جدیدترین مطالب سایت

پی‌تی‌کو... پی‌تی‌کو...
پی‌تی‌کو… پی‌تی‌کو برای ششمین بار منتشر شد. 350 435 فرهاد حسن‌زاده

پی‌تی‌کو… پی‌تی‌کو برای ششمین بار منتشر شد.

«پی‌تی‌کو… پی‌تی‌کو… و دو داستان دیگر» نوشته فرهاد حسن‌زاده توسط کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به چاپ ششم رسید. به گزارش خبرگزاری مهر، کتاب «پی‌تی‌کو… پی‌تی‌کو… و دو داستان دیگر» نوشته فرهاد حسن‌زاده به‌تازگی توسط کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به چاپ ششم رسیده است. حسن‌زاده این سه داستان تخیلی را سال ۱۳۹۱…

کوتی کوتی در ترکیه
کوتی کوتی به ترکیه سفر کرد 1080 1245 فرهاد حسن‌زاده

کوتی کوتی به ترکیه سفر کرد

مجموعه سه جلدی قصه‌های کوتی کوتی با قطعی متفاوت در کشور ترکیه منتشر شد. هنوز اطلاعات دقیقی درباره نام مترجم و ناشر ترکیه‌ای ندارم اما زمانی که معلوم شد همین‌جا خواهم گفت. خوشحالم که از ایران اثری دیگر برای کودکان دیگر خواندنی شده است.

دیو دیگ به سر
دیو دیگ به سر برای هفتمین بار منتشر شد 311 375 فرهاد حسن‌زاده

دیو دیگ به سر برای هفتمین بار منتشر شد

کتاب دیو دیگ به سر داستانی است با موضوع ترس و جهل. کودکان می‌آموزند که بسیاری از ترس‌های انسانی به خاطر جهل و نادانی و تصورات و توهمات اوست. برنده جایزه ادبی

زیبا صدایم کن
زیبا به سینما می‌رود! 309 448 فرهاد حسن‌زاده

زیبا به سینما می‌رود!

با پذیرش طرح فیلم‌نامه «زیبا صدایم کن» از سوی بنیاد سینمایی فارابی از این کتاب اثری سینمایی تولید خواهد شد. نویسنده فیلمنامه کامبوزیا پرتوی و تهیه‌کننده و کارگردان رسول صدرعاملی خواهند بود. «زیبا صدایم کن» برگزیده شورای کتاب کودک، برگزیده جشنواره کتاب کانون و همچنین برگزیده دفتر بین‌المللی کتاب برای نسل جوان و جزو فهرست…

دوستت دارم
ترجمه و انتشار داستان «دوستت دارم» در کشور آذربایجان 962 680 فرهاد حسن‌زاده

ترجمه و انتشار داستان «دوستت دارم» در کشور آذربایجان

خبر رسیده که یکی از داستان‌هایم در مجله‌‌ای در کشور آذربایجان چاپ شده است. این مجله که «گوی قورشاغی» نام دارد توسط کتابخانه ملی کودک و نوجوان باکو منتشر می‌شود. داستان «دوستت دارم» توسط نسیم یوسفی به زبان ترکی آذربایجانی ترجمه و در هفتادمین شماره این مجله در سپتامبر سال ۲۰۲۰ به چاپ رسیده است.…

دانه 150 150 فرهاد حسن‌زاده

دانه

به گلدان که آب می‌دهی من می‌رویم از خاک به خاک اگر گوش بسپاری رطوبت صدایم را می‌شنوی به آفتابم اگر بسپاری گل می‌دهم یک روز روزی اگر گل بدهم به تماشایت خواهم نشست.

کارگاه نوشتن برای نوجوان‌ها 150 150 فرهاد حسن‌زاده

کارگاه نوشتن برای نوجوان‌ها

۱. برای شروع نویسندگی نیازی به دانستن اصول داستان‌نویسی نیست. ۲. در این کارگاه دور هم جمع می‌شویم و در فضایی صمیمی به هم کمک می‌کنیم، خوب ببینیم، خوب بشنویم، خوب بفهمیم و … آنگاه می‌بینیم داستان‌ها خودشان با پای خودشان قدم به دنیای ما می‌گذارند. ۳. لابه‌لای نوشتن‌ها و خواندن‌ها و گفت‌وگو کردن‌ها داستان‌نویسی…

بچه‌ها دوست دارند رمان‌ عاشقانه بخوانند 150 150 فرهاد حسن‌زاده

بچه‌ها دوست دارند رمان‌ عاشقانه بخوانند

فرهاد حسن‌زاده از نظارتی می‌گوید که مانع نوشتن مسائل کودکان و نوجوانان می‌شود و ادبیات را بی‌خاصیت می‌کند. او همچنین می‌گوید بچه‌ها دوست دارند رمان‌های عاشقانه بخوانند. این نویسنده ادبیات کودک و نوجوان در گفت‌وگو با ایسنا، در پی اتفاقی که برای «رومینا، دختر ۱۴ساله تالشی» رخ داده است و کشته شدن او به دست…

جزیزه‌های پنبه‌ای
جزیره‌های پنبه‌ای 500 497 فرهاد حسن‌زاده

جزیره‌های پنبه‌ای

جزیره‌های پنبه‌ای | از کتاب کنار دریاچه نیمکت هفتم نمی‌دونم همه چیز یکهو عوض شد یا ذره‌ذره که من نفهمیدم. عینهو عقربه کوچیکه‌ی ساعت که هرچی بهش زل بزنی نمی‌تونی حرکتش رو ببینی ولی یه شبانه روز که بگذره می‌بینی دو دور، دور خودش چرخیده. نمی‌دونم همه چیز یکهو عوض شد یا خرده‌خرده که من…

مقاله فرایند تحول شخصیت در رمان هستی منتشر شد 150 150 فرهاد حسن‌زاده

مقاله فرایند تحول شخصیت در رمان هستی منتشر شد

در این پژوهش رمان «هستی» نوشته فرهاد حسن‌زاده بر اساس نظریه شخصیت اریکسون تحلیل شده است. داستان هستی فرایندی منسجم از تجربه‌های فردی و اجتماعیِ نوجـوانی را بیـان می‌کند که با گسست از دوران کودکی بحران‌های روحی و تعارضات اجتـماعــی را در یکی از بحرانی‌ترین شرایط اجتماعی از سـر می‌گذراند. نویسنده تلاش کرده است با برجسته‌سازی کنش‌های فردی و اجتماعی هستی در موقعیت جنگ، شخصیت داستان را در صیرورت رشد اجتماعی به ‌عنوان بخشی از رشد همه ‌جانبه کودکان نشان دهد. بر اساس فرایند رشد شخصیت، زمینه‌های بی‌هویتی فردی برای نوجوان داستان به شکلی برجسته نمایش داده می‌شود، اما او هویت خود را به مدد الگوی مناسب بازمی‌یابد.شخصیت اصلی داستان «هستی» نوجوانی است که در جست و جوی هویت خود با همسانی درونی، نیروی بنیادین وفاداری را در کاربست نقش‌ها، عقیده و حتی رفتارهای متفاوت به دست می‌آورد.

    روزی روزگاری

    فرهاد حسن‌زاده

    فرهاد حسن زاده، فروردین ماه ۱۳۴۱ در آبادان به دنیا آمد. نویسندگی را در دوران نوجوانی با نگارش نمایشنامه و داستان‌های کوتاه شروع کرد. جنگ تحمیلی و زندگی در شرایط دشوار جنگ‌زدگی مدتی او را از نوشتن به شکل جدی بازداشت. هر چند او همواره به فعالیت هنری‌اش را ادامه داد و به هنرهایی مانند عکاسی، نقاشی، خطاطی، فیلنامه‌نویسی و موسیقی می‌پرداخت؛ اما در اواخر دهه‌ی شصت با نوشتن چند داستان‌ و شعر به شکل حرفه‌ای پا به دنیای نویسندگی کتاب برای کودکان و نوجوانان نهاد. اولین کتاب او «ماجرای روباه و زنبور» نام دارد که در سال ۱۳۷۰ به چاپ رسید. حسن‌زاده در سال ۱۳۷۲ به قصد برداشتن گام‌های بلندتر و ارتباط موثرتر در زمینه ادبیات کودک و نوجوان از شیراز به تهران کوچ کرد…

    دنیای کتاب‌ها... دنیای زیبایی‌ها

    کتاب‌ها و کتاب‌ها و کتاب‌ها...

    فرهاد حسن‌زاده برای تمامی گروه‌های سنی کتاب نوشته است. او داستان‌های تصویری برای خردسالان و کودکان، رمان، داستان‌های کوتاه، بازآفرینی متون کهن و زندگی‌نامه‌هایی برای نوجوان‌ها و چند رمان نیز برای بزرگسالان نوشته است.

    ترجمه شده است

    به زبان دیگران

    برخی از کتاب‌های این نویسنده به زبان‌های انگلیسی، چینی، مالایی، ترکی استانبولی و کردی ترجمه شده و برخی در حال ترجمه به زبان عربی و دیگر زبا‌ن‌هاست. همچنین تعدادی از کتاب‌هایش تبدیل به فیلم یا برنامه‌ی رادیو تلویزیونی شده است. «نمكی و مار عينكي»، «ماشو در مه» و «سنگ‌های آرزو» از كتاب‌هايي هستند كه از آن‌ها اقتباس شده است.

    بعضی از ویژگی‌های آثار :

    • نویسندگی در بیشتر قالب‌های ادبی مانند داستان كوتاه، داستان بلند، رمان، شعر، افسانه، فانتزی، طنز، زندگينامه، فيلم‌نامه.
    • نویسندگی برای تمامی گروه‌های سنی: خردسال، کودک، نوجوان و بزرگسال.
    • خلق آثاری تأثیرگذار، باورپذیر و استفاده از تكنيك‌های ادبی خاص و متفاوت.
    • خلق آثاری كه راوی آن‌ها کودکان و نوجوانان هستند؛ روايت‌هايی مملو از تصویرسازی‌های عینی و گفت‌وگوهای باورپذير.
    • پرداختن به موضوع‌های گوناگون اجتماعی چون جنگ، مهاجرت، کودکان كار و خيابان، بچه‌های بی‌سرپرست يا بدسرپرست و…
    • پرداختن به مسائلی که کمتر در آثار کودک و نوجوان دیده می‌شود، مانند جنگ و صلح، طبقات فرودست، افراد معلول، اختلالات شخصیتی‌ـ‌روانی و…
    • تنوع در انتخاب شخصیت‌های محوری و كنشگر (فعال). مشخصاً دخترانی که علیه برخی باورهای غلط ایستادگی می‌کنند.
    • بهره‌گیری از طنز در کلام و روایت‌های زنده و انتقادی از زندگی مردم كوچه و بازار.
    • زبان ساده و بهره‌گیری اصولی از ویژگی‌های زبان بومی و اصطلاح‌های عاميانه و ضرب‌المثل‌ها.

    او حرف‌های غیرکتابی‌اش را این‌جا می‌نویسد.

    به دیدارش بیایید و صدایش را بشنوید