دو قصه از قصه‌های کوتی‌کوتی

دو قصه از قصه‌های کوتی‌کوتی

دو قصه از قصه‌های کوتی‌کوتی 150 150 فرهاد حسن‌زاده

شام در حمام

روز جمعه کوتی‌کوتی رفت حمام
مادرش گفته بود زود بیاید اما…
یک ساعت شد، بیرون نیامد
دو ساعت شد، بیرون نیامد
سه ساعت شد
چهار ساعت!
پنج!
نزدیک غروب مادرش به در حمام زد: تق تق تق!
و پرسید: «چه کار می‌کنی کوتی‌کوتی. شب شد.»
– هنوز کارم تمام نشده
– تمام نشده؟ معلوم هست چه کار می‌کنی؟
– دارم کف پا‌هایم را سنگ پا می‌کشم.
مادرش از تعجب جیغ کشید: «سنگ پا!؟»
کوتی‌کوتی با خونسردی جواب داد: «بله، سنگ پا، مگر هزارپا‌ها نباید سنگ پا بکشند؟»
_ وای نه کوتی‌کوتی…
-خیلی خوبه مامان. فعلا پای چهارصد و شصت و چهارم هستم.
– کی‌تمام می‌شه؟
– لطفا یک کاغذ و مداد بردار و حساب کن چندتای دیگر مانده. اگر زحمتی نیست شام مرا هم بیاور اینجا.

کوتی‌کوتی
کوتی‌کوتی
کوتی‌کوتی
کوتی‌کوتی
کوتی‌کوتی
کوتی‌کوتی
کوتی‌کوتی
کوتی‌کوتی
کوتی‌کوتی
کوتی‌کوتی
کوتی‌کوتی
کوتی‌کوتی
کوتی‌کوتی
کوتی‌کوتی
کوتی‌کوتی
کوتی‌کوتی
کوتی‌کوتی
کوتی‌کوتی

کفش‌های پاره

کوتی کوتی از آن هزارپاهایی است که خیلی ناز دارند.
یک روز او بدجوری گریه می‌کرد.
بدجوری هم جیغ می‌زد.
بدجوری هم پا‌هایش را به زمین می‌کوبید.
می‌دانید چرا؟
یکی از کفش‌هایش کمی پاره شده بود.
«کوتی کوتی» به اندازه‌ی یک لیوان اشک ریخت و اشک ریخت.
لیوان دوم داشت پُر می‌شد که…
که کرم کوچولویی را دید که…
که می‌خزید و می‌خندید و به مدرسه می‌رفت
کرم کوچولو، نه پا داشت، نه کفش.
کوتی کوتی ساکت شد و به فکر فرو رفت.

………………………………………………………………

کوتی‌کوتی
کوتی‌کوتی
کوتی‌کوتی
کوتی‌کوتی
کوتی‌کوتی
کوتی‌کوتی
کوتی‌کوتی
کوتی‌کوتی
کوتی‌کوتی
کوتی‌کوتی
کوتی‌کوتی
کوتی‌کوتی
کوتی‌کوتی

2 دیدگاه
  • سلام. واقعاً مجموعه ی داستانی قشنگ و دلپذیری هست. پسر من علاقه ی شدیدی به خواندن داستاتهای کوتی کوتی پیدا کرده و از جمله محبوب ترین کتاب هاش شده است. ولی متاسفانه جلد اول در کتاب فروشی ها موجود نیست. لطفاً در صورت امکان شرایطی را فراهم کنید تا ما به داستان های جلد اول هم دسترسی پیدا کنیم و هر چه بیشتر از خواندن آنها لذت ببریم. ممنون.

    • خوشحالم که فرزندتان کوتی‌کوتی را دوست داشته. متاسفانه کانون در برابر کتابهای پرمخاطب فعالانه برخورد نمی‌کند و به دلایل ضعف در سیستم‌های مدیریتی از بازار عقب است. با این حال من پیگیری می‌کنم. سپاس از شما.

    روزی روزگاری

    فرهاد حسن‌زاده

    فرهاد حسن زاده، فروردین ماه ۱۳۴۱ در آبادان به دنیا آمد. نویسندگی را در دوران نوجوانی با نگارش نمایشنامه و داستان‌های کوتاه شروع کرد. جنگ تحمیلی و زندگی در شرایط دشوار جنگ‌زدگی مدتی او را از نوشتن به شکل جدی بازداشت. هر چند او همواره به فعالیت هنری‌اش را ادامه داد و به هنرهایی مانند عکاسی، نقاشی، خطاطی، فیلنامه‌نویسی و موسیقی می‌پرداخت؛ اما در اواخر دهه‌ی شصت با نوشتن چند داستان‌ و شعر به شکل حرفه‌ای پا به دنیای نویسندگی کتاب برای کودکان و نوجوانان نهاد. اولین کتاب او «ماجرای روباه و زنبور» نام دارد که در سال ۱۳۷۰ به چاپ رسید. حسن‌زاده در سال ۱۳۷۲ به قصد برداشتن گام‌های بلندتر و ارتباط موثرتر در زمینه ادبیات کودک و نوجوان از شیراز به تهران کوچ کرد…

    دنیای کتاب‌ها... دنیای زیبایی‌ها

    کتاب‌ها و کتاب‌ها و کتاب‌ها...

    فرهاد حسن‌زاده برای تمامی گروه‌های سنی کتاب نوشته است. او داستان‌های تصویری برای خردسالان و کودکان، رمان، داستان‌های کوتاه، بازآفرینی متون کهن و زندگی‌نامه‌هایی برای نوجوان‌ها و چند رمان نیز برای بزرگسالان نوشته است.

    ترجمه شده است

    به زبان دیگران

    برخی از کتاب‌های این نویسنده به زبان‌های انگلیسی، چینی، مالایی، ترکی استانبولی و کردی ترجمه شده و برخی در حال ترجمه به زبان عربی و دیگر زبا‌ن‌هاست. همچنین تعدادی از کتاب‌هایش تبدیل به فیلم یا برنامه‌ی رادیو تلویزیونی شده است. «نمكی و مار عينكي»، «ماشو در مه» و «سنگ‌های آرزو» از كتاب‌هايي هستند كه از آن‌ها اقتباس شده است.

    بعضی از ویژگی‌های آثار :

    • نویسندگی در بیشتر قالب‌های ادبی مانند داستان كوتاه، داستان بلند، رمان، شعر، افسانه، فانتزی، طنز، زندگينامه، فيلم‌نامه.
    • نویسندگی برای تمامی گروه‌های سنی: خردسال، کودک، نوجوان و بزرگسال.
    • خلق آثاری تأثیرگذار، باورپذیر و استفاده از تكنيك‌های ادبی خاص و متفاوت.
    • خلق آثاری كه راوی آن‌ها کودکان و نوجوانان هستند؛ روايت‌هايی مملو از تصویرسازی‌های عینی و گفت‌وگوهای باورپذير.
    • پرداختن به موضوع‌های گوناگون اجتماعی چون جنگ، مهاجرت، کودکان كار و خيابان، بچه‌های بی‌سرپرست يا بدسرپرست و…
    • پرداختن به مسائلی که کمتر در آثار کودک و نوجوان دیده می‌شود، مانند جنگ و صلح، طبقات فرودست، افراد معلول، اختلالات شخصیتی‌ـ‌روانی و…
    • تنوع در انتخاب شخصیت‌های محوری و كنشگر (فعال). مشخصاً دخترانی که علیه برخی باورهای غلط ایستادگی می‌کنند.
    • بهره‌گیری از طنز در کلام و روایت‌های زنده و انتقادی از زندگی مردم كوچه و بازار.
    • زبان ساده و بهره‌گیری اصولی از ویژگی‌های زبان بومی و اصطلاح‌های عاميانه و ضرب‌المثل‌ها.

    او حرف‌های غیرکتابی‌اش را این‌جا می‌نویسد.

    به دیدارش بیایید و صدایش را بشنوید