فرهاد حسن‌زاده نماینده ایران در جایزه آسترید لیندگرن

فرهاد حسن‌زاده نماینده ایران در جایزه آسترید لیندگرن

فرهاد حسن‌زاده نماینده ایران در جایزه آسترید لیندگرن 200 155 فرهاد حسن‌زاده
شورای کتاب کودک «فرهاد حسن‌زاده» را به عنوان نویسنده
و همچنین طرح «با من بخوان» موسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان را در بخش ترویج خواندن برای دریافت جایزه آسترید لیندگرن (آلما ۲۰۱۸) معرفی کرد.
به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) از ایران سه نهاد کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، شورای کتاب کودک و موسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان امتیاز انتخاب نماینده ایرانی لیندگرن را دارند. بر این اساس شورای کتاب کودک فرهاد حسن‌زاده را به عنوان نویسنده و طرح با من بخوان موسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان را در بخش ترویج خواندن برای دریافت جایزه آسترید لیندگرن (آلما ۲۰۱۸) معرفی کرده است.


این درحالی‌ست که فرهاد حسن‌زاده، نویسنده نام آشنای حوزه کودک و نوجوان برای یک عمر فعالیت موفق در حوزه نویسندگی ادبیات کودکان و نوجوانان از سوی شورای کتاب کودک به عنوان نامزد دریافت جایزه هانس کریستین اندرسن ۲۰۱۸ نیز معرفی شده است.

فرهاد حسن‌زاده در سال 1341 در شهر آبادان به دنیا آمد و در سال 1370 بود که نخستین کتاب او به نام «ماجرای روباه و زنبور» مخصوص کودک به چاپ رسید. او تا کنون نزدیک به 70 عنوان کتاب برای کودکان، نوجوانان و بزرگسالان نگاشته است.

حسن‌زاده توجه به کودکان آسیب دیده از جنگ، کودکان کار، کودکان بدسرپرست و همچنین پرداختن به مسائلی که کمتر در آثار کودک و نوجوان به آنها توجه می‌شود. مسایلی چون عشق، صلح و مصائب جنگ، توجه به طبقات فرودست، افراد معلول، اختلالات شخصیتی- روانی و خلق شخصیت‌های ماندگار و چندبعدی، شکستن کلیشه‌های سنتی، نوآوری در سبک و قالب و… را از ویژگی‌های کتاب‌هایش عنوان می‌کند که باعث جلب توجه منتقدان و کارشناسان برای معرفی کردنش به عنوان نامزد این جوایز شده است.

وی معتقد است برگزیده شدنش به صورت همزمان برای دو جایزه جهانی می‌تواند شانس انتخاب شدنش در هر دو جایزه را بالا ببرد. زیرا یکی از معیارها، نامزدی و تعداد جایزه‌هایی است که نویسنده در طول حیات ادبی‌اش گرفته است و او تا به حال در ایران بیش از 30 جایزه دریافت کرده‌ و تعدادی از کتاب‌هایش نیز به سایر زبان‌ها ترجمه شده است.

طرح «با من بخوان» نیز در سال ۲۰۱۶ موفق به کسب جایزه جهانی ترویج خواندن IBBY (آساهی) شده است. به گفته زهره قائینی، سرپرست موسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان و نوجوانان و سرپرست طرح با من بخوان، هدف روشن برنامه با من بخوان ترویج خواندن در لایه‌ها و قشرهای گوناگون اجتماعی است . از سوی دیگر دگرگون کردن ذهن کودکان و نوجوانان از ذهن نابارور به ذهن بارور، از ذهن خسته به ذهن پویا و ذهن بی پرسش به ذهن پرسشگر، یکی دیگر از اهداف این طرح است.

وی معتقد است کودکان و نوجوانان باید بیاموزند که جامعه‌ای پویا و خلاق را همگان و در مشارکت با هم می‌سازند. برنامه با من بخوان در پی دستیابی به جامعه‌ای است که در آن فرهنگ و هنر برترین ارزش‌ها شمرده می‌شوند از این رو این برنامه می‌خواهد گامی باشد در کنار گام‌های دیگر تا با کتابخوانی و اندیشه‌ورزی ،‌جامعه ای خلاق و شکوفا ، سازنده و آفرینشگر و به دور از خشونت ساخته شود. جامعه ای که کودکان و نوجوانان ، ارزش‌های انسانی و اخلاقی را از راه دانش‌اندوزی و فرهنگ و ادب بیاموزند و در وجود خود بارور و شکوفا کنند.

جایزه نقدی آسترید لیندگرن، بزرگ‌ترین و گران‌ترین جایزه ادبیات کودکان و نوجوانان است که دولت سوئد برای بزرگداشت نام و یاد این نویسنده ادبیات کودک سوئد با هدف ترویج ادبیات ناب کودکان و نوجوانان جهان بنیان‌گذاری کرده است. این جایزه هر سال به یک یا بیش از یک نویسنده، تصویرگر کتاب کودک، قصه‌گو، مروج و نهاد فعال در حوزه ادبیات کودکان و ترویج کتاب‌خوانی اعطا می‌شود.

جایزه ۶۱۵ هزار دلاری آسترید لیندگرن سوئد، در سال 2016 به مگ روسوف، نویسنده آمریکایی‌الاصل مقیم لندن و در سال 2017 به «وولف ارلبروخ» تصویرگر آلمانی رسید و قرار است این جایزه در مراسمی که 29 ماه می 2017 در کنسرت هال استکهلم برگزار می‌شود به ارلبروخ اهدا شود.

    روزی روزگاری

    فرهاد حسن‌زاده

    فرهاد حسن زاده، فروردین ماه ۱۳۴۱ در آبادان به دنیا آمد. نویسندگی را در دوران نوجوانی با نگارش نمایشنامه و داستان‌های کوتاه شروع کرد. جنگ تحمیلی و زندگی در شرایط دشوار جنگ‌زدگی مدتی او را از نوشتن به شکل جدی بازداشت. هر چند او همواره به فعالیت هنری‌اش را ادامه داد و به هنرهایی مانند عکاسی، نقاشی، خطاطی، فیلنامه‌نویسی و موسیقی می‌پرداخت؛ اما در اواخر دهه‌ی شصت با نوشتن چند داستان‌ و شعر به شکل حرفه‌ای پا به دنیای نویسندگی کتاب برای کودکان و نوجوانان نهاد. اولین کتاب او «ماجرای روباه و زنبور» نام دارد که در سال ۱۳۷۰ به چاپ رسید. حسن‌زاده در سال ۱۳۷۲ به قصد برداشتن گام‌های بلندتر و ارتباط موثرتر در زمینه ادبیات کودک و نوجوان از شیراز به تهران کوچ کرد…

    دنیای کتاب‌ها... دنیای زیبایی‌ها

    کتاب‌ها و کتاب‌ها و کتاب‌ها...

    فرهاد حسن‌زاده برای تمامی گروه‌های سنی کتاب نوشته است. او داستان‌های تصویری برای خردسالان و کودکان، رمان، داستان‌های کوتاه، بازآفرینی متون کهن و زندگی‌نامه‌هایی برای نوجوان‌ها و چند رمان نیز برای بزرگسالان نوشته است.

    ترجمه شده است

    به زبان دیگران

    برخی از کتاب‌های این نویسنده به زبان‌های انگلیسی، چینی، مالایی، ترکی استانبولی و کردی ترجمه شده و برخی در حال ترجمه به زبان عربی و دیگر زبا‌ن‌هاست. همچنین تعدادی از کتاب‌هایش تبدیل به فیلم یا برنامه‌ی رادیو تلویزیونی شده است. «نمكی و مار عينكي»، «ماشو در مه» و «سنگ‌های آرزو» از كتاب‌هايي هستند كه از آن‌ها اقتباس شده است.

    بعضی از ویژگی‌های آثار :

    • نویسندگی در بیشتر قالب‌های ادبی مانند داستان كوتاه، داستان بلند، رمان، شعر، افسانه، فانتزی، طنز، زندگينامه، فيلم‌نامه.
    • نویسندگی برای تمامی گروه‌های سنی: خردسال، کودک، نوجوان و بزرگسال.
    • خلق آثاری تأثیرگذار، باورپذیر و استفاده از تكنيك‌های ادبی خاص و متفاوت.
    • خلق آثاری كه راوی آن‌ها کودکان و نوجوانان هستند؛ روايت‌هايی مملو از تصویرسازی‌های عینی و گفت‌وگوهای باورپذير.
    • پرداختن به موضوع‌های گوناگون اجتماعی چون جنگ، مهاجرت، کودکان كار و خيابان، بچه‌های بی‌سرپرست يا بدسرپرست و…
    • پرداختن به مسائلی که کمتر در آثار کودک و نوجوان دیده می‌شود، مانند جنگ و صلح، طبقات فرودست، افراد معلول، اختلالات شخصیتی‌ـ‌روانی و…
    • تنوع در انتخاب شخصیت‌های محوری و كنشگر (فعال). مشخصاً دخترانی که علیه برخی باورهای غلط ایستادگی می‌کنند.
    • بهره‌گیری از طنز در کلام و روایت‌های زنده و انتقادی از زندگی مردم كوچه و بازار.
    • زبان ساده و بهره‌گیری اصولی از ویژگی‌های زبان بومی و اصطلاح‌های عاميانه و ضرب‌المثل‌ها.

    او حرف‌های غیرکتابی‌اش را این‌جا می‌نویسد.

    به دیدارش بیایید و صدایش را بشنوید