کی اشکاتو پاک می‌کنه

کی اشکاتو پاک می‌کنه

کی اشکاتو پاک می‌کنه 269 194 فرهاد حسن‌زاده

نگاهی به داستان «زیبا صدایم کن» نوشته فرهاد حسن زاده

کورش کرم پور

داستان «زیبا صدایم کن» نوشته فرهاد حسن‌زاده، تلاشی است برای پیشبرد داستان نویسی نوجوان در ادبیات فارسی. این را به جهت ساختار روایت امروزینش می‌گویم. از دیگر سو تعبیرپردازی‌ها، توصیف‌ها به کار بردن اصطلاحات گفتاری نسل جدید و … را نباید نادیده گرفت.

این تلاش به جهت تربیت خوانندگان جدید رمان نوجوان نیز قابل تقدیر است و یقینا فرهاد حسن زاده سهم بسزایی در شکل گیری این اتفاق تاریخی دارد.

خواننده‌ای که مرزها و درهم فرورفتگی‌ها داستان‌های موازی این داستان را با تلاش ساده سازی روایت او، درک خواهد کرد.

دختری نوجوان به نام «زیبا»، به داستان‌های پلیسی علاقه دارد و ماجراهای زندگی خودش را با داستان‌هایی که خوانده، همذات پنداری می‌کند.

به استناد دو گزاره زبانی در داستان، پدر او باید از رزمندگان دوران جنگ باشد. موج او را گرفته، زنش را طلاق داده و اکنون به دلیل جنون ادواری در آسایشگاه روانی دوره‌ی درمان خود را سپری می کند. متوجه می‌شویم دخترش زیبا نیز تحت سرپرستی یک موسسه خیریه است. ما با مطرودینی اجتماعی طرف هستیم. پدر می‌خواهد روز تولد دخترش زیبا را به زیبایی جشن بگیرد و تمام تلاش او در داستان، خلق لحظه‌ای زیبا برای «زیبا» ست. چرا که آخرین جشن تولدش بود که به طلاق کشید و تلخ بود.

بابا نقشه‌ای می‌کشد و دخترش آن را به بهانه ملاقاتی با او، اجرا می‌کند. بابا از آسایشگاه فرار می‌کند تا بتواند برای دخترش جشن تولد بگیرد. فرهاد حسن‌زاده روزی ندیدنی و ساده در داستان نویسی امروز را برای ما به روزی دیدنی و زیبا و البته سخت تبدیل می کند و نشان می‌دهد.

عشق پدر به دخترش و شادی سازی برای روز تولدش او را به هر کاری وادار می‌کند. از دزدی کارت عابر بانک «خانم آژیر» پرستار آسایشگاه گرفته تا موتورسیکلت مستخدم آنجا. اما همین آدم، جگری که برای نهار خود و دخترش خریده را سهم گربه‌های پارک می‌داند.

زبانشناسی شخصیت‌ها پیوست‌ها و گسست‌های آنها را به خوبی نشان می‌دهد.دختر پس از شنیدن هر جمله‌ای یا گفتن آن، با زمزمه‌ای درونی آن را به تعلیق و تردید می‌کشاند. شخصیت نوجوان داستان با تمام پیچیدگی‌هایش پاک و مطهر است از درون. البته پدر نیز به خوبی پرداخت شده. او می‌داند که دیوانه نیست. می‌داند که زنش را هنوز دوست دارد و… خلق توهم در دیالوگ‌های اتاقک جرثقیل اوج این توانایی است و تو هر لحظه منتظری تا پدر دست دخترش را بگیرد و به پایین بپرد.

چقدر دوست دارم درباره این داستان بیشتر حرف بزنم. اما نه، بعضی چیزها را نباید گفت؛ باید خواند.

زندگی‌هایی هست که فقط در یک روز خلاصه می شوند و سرنوشت آدم‌هایشان را تا ابد معنا می‌کند.

همچنان که زندگی‌هایی هست که آنقدر طول می‌کشند تا به تمام زندگی آدم‌هایشان معنا دهند. داستان زیبا صدایم کن نوشته فرهاد حسن زاده روایت یک روزی است که به تمام زندگی آدم‌هایش معنا می‌دهد؛ روزی به زیبایی و اندوه «زیبا».

    روزی روزگاری

    فرهاد حسن‌زاده

    فرهاد حسن زاده، فروردین ماه ۱۳۴۱ در آبادان به دنیا آمد. نویسندگی را در دوران نوجوانی با نگارش نمایشنامه و داستان‌های کوتاه شروع کرد. جنگ تحمیلی و زندگی در شرایط دشوار جنگ‌زدگی مدتی او را از نوشتن به شکل جدی بازداشت. هر چند او همواره به فعالیت هنری‌اش را ادامه داد و به هنرهایی مانند عکاسی، نقاشی، خطاطی، فیلنامه‌نویسی و موسیقی می‌پرداخت؛ اما در اواخر دهه‌ی شصت با نوشتن چند داستان‌ و شعر به شکل حرفه‌ای پا به دنیای نویسندگی کتاب برای کودکان و نوجوانان نهاد. اولین کتاب او «ماجرای روباه و زنبور» نام دارد که در سال ۱۳۷۰ به چاپ رسید. حسن‌زاده در سال ۱۳۷۲ به قصد برداشتن گام‌های بلندتر و ارتباط موثرتر در زمینه ادبیات کودک و نوجوان از شیراز به تهران کوچ کرد…

    دنیای کتاب‌ها... دنیای زیبایی‌ها

    کتاب‌ها و کتاب‌ها و کتاب‌ها...

    فرهاد حسن‌زاده برای تمامی گروه‌های سنی کتاب نوشته است. او داستان‌های تصویری برای خردسالان و کودکان، رمان، داستان‌های کوتاه، بازآفرینی متون کهن و زندگی‌نامه‌هایی برای نوجوان‌ها و چند رمان نیز برای بزرگسالان نوشته است.

    ترجمه شده است

    به زبان دیگران

    برخی از کتاب‌های این نویسنده به زبان‌های انگلیسی، چینی، مالایی، ترکی استانبولی و کردی ترجمه شده و برخی در حال ترجمه به زبان عربی و دیگر زبا‌ن‌هاست. همچنین تعدادی از کتاب‌هایش تبدیل به فیلم یا برنامه‌ی رادیو تلویزیونی شده است. «نمكی و مار عينكي»، «ماشو در مه» و «سنگ‌های آرزو» از كتاب‌هايي هستند كه از آن‌ها اقتباس شده است.

    بعضی از ویژگی‌های آثار :

    • نویسندگی در بیشتر قالب‌های ادبی مانند داستان كوتاه، داستان بلند، رمان، شعر، افسانه، فانتزی، طنز، زندگينامه، فيلم‌نامه.
    • نویسندگی برای تمامی گروه‌های سنی: خردسال، کودک، نوجوان و بزرگسال.
    • خلق آثاری تأثیرگذار، باورپذیر و استفاده از تكنيك‌های ادبی خاص و متفاوت.
    • خلق آثاری كه راوی آن‌ها کودکان و نوجوانان هستند؛ روايت‌هايی مملو از تصویرسازی‌های عینی و گفت‌وگوهای باورپذير.
    • پرداختن به موضوع‌های گوناگون اجتماعی چون جنگ، مهاجرت، کودکان كار و خيابان، بچه‌های بی‌سرپرست يا بدسرپرست و…
    • پرداختن به مسائلی که کمتر در آثار کودک و نوجوان دیده می‌شود، مانند جنگ و صلح، طبقات فرودست، افراد معلول، اختلالات شخصیتی‌ـ‌روانی و…
    • تنوع در انتخاب شخصیت‌های محوری و كنشگر (فعال). مشخصاً دخترانی که علیه برخی باورهای غلط ایستادگی می‌کنند.
    • بهره‌گیری از طنز در کلام و روایت‌های زنده و انتقادی از زندگی مردم كوچه و بازار.
    • زبان ساده و بهره‌گیری اصولی از ویژگی‌های زبان بومی و اصطلاح‌های عاميانه و ضرب‌المثل‌ها.

    او حرف‌های غیرکتابی‌اش را این‌جا می‌نویسد.

    به دیدارش بیایید و صدایش را بشنوید