گفت‌وگوها

گفت‌وگو با همشهری محله 800 533 فرهاد حسن‌زاده

گفت‌وگو با همشهری محله

«فرهاد حسن‌زاده» سال‌هاست که با سامانه انبوه‌بر خط راه‌آهن‌ـ تجریش یا همان بی .آر. تی از ابتدای خیابان مطهری می‌آید پارک‌وی و کوچه تورج و مؤسسه همشهری که محل کارش است…  «فرهاد حسن‌زاده» سال‌هاست که با سامانه انبوه‌بر خط راه‌آهن‌ـ تجریش یا همان بی .آر. تی از ابتدای خیابان مطهری می‌آید پارک‌وی و کوچه تورج و مؤسسه همشهری که…

نویسندگی و آشپزی هر دو خوشمزه‌اند 533 800 فرهاد حسن‌زاده

نویسندگی و آشپزی هر دو خوشمزه‌اند

گفت‌وگو با هفته‌نامه سلامت/ مهر ۱۳۹۶ فرهاد حسن زاده متولد 1341 آبادان است. داستان نویس، روزنامه نگار است. او از طرف شورای کتاب کودک و کانون پرورش فکری نامزد دو جایزه معتبر جهانی شده است. نامزد جایزه «هانس کریستین اندرسن» معروف به نوبل کوچک و جایزه «آسترید لیندگرن» برای سال ۲۰۱۸ این‌ها جدای از سی…

شیمپالو نماد ترس کودکان امروز است 933 700 فرهاد حسن‌زاده

شیمپالو نماد ترس کودکان امروز است

نویسنده مجموعه «من+ جی‌جور+ شیمپالو» با اشاره به اینکه «شیمپالو» یک شخصیت خیالی است، گفت: شیمپالو تهدیدی است برای کودکانی که فرصت آموختن و تجربه کردن ندارند و در پیله تنهایی خود زندگی می‌کنند. خبرگزاری مهر- گروه فرهنگ: «من + جی‌جور + شیمپالو»، مجموعه داستان ۸ جلدی برای کودکان است که از سوی نشر چکه…

كتابداران باید در جایگاه مشاوره با مخاطبان خود برخورد كنند 533 800 فرهاد حسن‌زاده

كتابداران باید در جایگاه مشاوره با مخاطبان خود برخورد كنند

نقش كتابخانه‌های عمومی و كتابداران در جذب مخاطب نوجوان كتابداران باید در جایگاه مشاوره با مخاطبان خود برخورد كنند مژگان اسداللهی: فرهاد حسن‌زاده، نویسنده‌ای است مطرح در حوزه كودك و نوجوان فعالیت که كارنامه حرفه‌ای او نشان از میزان علاقه این نویسنده پركار به نگارش برای كودكان و نوجوانان دارد. حسن‌زاده در گفتگو با «مجله…

فرهاد حسن‌زاده از داستان‌نویسی برای نوجوانان می‌گوید 1024 768 فرهاد حسن‌زاده

فرهاد حسن‌زاده از داستان‌نویسی برای نوجوانان می‌گوید

تنبلی و فضای مجازی فرصت مطالعه به نویسندگان نمی‌دهد خدیجه زمانیان/ روزنامه خراسان/ ۱۳۸۴ فرهاد حسن‌زاده تا به حال آثار زیادی را در حوزه کودک و نوجوان منتشر کرده است. این داستان‌نویس و روزنامه‌نگار بیش از 60اثر نوشته و به چاپ رسانده که آثارش جوایز زیادی را هم نصیب او کرده است. حسن‌زاده تاکنون بیش…

نوجوان‌ها کشف را دوست دارند 150 150 فرهاد حسن‌زاده

نوجوان‌ها کشف را دوست دارند

فرهاد حسن‌زاده در گفت‌وگو با دوچرخه: نوجوان‌ها کشف را دوست دارند محمد سرابی فرهاد حسن‌زاده برای کسانی که هفته‌نامه‌ی دوچرخه را می‌خوانند، نیاز به معرفی‌کردن ندارد و برای همین هم ما او را معرفی نمی‌کنیم! فقط این را می‌گوییم که این گفت‌وگو به مناسب هفته‌ي کتاب و كتاب‌خواني و نامزدی او برای جایزه‌‌هاي ادبی «آسترید…

کودکان در هجوم رسانه‌های رنگارنگ/ گفت‌وگو با کافه داستان 241 102 فرهاد حسن‌زاده

کودکان در هجوم رسانه‌های رنگارنگ/ گفت‌وگو با کافه داستان

سمیه سیدیان، دبیر پرونده ادبیات کودک و نوجوان نویسنده ایست با قلمی گرم و پر احساس. روان و ساده می نویسد. آبادانی که باشی، این حس صمیمیت در قلم دو چندان می‌شود. با این که پنجاه را رد کرده است، اما چهره مهربانی دارد. چشم‌ها به هر جا  که نگاه می‌کند، گویی دنبال ردی، نشانه‌ای می‌گردد.…

خوب ببینید، بخوانید، بشنوید و سپس بنویسید 200 283 فرهاد حسن‌زاده

خوب ببینید، بخوانید، بشنوید و سپس بنویسید

فرهاد حسن زاده در گفت‌وگویی صمیمی با ماهنامه‌ی داروگ   شما خیلی قصه و داستان نوشته‌اید چرا نوشته‌های شما اینقدر جورواجور و متنوع هستند؟ ادبیات کودک و نوجوان خیلی گسترده است و گونه‌های مختلفی را دربر می‌گیرد و شامل گروه‌های سنی مختلف هم می‌شود. من برای گروه‌های سنی کودک، نوجوان، خردسال، و بزرگسال داستان کوتاه،…

کتاب‌های کامیک پر هزینه و بی متولی 226 245 فرهاد حسن‌زاده

کتاب‌های کامیک پر هزینه و بی متولی

فرهاد حسن‌زاده معتقد است: در کشورمان با تولید و انتشار کمیک و داستان مصور برخورد دوگانه صورت گرفته است. داستان مصور یا کُمیک‌استریپ در تعریف به نقاشی یا مجموعه‌ای از نقاشی‌های دنباله‌دار معنا شده که ماجرایی را روایت می‌کند. این سبک هنری نخستین بار از سده ۱۸ میلادی در اروپا شکل گرفت و تا به…

از زنگ‌های انشا تا لذت داستان 220 330 فرهاد حسن‌زاده

از زنگ‌های انشا تا لذت داستان

گزارشي از نشست لذت داستان در فرهنگسراي سرو فرهاد حسن‌زاده در ششمین نشست لذت داستان گفت: وقتی کودکان شروع به نوشتن می‌کنند، به کاری خلاقانه می‌پردازند و به نوعی تخلیه روحی و روانی می‌شوند، اما متاسفانه از زمانی که زنگ انشا از مدارس حذف شده نوشتن هم در میان کودکان رنگ باخته است. به طوری…

    روزی روزگاری

    فرهاد حسن‌زاده

    فرهاد حسن زاده، فروردین ماه ۱۳۴۱ در آبادان به دنیا آمد. نویسندگی را در دوران نوجوانی با نگارش نمایشنامه و داستان‌های کوتاه شروع کرد. جنگ تحمیلی و زندگی در شرایط دشوار جنگ‌زدگی مدتی او را از نوشتن به شکل جدی بازداشت. هر چند او همواره به فعالیت هنری‌اش را ادامه داد و به هنرهایی مانند عکاسی، نقاشی، خطاطی، فیلنامه‌نویسی و موسیقی می‌پرداخت؛ اما در اواخر دهه‌ی شصت با نوشتن چند داستان‌ و شعر به شکل حرفه‌ای پا به دنیای نویسندگی کتاب برای کودکان و نوجوانان نهاد. اولین کتاب او «ماجرای روباه و زنبور» نام دارد که در سال ۱۳۷۰ به چاپ رسید. حسن‌زاده در سال ۱۳۷۲ به قصد برداشتن گام‌های بلندتر و ارتباط موثرتر در زمینه ادبیات کودک و نوجوان از شیراز به تهران کوچ کرد…

    دنیای کتاب‌ها... دنیای زیبایی‌ها

    کتاب‌ها و کتاب‌ها و کتاب‌ها...

    فرهاد حسن‌زاده برای تمامی گروه‌های سنی کتاب نوشته است. او داستان‌های تصویری برای خردسالان و کودکان، رمان، داستان‌های کوتاه، بازآفرینی متون کهن و زندگی‌نامه‌هایی برای نوجوان‌ها و چند رمان نیز برای بزرگسالان نوشته است.

    ترجمه شده است

    به زبان دیگران

    برخی از کتاب‌های این نویسنده به زبان‌های انگلیسی، چینی، مالایی، ترکی استانبولی و کردی ترجمه شده و برخی در حال ترجمه به زبان عربی و دیگر زبا‌ن‌هاست. همچنین تعدادی از کتاب‌هایش تبدیل به فیلم یا برنامه‌ی رادیو تلویزیونی شده است. «نمكی و مار عينكي»، «ماشو در مه» و «سنگ‌های آرزو» از كتاب‌هايي هستند كه از آن‌ها اقتباس شده است.

    بعضی از ویژگی‌های آثار :

    • نویسندگی در بیشتر قالب‌های ادبی مانند داستان كوتاه، داستان بلند، رمان، شعر، افسانه، فانتزی، طنز، زندگينامه، فيلم‌نامه.
    • نویسندگی برای تمامی گروه‌های سنی: خردسال، کودک، نوجوان و بزرگسال.
    • خلق آثاری تأثیرگذار، باورپذیر و استفاده از تكنيك‌های ادبی خاص و متفاوت.
    • خلق آثاری كه راوی آن‌ها کودکان و نوجوانان هستند؛ روايت‌هايی مملو از تصویرسازی‌های عینی و گفت‌وگوهای باورپذير.
    • پرداختن به موضوع‌های گوناگون اجتماعی چون جنگ، مهاجرت، کودکان كار و خيابان، بچه‌های بی‌سرپرست يا بدسرپرست و…
    • پرداختن به مسائلی که کمتر در آثار کودک و نوجوان دیده می‌شود، مانند جنگ و صلح، طبقات فرودست، افراد معلول، اختلالات شخصیتی‌ـ‌روانی و…
    • تنوع در انتخاب شخصیت‌های محوری و كنشگر (فعال). مشخصاً دخترانی که علیه برخی باورهای غلط ایستادگی می‌کنند.
    • بهره‌گیری از طنز در کلام و روایت‌های زنده و انتقادی از زندگی مردم كوچه و بازار.
    • زبان ساده و بهره‌گیری اصولی از ویژگی‌های زبان بومی و اصطلاح‌های عاميانه و ضرب‌المثل‌ها.

    او حرف‌های غیرکتابی‌اش را این‌جا می‌نویسد.

    به دیدارش بیایید و صدایش را بشنوید