی و انیمیشن

    روزی روزگاری

    فرهاد حسن‌زاده

    فرهاد حسن زاده، فروردین ماه ۱۳۴۱ در آبادان به دنیا آمد. نویسندگی را در دوران نوجوانی با نگارش نمایشنامه و داستان‌های کوتاه شروع کرد. جنگ تحمیلی و زندگی در شرایط دشوار جنگ‌زدگی مدتی او را از نوشتن به شکل جدی بازداشت. هر چند او همواره به فعالیت هنری‌اش را ادامه داد و به هنرهایی مانند عکاسی، نقاشی، خطاطی، فیلنامه‌نویسی و موسیقی می‌پرداخت؛ اما در اواخر دهه‌ی شصت با نوشتن چند داستان‌ و شعر به شکل حرفه‌ای پا به دنیای نویسندگی کتاب برای کودکان و نوجوانان نهاد. اولین کتاب او «ماجرای روباه و زنبور» نام دارد که در سال ۱۳۷۰ به چاپ رسید. حسن‌زاده در سال ۱۳۷۲ به قصد برداشتن گام‌های بلندتر و ارتباط موثرتر در زمینه ادبیات کودک و نوجوان از شیراز به تهران کوچ کرد…

    دنیای کتاب‌ها... دنیای زیبایی‌ها

    کتاب‌ها و کتاب‌ها و کتاب‌ها...

    فرهاد حسن‌زاده برای تمامی گروه‌های سنی کتاب نوشته است. او داستان‌های تصویری برای خردسالان و کودکان، رمان، داستان‌های کوتاه، بازآفرینی متون کهن و زندگی‌نامه‌هایی برای نوجوان‌ها و چند رمان نیز برای بزرگسالان نوشته است.

    ترجمه شده است

    به زبان دیگران

    برخی از کتاب‌های این نویسنده به زبان‌های انگلیسی، چینی، مالایی، ترکی استانبولی و کردی ترجمه شده و برخی در حال ترجمه به زبان عربی و دیگر زبا‌ن‌هاست. همچنین تعدادی از کتاب‌هایش تبدیل به فیلم یا برنامه‌ی رادیو تلویزیونی شده است. «نمكی و مار عينكي»، «ماشو در مه» و «سنگ‌های آرزو» از كتاب‌هايي هستند كه از آن‌ها اقتباس شده است.

    بعضی از ویژگی‌های آثار :

    • نویسندگی در بیشتر قالب‌های ادبی مانند داستان كوتاه، داستان بلند، رمان، شعر، افسانه، فانتزی، طنز، زندگينامه، فيلم‌نامه.
    • نویسندگی برای تمامی گروه‌های سنی: خردسال، کودک، نوجوان و بزرگسال.
    • خلق آثاری تأثیرگذار، باورپذیر و استفاده از تكنيك‌های ادبی خاص و متفاوت.
    • خلق آثاری كه راوی آن‌ها کودکان و نوجوانان هستند؛ روايت‌هايی مملو از تصویرسازی‌های عینی و گفت‌وگوهای باورپذير.
    • پرداختن به موضوع‌های گوناگون اجتماعی چون جنگ، مهاجرت، کودکان كار و خيابان، بچه‌های بی‌سرپرست يا بدسرپرست و…
    • پرداختن به مسائلی که کمتر در آثار کودک و نوجوان دیده می‌شود، مانند جنگ و صلح، طبقات فرودست، افراد معلول، اختلالات شخصیتی‌ـ‌روانی و…
    • تنوع در انتخاب شخصیت‌های محوری و كنشگر (فعال). مشخصاً دخترانی که علیه برخی باورهای غلط ایستادگی می‌کنند.
    • بهره‌گیری از طنز در کلام و روایت‌های زنده و انتقادی از زندگی مردم كوچه و بازار.
    • زبان ساده و بهره‌گیری اصولی از ویژگی‌های زبان بومی و اصطلاح‌های عاميانه و ضرب‌المثل‌ها.

    او حرف‌های غیرکتابی‌اش را این‌جا می‌نویسد.

    به دیدارش بیایید و صدایش را بشنوید