آخرین نوشته‌ها (وبلاگ)

طوطی خانم و آقای بازرگان
قصه‌ی طوطی و آقای بازرگان برای دومین بار منتشر شد 350 346 فرهاد حسن‌زاده

قصه‌ی طوطی و آقای بازرگان برای دومین بار منتشر شد

از قصه‌های کهن ایرانی بازنویسی‌های زیادی صورت گرفته. بعضی‌ها خوب هستند، بعضی‌ها عالی. و بعضی‌ها فقط ساده‌نویسی هستند و در آن نشانی از ذوق هنری دیده نمی‌شود. چند سال پیش تصمیم گرفتم نگاهی نو و خلاق به قصه‌های کهن داشته باشم و آنها را با سبک قصه‌-سرگرمی بازآفرینی کنم. اما ابر و باد و مه…

کیک تولد کتاب گروه پنج بعلاوه یک
مجموعه کتاب‌های گروه پنج به‌علاوه یک به چاپ دوم رسید 500 342 فرهاد حسن‌زاده

مجموعه کتاب‌های گروه پنج به‌علاوه یک به چاپ دوم رسید

خبرهای خوب همیشه خوب هستند. وقتی ناشر سهمیه کتاب‌هایت را به خانه می‌فرستد خوشحال می‌شوی که زحمت‌های تو و تصویرگر کتاب و ناشر بی‌نتیجه نبوده و بچه‌ها کتاب را دوست داشتند. خوشحالم از این که مجموعه چهار جلدی گروه ۱+۵ برای دومین بار راهی بازار نشر می‌شود. می‌دانم کتاب نسبت به سال قبل گران شده.…

زیبا صدایم کن در مشهد
چراغ کانون همیشه در من روشن است 800 533 فرهاد حسن‌زاده

چراغ کانون همیشه در من روشن است

من فرزند کانون هستم و وقتی آن را یافتم به یکی از بزرگ‌ترین لذت‌های زندگی رسیدم و حس کردم چراغی در من روشن شد که تا امروز روشن است.

مشهد- دانشگاه امام رضا
نمی‌توان ماسک زد و ادای کودکی درآورد 500 298 فرهاد حسن‌زاده

نمی‌توان ماسک زد و ادای کودکی درآورد

فرهاد حسن‌زاده گفت: برای ارتباط برقرار کردن با کودکان و برای ورود به دنیای آن‌ها باید مفهوم کودکی را شناخت و با تمام وجود قدم به دنیایشان نهاد. نمی‌توان ماسک زد و ادای کودکی درآورد.

جشنواره قصه‌گویی کانون
تجربه‌ی داوری جشنواره قصه‌گویی 400 255 فرهاد حسن‌زاده

تجربه‌ی داوری جشنواره قصه‌گویی

چند روز مانده به شب یلدا این سعادت به من رو کرد که یکی از داوران بخش ملی بیست و یکمین جشنواره قصه‌گویی باشم. جشنواره‌ای که چشم مرا بیشتر بر روی قصه‌گویی به عنوان هنری مکمل هنر نویسندگی باز کرد و قدرش را دانستم. دیدن نزدیک به چهل اجرای قصه‌گویی از سراسر ایران و به…

hasti
?د‌‌‌‌‌‌‌‌نیایی که به‌ اند‌‌‌‌‌‌‌‌ازه یک غربیل است. 709 512 فرهاد حسن‌زاده

?د‌‌‌‌‌‌‌‌نیایی که به‌ اند‌‌‌‌‌‌‌‌ازه یک غربیل است.

. همصد‌‌‌‌‌‌‌‌ایی، هم‌نفسی و همفکری به لایه‌های ذهنی انسان‌ها شکل می‌د‌‌‌‌‌‌‌‌هد‌‌‌‌‌‌‌‌. والد‌‌‌‌‌‌‌‌ین همانطور که نگران غذای جسمی فرزند‌‌‌‌‌‌‌‌انشان هستند‌‌‌‌‌‌‌‌، باید‌‌‌‌‌‌‌‌ و خیلی بیشتر باید‌‌‌‌‌‌‌‌ به فکر روح و روان آنان باشند‌‌‌‌‌‌‌‌. اپلیکیشن‌ها شاید‌‌‌‌‌‌‌‌ بتوانند‌‌‌‌‌‌‌‌ سرگرم‌کنند‌‌‌‌‌‌‌‌ه باشند‌‌‌‌‌‌‌‌، اما مثل کتابخوانی و قصه‌گویی سرشار از شور زند‌‌‌‌‌‌‌‌گی و پرسش‌های رنگی نیستند‌‌‌‌‌‌‌‌. فرصت‌های گرم زند‌‌‌‌‌‌‌‌گی را به برنامه‌های سرد‌‌‌‌‌‌‌‌ نسپاریم.

زیبا صدایم کن
زیبا صدایم کن! به چاپ هشتم رسید 336 351 فرهاد حسن‌زاده

زیبا صدایم کن! به چاپ هشتم رسید

رمان زیبا صدایم کن یکی از رمان‌های پرفروش نمایشگاه کتاب و فروشگاه‌های کتاب معرفی شده است.

جشن تولد کتاب در کتابفروشی نشر افق
کیک و کتاب و کادو 800 530 فرهاد حسن‌زاده

کیک و کتاب و کادو

خوب و صمیمانه. مثل خودشان. یک دورهمی ساده و دلپذیر بود. کتابفروشی نشر افق خیابان انقلاب، کنار سینما سپیده. مهدی حجوانی و آتوسا صالحی و هاشمی‌نژادها (پدر و پسری) و دوستان دیگری که با نشر افق همکاری می‌کنند. اولش پرسش‌ها و پاسخ‌های گپ‌آمیز داشتیم که خب البته کمی با نمک طنز و شوخی همراه بود.…

سفر که می‌روی/ برای عباس عبدی که بخشی از روزهایم به دوستی‌اش تکیه داشت 500 308 فرهاد حسن‌زاده

سفر که می‌روی/ برای عباس عبدی که بخشی از روزهایم به دوستی‌اش تکیه داشت

سفر که می‌روی عکس‌ها می‌آیند تا جای خالی‌ات را قاب ‌کنند و… نمی‌توانند سفر که می‌روی کتاب‌هایت در قفسه‌های تنگ کتابخانه بی‌قرارند و هی‌ورق می‌خورند می‌خواهند جای لبانت قصه بگویند و… نمی‌توانند سفر که می‌روی جزیره دیوانه می‌شود دریا پیچیده در توفان بغض‌ و درد مشت بر اسکله می‌کوبد و ماهی‌های دلتنگ به گوش صدف‌ها…

پاسخ‌های زهره قایینی به انتخاب دوباره فرهاد حسن‌زاده برای جوایز جهانی 150 150 فرهاد حسن‌زاده

پاسخ‌های زهره قایینی به انتخاب دوباره فرهاد حسن‌زاده برای جوایز جهانی

انتخاب دوباره فرهاد حسن‌زاده به‌عنوان نامزد جایزه هانس کریستین اندرسن و آسترید لیندگرن این پرسش را پیش کشیده که آیا چنین چیزی در کشورهای دیگر نیز سابقه داشته است؟ آیا معرفی دوباره یک نویسنده حق نویسندگان دیگر را تضییع نمی‌کند؟ من به‌عنوان فردی که دو دوره داور (۲۰۰۲ و ۲۰۰۴) و دو دوره رئیس هیئت‌داوران (۲۰۰۸ و…

    روزی روزگاری

    فرهاد حسن‌زاده

    فرهاد حسن زاده، فروردین ماه ۱۳۴۱ در آبادان به دنیا آمد. نویسندگی را در دوران نوجوانی با نگارش نمایشنامه و داستان‌های کوتاه شروع کرد. جنگ تحمیلی و زندگی در شرایط دشوار جنگ‌زدگی مدتی او را از نوشتن به شکل جدی بازداشت. هر چند او همواره به فعالیت هنری‌اش را ادامه داد و به هنرهایی مانند عکاسی، نقاشی، خطاطی، فیلنامه‌نویسی و موسیقی می‌پرداخت؛ اما در اواخر دهه‌ی شصت با نوشتن چند داستان‌ و شعر به شکل حرفه‌ای پا به دنیای نویسندگی کتاب برای کودکان و نوجوانان نهاد. اولین کتاب او «ماجرای روباه و زنبور» نام دارد که در سال ۱۳۷۰ به چاپ رسید. حسن‌زاده در سال ۱۳۷۲ به قصد برداشتن گام‌های بلندتر و ارتباط موثرتر در زمینه ادبیات کودک و نوجوان از شیراز به تهران کوچ کرد…

    دنیای کتاب‌ها... دنیای زیبایی‌ها

    کتاب‌ها و کتاب‌ها و کتاب‌ها...

    فرهاد حسن‌زاده برای تمامی گروه‌های سنی کتاب نوشته است. او داستان‌های تصویری برای خردسالان و کودکان، رمان، داستان‌های کوتاه، بازآفرینی متون کهن و زندگی‌نامه‌هایی برای نوجوان‌ها و چند رمان نیز برای بزرگسالان نوشته است.

    ترجمه شده است

    به زبان دیگران

    برخی از کتاب‌های این نویسنده به زبان‌های انگلیسی، چینی، مالایی، ترکی استانبولی و کردی ترجمه شده و برخی در حال ترجمه به زبان عربی و دیگر زبا‌ن‌هاست. همچنین تعدادی از کتاب‌هایش تبدیل به فیلم یا برنامه‌ی رادیو تلویزیونی شده است. «نمكی و مار عينكي»، «ماشو در مه» و «سنگ‌های آرزو» از كتاب‌هايي هستند كه از آن‌ها اقتباس شده است.

    بعضی از ویژگی‌های آثار :

    • نویسندگی در بیشتر قالب‌های ادبی مانند داستان كوتاه، داستان بلند، رمان، شعر، افسانه، فانتزی، طنز، زندگينامه، فيلم‌نامه.
    • نویسندگی برای تمامی گروه‌های سنی: خردسال، کودک، نوجوان و بزرگسال.
    • خلق آثاری تأثیرگذار، باورپذیر و استفاده از تكنيك‌های ادبی خاص و متفاوت.
    • خلق آثاری كه راوی آن‌ها کودکان و نوجوانان هستند؛ روايت‌هايی مملو از تصویرسازی‌های عینی و گفت‌وگوهای باورپذير.
    • پرداختن به موضوع‌های گوناگون اجتماعی چون جنگ، مهاجرت، کودکان كار و خيابان، بچه‌های بی‌سرپرست يا بدسرپرست و…
    • پرداختن به مسائلی که کمتر در آثار کودک و نوجوان دیده می‌شود، مانند جنگ و صلح، طبقات فرودست، افراد معلول، اختلالات شخصیتی‌ـ‌روانی و…
    • تنوع در انتخاب شخصیت‌های محوری و كنشگر (فعال). مشخصاً دخترانی که علیه برخی باورهای غلط ایستادگی می‌کنند.
    • بهره‌گیری از طنز در کلام و روایت‌های زنده و انتقادی از زندگی مردم كوچه و بازار.
    • زبان ساده و بهره‌گیری اصولی از ویژگی‌های زبان بومی و اصطلاح‌های عاميانه و ضرب‌المثل‌ها.

    او حرف‌های غیرکتابی‌اش را این‌جا می‌نویسد.

    به دیدارش بیایید و صدایش را بشنوید