نقد و رونمایی آهنگی برای چهارشنبه‌ها برگزار شد

نقد و رونمایی آهنگی برای چهارشنبه‌ها برگزار شد

نقد و رونمایی آهنگی برای چهارشنبه‌ها برگزار شد 369 531 فرهاد حسن‌زاده

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، نشست نقد و بررسی کتاب «آهنگی برای چهارشنبه‌ها» نوشته فرهاد حسن‌زاده با حضور نویسنده اثر، کاظم اخوان و محسن هجری و جمعی از نویسندگان کودک و نوجوان در خانه کتاب پیدایش برگزار شد.

فرهاد حسن‌زاده در ابتدای این نشست که به مناسبت هفته کتاب و کتابخوانی توسط نشر پیدایش برگزار شد، گفت: ایده اولیه و کلی کتاب «آهنگی برای چهارشنبه‌ها» را از  بازیگر «باشو غریبه کوچک» به نام عدنان عفراویان گرفتم که سال‌ها پیش در مجله سروش با او گفت‌و‌گویی کرده بودند. عدنان در آن فیلم گفته بود که در ساخت فیلم «باشو غریبه کوچک» چه خشونت‌هایی علیه او اعمال شده است؛ نه از طرف بهرام بیضایی بلکه از طرف برخی از عوامل ساخت فیلم. همین موضوع دست‌مایه‌ای شد برای نوشتن این کتاب.
حسن‌زاده گفت: این کتاب را قبل از بیست سال پیش نوشته شده. یعنی قبل از رمان‌های «هستی»، «زیبا صدایم کن»، «عقرب‌های کشتی بمبک» ، «حیاط خلوت» و … نوشتم. ولی متاسفانه در چاپ اول که با طرح جلدی نامناسب هم بود به خوبی دیده نشد. اما دوسال پیش اثر را از ناشر قبلی پس گرفتم و با نگاهی تازه آن را بازنویسی کردم و به نشر پیدایش سپردم. امید دارم این بار به خوبی دیده و نقد شود.

محسن هجری درباره بازنویسی این اثر گفت: وقتی نویسنده‌ای تقریبا 20 سال بعد از نوشتن یک کتاب،‌ دوباره به آن برمی‌گردد و آن را بازنویسی و دوباره منتشر می‌کند؛ حاکی از آن است که نویسنده اعتماد‌به‌نفس و اعتماد به اثر دارد و تصور می‌کند که در اثرش نکاتی است که می‌تواند برای مخاطب مفید باشد.

وی ادامه داد: آهنگی برای چهارشنبه‌ها  قابل مقایسه با کارهای دیگر آقای حسن‌زاده نیست و ویژگی‌های خودش را دارد. می‌توان ویژگی‌های مشترکی بین این کار و «هستی» یا «عقربه‌های کشتی بمبک» یافت اما ویژگی‌های خاص خودش را دارد.

وی درباره گروه سنی مخاطب هم گفت: گروه سنی نوجوان تعریفی است که در مورد آن وحدت نظر وجود ندارد. مثلا از دیدگاه پیمان‌نامه حقوق کودک تا سن 18سالگی کودک محسوب می‌شود؛ از دید قواعد و قوانین قضایی خودمان هم به همین صورت. اساسا تعریفی به‌عنوان نوجوان ارائه نشده و این از ظلم‌هایی است که به نوجوان شده است. اما به نظرم نوجوانی تا زمانی ادامه دارد که ویژگی‌هایش تداوم دارد. ممکن است فردی 30ساله؛ نوجوان باشد! یعنی با هنجارها درگیر ‌شود و احساسات بر وی غلبه داشته باشد و…

اخوان نیز درباره کتاب گفت: فارغ از اینکه این کار چه زمانی نوشته یا بازنویسی شده، من از این کار، بیشتر از کارهای دیگر آقای حسن‌زاده خوشم آمد، چون به نظرم شسته‌رفته‌تر و جمع و جورتر و درست‌تر است. همه چیز این کتاب به قاعده بود؛ تاثیرگذارتر و عمیق‌تر.

وی ادامه داد: گاهی رمان در سطح حرکت می‌کند؛ به‌خصوص در رمان نوجوان که با حادثه و در سطح پیش می‌رود. داستان‌ها کمتر به عمق می‌روند و کمتر آن لایه‌های عمیق و غنی را به‌عنوان هنر دارند. اما این رمان خیلی به ادبیات نزدیک است و به نوعی هم به سینما. این کتاب آمیزه ای از ادبیات و سینماست. نگاه خاص نویسنده ما را وادار می‌کند به درک عمیق‌ترِ حوادثی که اتفاق می‌افتد و ذهن و عین را با هم همراه می‌کند.

اخوان با اشاره به اینکه در سینمای دنیا 90 درصد فیلم ها مبتنی بر ادبیات است؛ گفت: فقر سینما، به معنی فقر ادبیات است و به نظرم این رمان اتفاق خوبی است چون گویا با یک فیلمنامه مواجه‌ایم و در‌عین‌حال یک داستان. در این داستان بحث خشونت و بحث خشونت جنگ را می‌بینیم که زیر پوست شهر اتفاق می‌افتد.

معصومه انصاریان از نویسنده‌های مدعو این جلسه بود که گفت: در این کتاب از تلفیق سینما و ادبیات و موسیقی و کمی نقاشی خیلی لذت بردم، چرا که خیلی خوب کنار هم قرار گرفته بودند. همه سر جای خودشان بودند و خواننده نوعی زندگی هنری را حس می‌کرد. من نقدی ندارم و تبریک می‌گویم. من تلخی جنگ را با این کتاب؛ چندین برابر حس کردم. دلم برای فرهان سوخت که پدری مثل جابر دارد.

مینا حدادیان هم از دیگر نویسنده‌های حاضر در جلسه درباره کتاب گفت: من این کتاب را از کارهای دیگر آقای حسن‌زاده بیشتر دوست داشتم. اگر کار نویسنده و هنرمند برانگیختن حس مخاطب باشد، این کار به شدت احساسات من را برانگیخت. من از وقتی کتاب را بستم به مصادیق خشونت فکر می‌کنم.

وی ادامه داد: در هر دوره‌ای مصادیقی به‌عنوان ارزش مطرح می‌شود در‌حالی‌که ممکن است آن ارزش‌ها مقطعی باشند. مثلا در این دوره دیده شدن یک ارزش است. در حالی که این موضوع باعث می‌شود آدم‌ها برای دیده شدن به خودشان فشار بیاورند و جامعه به آن‌ها خشونت اعمال کند. در این کتاب هم از نظر پدر و از نظر عوامل فیلم؛ ‌دیده شدن یک ارزش است درحالی که خودِ فرهان دیده شدن را دوست ندارد.

فرهاد حسن‌زاده در پایان این نشست، بخشی از رمان «آهنگی برای چهارشنبه‌ها» را برای حاضران خواند.

جلسه نقد و بررسی کتاب «آهنگی برای چهارشنبه‌ها» عصر روز جمعه، 24 آبان ماه در خانه کتاب پیدایش برگزار شد.

اخوان: آهنگی برای چهارشنبه‌ها» فیلمنامه‌ای داستانی است

هجری: آهنگی برای چهارشنبه‌ها  قابل مقایسه با کارهای دیگر حسن‌زاده نیست و ویژگی‌های خودش را دارد.

روزی روزگاری

فرهاد حسن‌زاده

فرهاد حسن زاده، فروردین ماه ۱۳۴۱ در آبادان به دنیا آمد. نویسندگی را در دوران نوجوانی با نگارش نمایشنامه و داستان‌های کوتاه شروع کرد. جنگ تحمیلی و زندگی در شرایط دشوار جنگ‌زدگی مدتی او را از نوشتن به شکل جدی بازداشت. هر چند او همواره به فعالیت هنری‌اش را ادامه داد و به هنرهایی مانند عکاسی، نقاشی، خطاطی، فیلنامه‌نویسی و موسیقی می‌پرداخت؛ اما در اواخر دهه‌ی شصت با نوشتن چند داستان‌ و شعر به شکل حرفه‌ای پا به دنیای نویسندگی کتاب برای کودکان و نوجوانان نهاد. اولین کتاب او «ماجرای روباه و زنبور» نام دارد که در سال ۱۳۷۰ به چاپ رسید. حسن‌زاده در سال ۱۳۷۲ به قصد برداشتن گام‌های بلندتر و ارتباط موثرتر در زمینه ادبیات کودک و نوجوان از شیراز به تهران کوچ کرد…

دنیای کتاب‌ها... دنیای زیبایی‌ها

کتاب‌ها و کتاب‌ها و کتاب‌ها...

فرهاد حسن‌زاده برای تمامی گروه‌های سنی کتاب نوشته است. او داستان‌های تصویری برای خردسالان و کودکان، رمان، داستان‌های کوتاه، بازآفرینی متون کهن و زندگی‌نامه‌هایی برای نوجوان‌ها و چند رمان نیز برای بزرگسالان نوشته است.

ترجمه شده است

به زبان دیگران

برخی از کتاب‌های این نویسنده به زبان‌های انگلیسی، چینی، مالایی، ترکی استانبولی و کردی ترجمه شده و برخی در حال ترجمه به زبان عربی و دیگر زبا‌ن‌هاست. همچنین تعدادی از کتاب‌هایش تبدیل به فیلم یا برنامه‌ی رادیو تلویزیونی شده است. «نمكی و مار عينكي»، «ماشو در مه» و «سنگ‌های آرزو» از كتاب‌هايي هستند كه از آن‌ها اقتباس شده است.

بعضی از ویژگی‌های آثار :

  • نویسندگی در بیشتر قالب‌های ادبی مانند داستان كوتاه، داستان بلند، رمان، شعر، افسانه، فانتزی، طنز، زندگينامه، فيلم‌نامه.
  • نویسندگی برای تمامی گروه‌های سنی: خردسال، کودک، نوجوان و بزرگسال.
  • خلق آثاری تأثیرگذار، باورپذیر و استفاده از تكنيك‌های ادبی خاص و متفاوت.
  • خلق آثاری كه راوی آن‌ها کودکان و نوجوانان هستند؛ روايت‌هايی مملو از تصویرسازی‌های عینی و گفت‌وگوهای باورپذير.
  • پرداختن به موضوع‌های گوناگون اجتماعی چون جنگ، مهاجرت، کودکان كار و خيابان، بچه‌های بی‌سرپرست يا بدسرپرست و…
  • پرداختن به مسائلی که کمتر در آثار کودک و نوجوان دیده می‌شود، مانند جنگ و صلح، طبقات فرودست، افراد معلول، اختلالات شخصیتی‌ـ‌روانی و…
  • تنوع در انتخاب شخصیت‌های محوری و كنشگر (فعال). مشخصاً دخترانی که علیه برخی باورهای غلط ایستادگی می‌کنند.
  • بهره‌گیری از طنز در کلام و روایت‌های زنده و انتقادی از زندگی مردم كوچه و بازار.
  • زبان ساده و بهره‌گیری اصولی از ویژگی‌های زبان بومی و اصطلاح‌های عاميانه و ضرب‌المثل‌ها.

او حرف‌های غیرکتابی‌اش را این‌جا می‌نویسد.

به دیدارش بیایید و صدایش را بشنوید