چند خط یادداشت

درختِ دختر بالای پله‌ی سوم 170 170 فرهاد حسن‌زاده

درختِ دختر بالای پله‌ی سوم

کنار آن پنج پله‌ای که مرا به زیرزمین خانه می‌رساند، همان زیرزمینی که تازه تعمیرش کرده‌ام تا مشق‌هایم را در آن‌جا بنویسم، همان‌جا درست بالای پله‌ی سوم، از دل سیمان‌ها و موزاییک‌ها تنه‌ی درختی روییده که درخت نیست بیچاره. ساکنین قبلی هی سرش را اره کرده‌اند و گفته‌اند ریشه‌اش پله‌ها را خراب می‌کند. هی با…

پی‌تی‌کو... پی‌تی‌کو...
دعوت فرهنگی از یک آدم غیرفرهنگی 400 497 فرهاد حسن‌زاده

دعوت فرهنگی از یک آدم غیرفرهنگی

خانم هماهنگی فرهنگی: می‌خواهیم شما را دعوت کنیم با بچه‌های فرهنگسرا حرف بزنید. من: باشه. (و بعد حرف قرارمدار و هماهنگی و اینا) خانم هماهنگی فرهنگی: آخرین کتابتون چیه که واسه بچه‌ها بخریم و اونا با شما حرف بزنن؟ من: کتاب «پی‌تی‌کو پی‌تی‌کو » مناسبه. خانم هماهنگی فرهنگی: چی؟ من: «پی‌تی‌کو پی‌تی‌کو». مجموعه سه تا داستانه.…

فرهاد حسن‌زاده
این چرخه‌ی عجیب روزگار 197 301 فرهاد حسن‌زاده

این چرخه‌ی عجیب روزگار

گاهی این‌طوری است. گاهی فکر نمی‌کنی دنیا این‌قدر چرخش‌های بزرگ داشته باشد و عجیب و غریب. فکر نمی‌کنی در یکی از همین چرخش‌ها ممکن است برگردی به شهری و خیابان و حتی کوچه‌ای که روزی روزگاری در آن زندگی می‌کردی و کار می‌کردی. هیچ فالگیری در فالم ندیده بود و در هیچ خوابی ندیده بودم…

هیئت تحریریه دوچرخه و سالگرد در چیتگر
یادآوری می‌کنم تا خط نخورم 570 349 فرهاد حسن‌زاده

یادآوری می‌کنم تا خط نخورم

نیمه‌ی اول دی‌ماه گذشت و من در خواب زمستانی به سر ‌بردم. یادم نبود باید چیزی بنویسم از تولد دوچرخه. باید به یاد بیاورم که دوازده‌سال پیش نشریه‌ای چشم به دنیا باز کرد برای این که چشم خیلی‌ها را به دنیا باز کند. یادم نبود تشکر کنم از فریدون عموزاده‌ خلیلی که همواره او را…

بازآفرینی حکایتهایی از گلستان سعدی
سعدی با سس مخصوص و سیب زمینی سرخ‌کرده 300 400 فرهاد حسن‌زاده

سعدی با سس مخصوص و سیب زمینی سرخ‌کرده

وقتی بچه بودم، وقتی حکایت‌های سعدی یا نویسندگان بزرگ ادبیات کلاسیک را توی کتاب‌های درسی می‌خواندم، خسته می‌شدم. خوشم نمی‌آمد و کتاب را کنار می‌گذاشتم و به کلمه‌های سختش که فکر می‌کردم، انگار کار سخت و سنگینی انجام داده باشم بازوهایم درد می‌گرفت. هنوز که هنوز است شاهنامه را نخوانده‌ام و تاثیر آن غول قدیمی…

جایزه برای هستی
دنده عقب با دوچرخه‌ی هستی 595 414 فرهاد حسن‌زاده

دنده عقب با دوچرخه‌ی هستی

رمان هستی را خودشون انتخاب کردن. نوجوون‌های اینجوریانی. اینجوری‌های اونجوریانی. هستی را دل‌های صاف و آبی انتخاب کردن. داورهایی که خیلی‌هاشون اصلاً رنگ همدیگر رو ندیده بودن. تو جلسه‌هایشان نه از آقای ریش‌بُزیان خبری بود. نه خانم ابرو پاچه‌بزیانِ غضب‌آبادی و نه از بزرگانی از خیلی ادعا دارن بچه‌ها رو به شکلی اساسی می‌شناسن. بزرگانی…

دعای اهل فرهنگ برای مسایل غیرفرهنگی 150 150 فرهاد حسن‌زاده

دعای اهل فرهنگ برای مسایل غیرفرهنگی

حالا تو بیمارستانه. شکمش رو بریدن که چیزایی رو در بیارن. چیزایی که مردم اسمش رو یواشکی میگن که طرف خودش هم نفهمه. چیزایی که می گن ریشه داره و باید از ریشه قطعش کرد. و من که تا دیروز پریروز دلم واسه خودم می‌سوخت دلم واسه این بابا می‌سوزه و می گم نکنه جریان…

جشنواره‌ تمام كار نيست 150 150 فرهاد حسن‌زاده

جشنواره‌ تمام كار نيست

يادداشتي در حاشيه‌ي جشنواره داستان اروند نویسنده وقتی برای بچه‌ها می‌نویسد بال در می‌آورد. دو بال خیال انگیز و رویایی. حتماً نیازی نیست چیزی که خلق می‌کند جن و پری و موجودات افسانه‌ای داشته باشد. مهم این است که او برای مخاطبی می‌نویسد که جهان را با چشمان دیگری نگاه می‌کند. چشمانی که هنوز پاک…

    روزی روزگاری

    فرهاد حسن‌زاده

    فرهاد حسن زاده، فروردین ماه ۱۳۴۱ در آبادان به دنیا آمد. نویسندگی را در دوران نوجوانی با نگارش نمایشنامه و داستان‌های کوتاه شروع کرد. جنگ تحمیلی و زندگی در شرایط دشوار جنگ‌زدگی مدتی او را از نوشتن به شکل جدی بازداشت. هر چند او همواره به فعالیت هنری‌اش را ادامه داد و به هنرهایی مانند عکاسی، نقاشی، خطاطی، فیلنامه‌نویسی و موسیقی می‌پرداخت؛ اما در اواخر دهه‌ی شصت با نوشتن چند داستان‌ و شعر به شکل حرفه‌ای پا به دنیای نویسندگی کتاب برای کودکان و نوجوانان نهاد. اولین کتاب او «ماجرای روباه و زنبور» نام دارد که در سال ۱۳۷۰ به چاپ رسید. حسن‌زاده در سال ۱۳۷۲ به قصد برداشتن گام‌های بلندتر و ارتباط موثرتر در زمینه ادبیات کودک و نوجوان از شیراز به تهران کوچ کرد…

    دنیای کتاب‌ها... دنیای زیبایی‌ها

    کتاب‌ها و کتاب‌ها و کتاب‌ها...

    فرهاد حسن‌زاده برای تمامی گروه‌های سنی کتاب نوشته است. او داستان‌های تصویری برای خردسالان و کودکان، رمان، داستان‌های کوتاه، بازآفرینی متون کهن و زندگی‌نامه‌هایی برای نوجوان‌ها و چند رمان نیز برای بزرگسالان نوشته است.

    ترجمه شده است

    به زبان دیگران

    برخی از کتاب‌های این نویسنده به زبان‌های انگلیسی، چینی، مالایی، ترکی استانبولی و کردی ترجمه شده و برخی در حال ترجمه به زبان عربی و دیگر زبا‌ن‌هاست. همچنین تعدادی از کتاب‌هایش تبدیل به فیلم یا برنامه‌ی رادیو تلویزیونی شده است. «نمكی و مار عينكي»، «ماشو در مه» و «سنگ‌های آرزو» از كتاب‌هايي هستند كه از آن‌ها اقتباس شده است.

    بعضی از ویژگی‌های آثار :

    • نویسندگی در بیشتر قالب‌های ادبی مانند داستان كوتاه، داستان بلند، رمان، شعر، افسانه، فانتزی، طنز، زندگينامه، فيلم‌نامه.
    • نویسندگی برای تمامی گروه‌های سنی: خردسال، کودک، نوجوان و بزرگسال.
    • خلق آثاری تأثیرگذار، باورپذیر و استفاده از تكنيك‌های ادبی خاص و متفاوت.
    • خلق آثاری كه راوی آن‌ها کودکان و نوجوانان هستند؛ روايت‌هايی مملو از تصویرسازی‌های عینی و گفت‌وگوهای باورپذير.
    • پرداختن به موضوع‌های گوناگون اجتماعی چون جنگ، مهاجرت، کودکان كار و خيابان، بچه‌های بی‌سرپرست يا بدسرپرست و…
    • پرداختن به مسائلی که کمتر در آثار کودک و نوجوان دیده می‌شود، مانند جنگ و صلح، طبقات فرودست، افراد معلول، اختلالات شخصیتی‌ـ‌روانی و…
    • تنوع در انتخاب شخصیت‌های محوری و كنشگر (فعال). مشخصاً دخترانی که علیه برخی باورهای غلط ایستادگی می‌کنند.
    • بهره‌گیری از طنز در کلام و روایت‌های زنده و انتقادی از زندگی مردم كوچه و بازار.
    • زبان ساده و بهره‌گیری اصولی از ویژگی‌های زبان بومی و اصطلاح‌های عاميانه و ضرب‌المثل‌ها.

    او حرف‌های غیرکتابی‌اش را این‌جا می‌نویسد.

    به دیدارش بیایید و صدایش را بشنوید