همه چیز درباره هستی


چکیده‌ی هستی

هستی دختر نوجوانی‌ است که نمی‌خواهد مثل بقیه دختر‌ها باشد. او از رفتارهای دخترانه خوشش نمی‌آید و آرزو دارد وقتی بزرگ شد راننده تریلی، خلبان و یا دروازه‌بان تیم صنعت نفت آبادان شود، اما وقتی جنگ اتفاق می‌افتد، در مسیر جدیدی قرار می‌گیرد و نگاهش نسبت به دنیای اطرافش تغییر می‌کند. جنگ و تبعات آن باعث می‌شود تا او به یکباره از کودکی گذر کند و پا به دنیای دیگری بگذارد…


شناسنامه‌ی هستی

هستی

(رمان نوجوان‌ها و بزرگترها)

چاپ اول: ۱۳۸۹

چاپ هفتم: ۱۳۹۸

تیراژ چاپ شده تاکنون: ۴۰ هزار نسخه

ناشر: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان


افتخارهای هستی

♥ برگزیده‌ی مخاطبان نوجوان کانون پرورش فکری کودک و نوجوان

♥ برنده‌ی نشان نقره‌ای اولین جشنواره کتاب لاک‌پشت پرنده

♥ برگزیده‌ی شورای کتاب کودک

♥ برگزیده‌ی بهترین فیلمنامه‌ی اقتباسی جشنواره فیلم کودک و نوجوان اصفهان

♥ برنده‌ی نشان هدهد سفید (جشنواره انتخاب کتاب توسط کودکان و نوجوانان سراسر کشور)


♣ نامزد کتاب سال ایران

♣ نامزد کتاب سال کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان

♣ نامزد کتاب سال جشنواره شهید غنی‌پور

‘هستی’، دومین رمان برتر کاربران خبرگزاری مهر 

به گزارش روابط عمومی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، خبرگزاری مهر با انتشار خبری نتایج این نظرسنجی را اعلام کرده است که بر اساس آن از میان 942 پیامک ارسالی توسط کاربران این خبرگزاری رمان «دشت‌های سوزان» نوشته صادق کرمیار با اختصاص 360 رای و کسب 38 درصد آرا در جای نخست قرار گرفت و پس از آن رمان «هستی» نوشته فرهاد حسن‌زاده از کانون با دریافت 237 رأی و اختصاص 25.2 درصد آرا کاربران در جایگاه دوم قرار گرفت و رمان «پنجاه درجه بالای صفر» نوشته علی چنگیزی از نشر چشمه با اختصاص 215 رأی و 22.8 درصد آرا رتبه سوم این نظرسنجی یک ماهه را از آن خود کرد.

«هستی» برترین رمان مخاطبان کانون پرورش فکری شناخته شد

رمان «هستی» نوشته فرهاد حسن‌زاده با کسب نظر اکثریت بیش از 3 هزار مخاطب کانون برترین رمان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در سال ۱۳۹۰شناخته شد. در مراسمی که با استقبال قابل توجهی از سوی اعضای مراکز کانون در استان تهران روبرو شده بود، مهدی محمدیان مسئول برگزاری طرح انتخاب برترین رمان نوجوان به معرفی فرم داوری این طرح که در اختیار مخاطبان قرار گرفته، پرداخت. براساس اعلام نظر مخاطبان کانون در استان تهران، برای برگزاری این نظرسنجی 4000 فرم از سوی 30 مرکز به دفتر آفرینش‌های ادبی کانون استان تهران ارسال شد که از این میان 3000 فرم که از سوی 24 مرکز ارسال شده بود حائز کیفیت داوری بود و بر اساس آنها رمان «هستی» نوشته فرهاد حسن‌زاده با بیش از 84 درصد آرا رتبه نخست، «گردان قاطرچی‌ها» نوشته داوود امیریان رتبه دوم و «توران تور» نوشته عباس جهانگیریان رتبه سوم را به خود اختصاص داد.

 

یک کارگاه تصویرگری با حضور ۱۲ تصویرگر و یک کتاب تصویری بر اساس رمان هستی شکل گرفت.

کارگاه تصویرگری «هستی» بر گرفته از اثر فرهاد حسن‌زاده در سال ۱۳۹۱ برگزار شد. این کارگاه با مسئولیت سمیه عیلپور و حضور ۱۲ تصویرگر همچون لیدا معتمد، عاطفه شفیعی‌راد، میترا عبدالهی، ماهنی تذهیبی، راحله برخورداری و… نویسنده‌ی اثر برگزار شد. تصویرگران هر کدام با توجه به دیدگاه و سلیقه هنری خود به تصویرگری صحنه‌ای از این رمان پرداختند. هرکدام از تصاویر حال و هوای خود را داشت و هیچ‌یک شبیه دیگری نبود. مدتی بعد نمایشگاهی از آثار خلق شده در فرهنگسرای ارسباران به نمایش در آمد و در سال ۱۳۹۶ به شکل کتاب توسط کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان منتشر شد.

هستی به زبان‌های دیگر

همه می‌دانند که ترجمه‌ی معکوس (از زبان فارسی به زبان‌های دیگر) خیلی دشوار است و کار هر مترجمی نیست. من و مترجم این اثر یعنی شقایق قندهاری بارها برای ترجمه‌ی دقیق و درست هستی جلسه گذاشتیم و صحبت کردیم. بخصوص که این رمان از واژه‌های بومی و منطقه‌ای پر بود و مترجم باید تلاش بیشتری برای انتقال حس‌های رمان به زبان بیگانه انجام می‌داد.

با این حال، امیدوارم این رمان و دیگر کتاب‌های ادبیات ما بتواند همچون سینما و تصویرگری ما به سرزمین‌های دیگر سفر کند و نقب بزند بر دل‌های مردم جهان تا کمتر احساس تنهایی کنیم.

بد نیست بدانید قرار است رمان «هستی» به زبان‌های ترکی استانبولی، چینی و عربی در آینده نزدیک منتشر شود.

بار دیگر رمان «هستی» مورد توجه قرار گرفت و به خانه‌ی نویسنده‌اش روشنی بخشید. این بار ۱۰۰۰ داور از نوجوان‌های کتابخوان سراسر کشور و از اعضای فعال کتابخانه‌های عمومی کتاب هستی را برگزیدند. عصر روز ششم شهریور در مراسم اختتامیه جشنواره نشان هدهد سفید پنج کتاب در رشته‌های مختلف برگزیده شدند که هستی یکی از آن برگزیده‌ها بود. نزدیک به ده سال است که از انتشار رمان هستی می‌گذرد. در بعضی‌ جشنواره‌ها داوران هستی (در واقع اندیشه‌ی هستی) را سرکوب کردند و از چرخه داوری‌ها کنار گذاشتند و بعضی ‌جاها برای خالی نبودن عریضه نیم نگاهی به این دخترک جسور و نجیب انداختند. حتی ناشرش (کانون) هم از توجه جامعه به این رمان، عقب مانده و میان ایده‌آل‌هایش دست و پا می‌زند و با چاپ نکردن به موقع این کتاب به مخاطبانش بی‌اعتنایی می‌کند. یادم می‌آید که چند سال پیش باز هم هستی از دست نوجوان‌های کتابخوان جایزه گرفت و جانم را شیرین کرد. این درست است که هر جشنواره‌ای چهارچوب و معیارهای خودش را دارد، اما نادیده گرفتن نگاه مخاطبان یعنی خود را به‌خواب زدن. یعنی چشم بستن بر حقیقت روز و غرق شدن در پندارها و قضاوت‌ها و گاهی سیاسی کاری‌ها.

در رابطه با هستی بیشتر بخوانید:
دنده عقب با دوچرخه‌ی هستی 595 414 فرهاد حسن‌زاده

دنده عقب با دوچرخه‌ی هستی

رمان هستی را خودشون انتخاب کردن. نوجوون‌های اینجوریانی. اینجوری‌های اونجوریانی. هستی را دل‌های صاف و آبی انتخاب کردن. داورهایی که خیلی‌هاشون اصلاً رنگ همدیگر رو ندیده بودن. تو جلسه‌هایشان نه از آقای ریش‌بُزیان خبری بود. نه خانم ابرو پاچه‌بزیانِ غضب‌آبادی و نه از بزرگانی از خیلی ادعا دارن بچه‌ها رو به شکلی اساسی می‌شناسن. بزرگانی که تو جلسه هی پرتقال پوست بکنند و بذارند تو حلقوم مبارکشون، چای هورت بکشن و یا موز عریان کنن و بلمبونند و بگن هستی اینجایش با موازین عقل کلِ کالِ ما نمی‌خونه. اونجاش با قیچی‌های ما بریده نشده و باید بریده می‌شد. که بگن نویسنده‌ی فلان فلان شده‌اش با عقاید آقای مُخ میخیان مشکل داره و سلیقه‌ی خانم پاپیچیان اجازه نمی‌ده حتی به نویسنده‌اش سلام کنیم چه برسه جایزه بدیم. ادامه مطلب

دختری که پسر شد 800 533 فرهاد حسن‌زاده

دختری که پسر شد

گفت‌و گو پیرامون رمان هستی

مریم محمدخانی

◊ موافقید اول از شخصیت هستی شروع کنیم. هستی از کجا آمد؟

هستی از یک ماجرای نیمه واقعی آمد. واقعی‌اش این بود که یک بار توی بازی فوتبال دست پسرم شکست. او را بردیم بیمارستان و یک شب هم پیش پسرم خوابیدم تا عمل شود و بیاوریمش خانه. همان شب جرقه نوشتن یک داستان زده شد. البته ماجرا را بردم به سال 59 و شروع جنگ و یک داستان کوتاه شکل گرفت و اسمش شد: «روزی که ولوله شد». بعدش فکر کردم این داستان کوتاه ظرفیت این را دارد که بشود فصل اول یک رمان و ادامه‌اش را بنویسم. وقتی پای رمان پیش بیاید همه چیز طور دیگری می‌شود. آنجا بود تصمیم گرفتم پسر داستان کوتاه را تبدیل کنم به دختری که کارهای پسرانه می‌کند. آنجا بود که هستی متولد شد. ادامه مطلب

نظر برخی از خواننده‌های رمان هستی 150 150 فرهاد حسن‌زاده

نظر برخی از خواننده‌های رمان هستی

عباس عبدی (نویسنده)

♥اما کشف من کار ممتاز آقای فرهاد حسن‌زاده بود. « هستی » کتابی است که گرچه در قد و قامت رمان نوجوانانه نوشته شده، بدون شک یکی از بهترین رمان‌های فارسی است که طی یکی دو سه‌ سال اخیر خوانده‌ام. حتی الانواقعاً یادم نمی‌آید در این مدت رمان دیگری در این حد خوانده باشم و فقط از روی احتیاط می‌گویم یکی از بهترین‌ها. کار آکتر اصلی رمان دختری است که رفتاری پسرانه دارد و این پایه اصلی طنز شیرینی است که سراسر « هستی » را خواندنی کرده. در این جهت، کارآکتر پدر، بی‌بی، دایی جمشید، و البته سهراب کوچولو که تازه به جمع خانواده اضافه شده و نیز وضعیت فیزیکی تصویر شده خانه کوچک آن‌ها در کمپ جنگ‌زدگان و کاردقیق و درست با لهجه آبادانی پایه های دیگر این شیرین سازی داستانند که همگی در جاهای درست خود نشسته اند . ادامه مطلب

در هم پیچیده از گردباد جنگ 425 640 فرهاد حسن‌زاده

در هم پیچیده از گردباد جنگ

گفت‌وگو با روزنامه تهران امروز هفتم آبان 1390

◊ربابه میرغیاثی

«رمان نوجوان امروز» عنوان پروژه‌ای بود که یک سال قبل‌تر به همت کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان کلید خورد. قصد و غرض چی بود؟ تألیف رمان برای مخاطب نوجوان. نتیجه چی شد؟ انتشار ده، بیست عنوان رمان طی چند ماه به قلم چند نویسنده مثل محمدرضا اصلانی، آتوسا صالحی، جمشید خانیان، سیامک گلشیری، محمدرضا یوسفی و دیگران. این ایده در ظاهر اتفاق مبارکی است و الان حرفی ندارم درباره نقدهایی که وارد است به کیفیت رمان‌های این مجموعه که فدای کمیت شده‌اند. می‌خواهم توجه شما را به یکی از رمان‌های خوبی جلب کنم که در این مجموعه چاپ شده؛ رمان هستی نوشته فرهاد حسن‌زاده. متولد 1341. آبادان. هستی نام شخصیت اصلی رمان حسن‌زاده است. شخصیت کم‌مانندی که به‌يادماندنی‌ است و دوست‌داشتنی. حرف‌های بیشتر درباره این دختر و رمان هستی را در گفت‌وگو با فرهاد حسن‌زاده بخوانید:

  • شخصیّتِ اصلیِ رُمان‌تان، یعنی هستی، دختری است دوازده ساله با خُلق و منشِ پسرانه که شوخ و شنگ، شجاع و پُرهوش است. به‌نظر من، همین دختر مهم‌ترین عامل جذابیّت و قوی‌ترین بهانه‌ی پی‌گیری برای خواندنِ این داستان است؛ شخصیّتی به‌یادماندنی و کم‌نظیر. چگونه به هستی رسیدید و توانستید هویّتیِ ملموس و پذیرفتنی از او بسازید؟

ادامه مطلب

هستی بدون ‌گوشواره مروارید 301 448 فرهاد حسن‌زاده

هستی بدون ‌گوشواره مروارید

یادداشتی بر رمان هستی/منتشر شده در روزنامه‌ی تهران امروز

♦ زهرا ماهری

داستان هستی با یک تعلیق شروع می‌شود، آن‌جا که ما نمی‌دانیم نوجوان یا شخصیت اول داستان چه جنسیتی دارد. داستان از دم بیمارستانی شروع می‌شود که با لهجه مردی که تاکسی می‌خواهد و به نوجوان دست و پا شکسته‌ا‌ش چشم غره می‌رود می‌فهمیم داریم داستانی از آبادان را می‌خوانیم.

زمان داستان هم با حرف‌های تاکسی‌نشین‌ها مشخص می‌شود که قبل از جنگ ایران و عراق است. همان زمانی‌که تازه مردم هول و ولای حمله صدام به ایران را داشتند و اخبار ضد و نقیض می‌شنیدند. نوجوان داستان هستی موهایش کوتاه است. دستش به خاطر بازی فوتبال شکسته است. گوشواره ندارد. همه فکر می‌کنند پسر است و پدرش هم از همین کفری است. از این‌که هستی‌اش، دختر سیزده ساله‌ا‌‌ش، ظاهر و رفتاری پسرانه دارد. ادامه مطلب

      روزی روزگاری

      فرهاد حسن‌زاده

      فرهاد حسن زاده، فروردین ماه ۱۳۴۱ در آبادان به دنیا آمد. نویسندگی را در دوران نوجوانی با نگارش نمایشنامه و داستان‌های کوتاه شروع کرد. جنگ تحمیلی و زندگی در شرایط دشوار جنگ‌زدگی مدتی او را از نوشتن به شکل جدی بازداشت. هر چند او همواره به فعالیت هنری‌اش را ادامه داد و به هنرهایی مانند عکاسی، نقاشی، خطاطی، فیلنامه‌نویسی و موسیقی می‌پرداخت؛ اما در اواخر دهه‌ی شصت با نوشتن چند داستان‌ و شعر به شکل حرفه‌ای پا به دنیای نویسندگی کتاب برای کودکان و نوجوانان نهاد. اولین کتاب او «ماجرای روباه و زنبور» نام دارد که در سال ۱۳۷۰ به چاپ رسید. حسن‌زاده در سال ۱۳۷۲ به قصد برداشتن گام‌های بلندتر و ارتباط موثرتر در زمینه ادبیات کودک و نوجوان از شیراز به تهران کوچ کرد…

      دنیای کتاب‌ها... دنیای زیبایی‌ها

      کتاب‌ها و کتاب‌ها و کتاب‌ها...

      فرهاد حسن‌زاده برای تمامی گروه‌های سنی کتاب نوشته است. او داستان‌های تصویری برای خردسالان و کودکان، رمان، داستان‌های کوتاه، بازآفرینی متون کهن و زندگی‌نامه‌هایی برای نوجوان‌ها و چند رمان نیز برای بزرگسالان نوشته است.

      ترجمه شده است

      به زبان دیگران

      برخی از کتاب‌های این نویسنده به زبان‌های انگلیسی، چینی، مالایی، ترکی استانبولی و کردی ترجمه شده و برخی در حال ترجمه به زبان عربی و دیگر زبا‌ن‌هاست. همچنین تعدادی از کتاب‌هایش تبدیل به فیلم یا برنامه‌ی رادیو تلویزیونی شده است. «نمكی و مار عينكي»، «ماشو در مه» و «سنگ‌های آرزو» از كتاب‌هايي هستند كه از آن‌ها اقتباس شده است.

      بعضی از ویژگی‌های آثار :

      • نویسندگی در بیشتر قالب‌های ادبی مانند داستان كوتاه، داستان بلند، رمان، شعر، افسانه، فانتزی، طنز، زندگينامه، فيلم‌نامه.
      • نویسندگی برای تمامی گروه‌های سنی: خردسال، کودک، نوجوان و بزرگسال.
      • خلق آثاری تأثیرگذار، باورپذیر و استفاده از تكنيك‌های ادبی خاص و متفاوت.
      • خلق آثاری كه راوی آن‌ها کودکان و نوجوانان هستند؛ روايت‌هايی مملو از تصویرسازی‌های عینی و گفت‌وگوهای باورپذير.
      • پرداختن به موضوع‌های گوناگون اجتماعی چون جنگ، مهاجرت، کودکان كار و خيابان، بچه‌های بی‌سرپرست يا بدسرپرست و…
      • پرداختن به مسائلی که کمتر در آثار کودک و نوجوان دیده می‌شود، مانند جنگ و صلح، طبقات فرودست، افراد معلول، اختلالات شخصیتی‌ـ‌روانی و…
      • تنوع در انتخاب شخصیت‌های محوری و كنشگر (فعال). مشخصاً دخترانی که علیه برخی باورهای غلط ایستادگی می‌کنند.
      • بهره‌گیری از طنز در کلام و روایت‌های زنده و انتقادی از زندگی مردم كوچه و بازار.
      • زبان ساده و بهره‌گیری اصولی از ویژگی‌های زبان بومی و اصطلاح‌های عاميانه و ضرب‌المثل‌ها.

      او حرف‌های غیرکتابی‌اش را این‌جا می‌نویسد.

      به دیدارش بیایید و صدایش را بشنوید