گفت‌وگوها

خوب ببینید، بخوانید، بشنوید و سپس بنویسید 200 283 فرهاد حسن‌زاده

خوب ببینید، بخوانید، بشنوید و سپس بنویسید

فرهاد حسن زاده در گفت‌وگویی صمیمی با ماهنامه‌ی داروگ   شما خیلی قصه و داستان نوشته‌اید چرا نوشته‌های شما اینقدر جورواجور و متنوع هستند؟ ادبیات کودک و نوجوان خیلی گسترده است و گونه‌های مختلفی را دربر می‌گیرد و شامل گروه‌های سنی مختلف هم می‌شود. من برای گروه‌های سنی کودک، نوجوان، خردسال، و بزرگسال داستان کوتاه،…

فرهاد حسن‌زاده
کتاب‌های کامیک پر هزینه و بی متولی 226 245 فرهاد حسن‌زاده

کتاب‌های کامیک پر هزینه و بی متولی

فرهاد حسن‌زاده معتقد است: در کشورمان با تولید و انتشار کمیک و داستان مصور برخورد دوگانه صورت گرفته است. داستان مصور یا کُمیک‌استریپ در تعریف به نقاشی یا مجموعه‌ای از نقاشی‌های دنباله‌دار معنا شده که ماجرایی را روایت می‌کند. این سبک هنری نخستین بار از سده ۱۸ میلادی در اروپا شکل گرفت و تا به…

فرهاد حسن‌زاده
از زنگ‌های انشا تا لذت داستان 220 330 فرهاد حسن‌زاده

از زنگ‌های انشا تا لذت داستان

گزارشي از نشست لذت داستان در فرهنگسراي سرو فرهاد حسن‌زاده در ششمین نشست لذت داستان گفت: وقتی کودکان شروع به نوشتن می‌کنند، به کاری خلاقانه می‌پردازند و به نوعی تخلیه روحی و روانی می‌شوند، اما متاسفانه از زمانی که زنگ انشا از مدارس حذف شده نوشتن هم در میان کودکان رنگ باخته است. به طوری…

فرهاد حسن‌زاده
ادبیات تلفیقی را جدی نگرفته‌ایم 555 370 فرهاد حسن‌زاده

ادبیات تلفیقی را جدی نگرفته‌ایم

گفت‌وگو با روزنامه جام‌جم اشاره: فرهاد حسن‌زاده، کارنامه موفقی در نویسندگی دارد و نیازی به معرفی زیاد او نیست. اخیرا او در انتشارات سوره مهر 18 داستان از گلستان سعدی را بازآفرینی کرده است، آن هم با تصویرگری و طراحی جلدی متفاوت. موفقیت این کتاب در جذب خوانندگان موجب شد تا با حسن‌زاده به گفت‌وگو…

فرهاد حسن‌زاده
نوشتن حس رهایی می‌دهد 300 200 فرهاد حسن‌زاده

نوشتن حس رهایی می‌دهد

گفت‌وگو با روزنامه‌ی قانون آدم به درستی نمی‌داند اولین جرقه‌ها دقیقاً کی زده می‌شود. فکر می‌کنم این موجود عجیبی که در وجود آدمی سربرمی‌آورد مانند جنینی است که به مرور و آرام آرام رشد می‌کند و بالنده می‌شود و ناگهان دیده می‌شود. در کودکی اهل خیالبافی و رویاسازی بودم. ساعت‌ها در رویاهایم غرق می‌شدم و…

فرهاد حسن‌زاده
قدری درباره طنز کودک و نوجوان 226 245 فرهاد حسن‌زاده

قدری درباره طنز کودک و نوجوان

گفت‌وگو با ماهنامه‌ی انشا و نویسندگی نویسنده باید با بچه‌ها صادق باشد و حرف دل آنها را بزند و خیال نکند با این شیوه‌ی ادبی باید آنها را تربیت و به راه راست هدایت‌شان کرد. بچه‌ها این گونه نوشته‌ها را دوست ندارند. بعد این که نوشته‌های طنزآمیز باید زبانی سالم و بدون دست‌انداز باشند. اگر…

فرهاد حسن‌زاده
دختری که پسر شد 800 533 فرهاد حسن‌زاده

دختری که پسر شد

گفت‌و گو پیرامون رمان هستی ♦مریم محمدخانی ◊ موافقید اول از شخصیت هستی شروع کنیم. هستی از کجا آمد؟ هستی از یک ماجرای نیمه واقعی آمد. واقعی‌اش این بود که یک بار توی بازی فوتبال دست پسرم شکست. او را بردیم بیمارستان و یک شب هم پیش پسرم خوابیدم تا عمل شود و بیاوریمش خانه.…

فرهاد حسن‌زاده
در هم پیچیده از گردباد جنگ 400 602 فرهاد حسن‌زاده

در هم پیچیده از گردباد جنگ

گفت‌وگو با روزنامه تهران امروز هفتم آبان 1390 ◊ربابه میرغیاثی «رمان نوجوان امروز» عنوان پروژه‌ای بود که یک سال قبل‌تر به همت کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان کلید خورد. قصد و غرض چی بود؟ تألیف رمان برای مخاطب نوجوان. نتیجه چی شد؟ انتشار ده، بیست عنوان رمان طی چند ماه به قلم چند نویسنده…

    روزی روزگاری

    فرهاد حسن‌زاده

    فرهاد حسن زاده، فروردین ماه ۱۳۴۱ در آبادان به دنیا آمد. نویسندگی را در دوران نوجوانی با نگارش نمایشنامه و داستان‌های کوتاه شروع کرد. جنگ تحمیلی و زندگی در شرایط دشوار جنگ‌زدگی مدتی او را از نوشتن به شکل جدی بازداشت. هر چند او همواره به فعالیت هنری‌اش را ادامه داد و به هنرهایی مانند عکاسی، نقاشی، خطاطی، فیلنامه‌نویسی و موسیقی می‌پرداخت؛ اما در اواخر دهه‌ی شصت با نوشتن چند داستان‌ و شعر به شکل حرفه‌ای پا به دنیای نویسندگی کتاب برای کودکان و نوجوانان نهاد. اولین کتاب او «ماجرای روباه و زنبور» نام دارد که در سال ۱۳۷۰ به چاپ رسید. حسن‌زاده در سال ۱۳۷۲ به قصد برداشتن گام‌های بلندتر و ارتباط موثرتر در زمینه ادبیات کودک و نوجوان از شیراز به تهران کوچ کرد…

    دنیای کتاب‌ها... دنیای زیبایی‌ها

    کتاب‌ها و کتاب‌ها و کتاب‌ها...

    فرهاد حسن‌زاده برای تمامی گروه‌های سنی کتاب نوشته است. او داستان‌های تصویری برای خردسالان و کودکان، رمان، داستان‌های کوتاه، بازآفرینی متون کهن و زندگی‌نامه‌هایی برای نوجوان‌ها و چند رمان نیز برای بزرگسالان نوشته است.

    ترجمه شده است

    به زبان دیگران

    برخی از کتاب‌های این نویسنده به زبان‌های انگلیسی، چینی، مالایی، ترکی استانبولی و کردی ترجمه شده و برخی در حال ترجمه به زبان عربی و دیگر زبا‌ن‌هاست. همچنین تعدادی از کتاب‌هایش تبدیل به فیلم یا برنامه‌ی رادیو تلویزیونی شده است. «نمكی و مار عينكي»، «ماشو در مه» و «سنگ‌های آرزو» از كتاب‌هايي هستند كه از آن‌ها اقتباس شده است.

    بعضی از ویژگی‌های آثار :

    • نویسندگی در بیشتر قالب‌های ادبی مانند داستان كوتاه، داستان بلند، رمان، شعر، افسانه، فانتزی، طنز، زندگينامه، فيلم‌نامه.
    • نویسندگی برای تمامی گروه‌های سنی: خردسال، کودک، نوجوان و بزرگسال.
    • خلق آثاری تأثیرگذار، باورپذیر و استفاده از تكنيك‌های ادبی خاص و متفاوت.
    • خلق آثاری كه راوی آن‌ها کودکان و نوجوانان هستند؛ روايت‌هايی مملو از تصویرسازی‌های عینی و گفت‌وگوهای باورپذير.
    • پرداختن به موضوع‌های گوناگون اجتماعی چون جنگ، مهاجرت، کودکان كار و خيابان، بچه‌های بی‌سرپرست يا بدسرپرست و…
    • پرداختن به مسائلی که کمتر در آثار کودک و نوجوان دیده می‌شود، مانند جنگ و صلح، طبقات فرودست، افراد معلول، اختلالات شخصیتی‌ـ‌روانی و…
    • تنوع در انتخاب شخصیت‌های محوری و كنشگر (فعال). مشخصاً دخترانی که علیه برخی باورهای غلط ایستادگی می‌کنند.
    • بهره‌گیری از طنز در کلام و روایت‌های زنده و انتقادی از زندگی مردم كوچه و بازار.
    • زبان ساده و بهره‌گیری اصولی از ویژگی‌های زبان بومی و اصطلاح‌های عاميانه و ضرب‌المثل‌ها.

    او حرف‌های غیرکتابی‌اش را این‌جا می‌نویسد.

    به دیدارش بیایید و صدایش را بشنوید