snow and sun

snow and sun

snow and sun 805 1280 فرهاد حسن‌زاده

During Keykhosrow’s reign, the border of Iran and Turan is attacked by wild boars; its people ask the king of Iran for help.
Bijan, a young Iranian hero who’s Rostam’s grandchild, volunteers to fight off the wild boars and intends to leave. His father, Giv, objects but Bijan insists on going. Keykhosrow chooses Gorgin who is an older and more experienced hero but also a trickster to accompany Bijan.
After seven days and seven nights, the two heroes arrived there to eliminate the boars. While Gorgin was resting in a corner, Bijan attacked the boars and killed off all of them.
On their way back to Iran Gorgin begins to tell Bijan of Manijeh’s beauties, Afrasiab’s daughter, and persuades him to go to spend a while at Manijeh’s resort in Turan, Iran’s old enemy, and enjoy her company. Bijan who at first disapproves of this idea, slowly becomes captivated by Gorgin’s descriptions of Manijeh and falls to his trap.
Bijan and Gorgin start for Turan and Bijan get the chance to meet Manijeh; after meeting her, Bijan falls madly in love with her. This fiery love blinds Bijan to the truth and puts him on an unfortunate path.
When it is time to return to Iran, after failing to convince Bijan to stay, Manijeh drugs Bijan unconscious and takes him to her room in Afrasiab’s castle.
In Afrasiab’s castle, the maids take notice of Bijan’s presence, their Iranian enemy, and report to Afrasiab.
Furious, Afrasiab orders Bijan to be captured and hung but as fate decides Bijan is saved from death and thrown in a deep dark well instead.
Manijeh is exiled from her father’s castle and remorseful spends day and night beside the well talking to Bijan.
On the other side, in Iran, Gorgin had returned to Keykhosrow’s castle and given Bijan’s death news in his battle with the boars to the royal court but Giv thinks this Gorgin’s plot and asks the king to find Bijan and return him to Iran.
Using the Cup of Jamshid, the famous orb of divination, Keykhosrow finds Bijan in a dark well in Turan and asks Rostam to set out for Turan to save him. Wearing the cloth of Iranian merchants, Rostam and his companions get to Turan and with the help of Manijeh they attempt to free Bijan at midnight.
The story of Bijan and Manijeh is a famous Iranian mythical story that Ferdowsi, the 11th century poet, wrote down as epic poetry in Shahnameh.
Farhad Hassanzadeh, the selected children and young adult author, has rewritten this story of Shahnameh in prose and recreated it for young adults; a love story, a love between snow and sun.

    روزی روزگاری

    فرهاد حسن‌زاده

    فرهاد حسن زاده، فروردین ماه ۱۳۴۱ در آبادان به دنیا آمد. نویسندگی را در دوران نوجوانی با نگارش نمایشنامه و داستان‌های کوتاه شروع کرد. جنگ تحمیلی و زندگی در شرایط دشوار جنگ‌زدگی مدتی او را از نوشتن به شکل جدی بازداشت. هر چند او همواره به فعالیت هنری‌اش را ادامه داد و به هنرهایی مانند عکاسی، نقاشی، خطاطی، فیلنامه‌نویسی و موسیقی می‌پرداخت؛ اما در اواخر دهه‌ی شصت با نوشتن چند داستان‌ و شعر به شکل حرفه‌ای پا به دنیای نویسندگی کتاب برای کودکان و نوجوانان نهاد. اولین کتاب او «ماجرای روباه و زنبور» نام دارد که در سال ۱۳۷۰ به چاپ رسید. حسن‌زاده در سال ۱۳۷۲ به قصد برداشتن گام‌های بلندتر و ارتباط موثرتر در زمینه ادبیات کودک و نوجوان از شیراز به تهران کوچ کرد…

    دنیای کتاب‌ها... دنیای زیبایی‌ها

    کتاب‌ها و کتاب‌ها و کتاب‌ها...

    فرهاد حسن‌زاده برای تمامی گروه‌های سنی کتاب نوشته است. او داستان‌های تصویری برای خردسالان و کودکان، رمان، داستان‌های کوتاه، بازآفرینی متون کهن و زندگی‌نامه‌هایی برای نوجوان‌ها و چند رمان نیز برای بزرگسالان نوشته است.

    ترجمه شده است

    به زبان دیگران

    برخی از کتاب‌های این نویسنده به زبان‌های انگلیسی، چینی، مالایی، ترکی استانبولی و کردی ترجمه شده و برخی در حال ترجمه به زبان عربی و دیگر زبا‌ن‌هاست. همچنین تعدادی از کتاب‌هایش تبدیل به فیلم یا برنامه‌ی رادیو تلویزیونی شده است. «نمكی و مار عينكي»، «ماشو در مه» و «سنگ‌های آرزو» از كتاب‌هايي هستند كه از آن‌ها اقتباس شده است.

    بعضی از ویژگی‌های آثار :

    • نویسندگی در بیشتر قالب‌های ادبی مانند داستان كوتاه، داستان بلند، رمان، شعر، افسانه، فانتزی، طنز، زندگينامه، فيلم‌نامه.
    • نویسندگی برای تمامی گروه‌های سنی: خردسال، کودک، نوجوان و بزرگسال.
    • خلق آثاری تأثیرگذار، باورپذیر و استفاده از تكنيك‌های ادبی خاص و متفاوت.
    • خلق آثاری كه راوی آن‌ها کودکان و نوجوانان هستند؛ روايت‌هايی مملو از تصویرسازی‌های عینی و گفت‌وگوهای باورپذير.
    • پرداختن به موضوع‌های گوناگون اجتماعی چون جنگ، مهاجرت، کودکان كار و خيابان، بچه‌های بی‌سرپرست يا بدسرپرست و…
    • پرداختن به مسائلی که کمتر در آثار کودک و نوجوان دیده می‌شود، مانند جنگ و صلح، طبقات فرودست، افراد معلول، اختلالات شخصیتی‌ـ‌روانی و…
    • تنوع در انتخاب شخصیت‌های محوری و كنشگر (فعال). مشخصاً دخترانی که علیه برخی باورهای غلط ایستادگی می‌کنند.
    • بهره‌گیری از طنز در کلام و روایت‌های زنده و انتقادی از زندگی مردم كوچه و بازار.
    • زبان ساده و بهره‌گیری اصولی از ویژگی‌های زبان بومی و اصطلاح‌های عاميانه و ضرب‌المثل‌ها.

    او حرف‌های غیرکتابی‌اش را این‌جا می‌نویسد.

    به دیدارش بیایید و صدایش را بشنوید