یک عاشقانه‌ی بی‌ادعا

یک عاشقانه‌ی بی‌ادعا

یک عاشقانه‌ی بی‌ادعا 299 448 فرهاد حسن‌زاده

آثار عاشقانه در ادبیات نوجوان ما کم است. نویسندگان به دلایل فرهنگی و اجتماعی کمتر به سوژه‌ی عشق می‌پردازند. هر وقت سخن از عشق به میان می‌آید، برخی آن را به مقوله‌ی جنسی محدود می‌کنند و حرف زدن از آن را فقط برای بزرگسالان مشروع و مجاز می‌شمارند. اما انسان با عشق به دنیا می‌آید. عشق فرزند به مادر و عشق مادر به فرزند اولین جلوه‌های عشق در زندگی است و بعد عشق به همنوع، عشق به حق و حقیقت و عشق به ارزش‌های والا در سراسر زندگی با انسان است. سخن گفتن از عشق سخن گفتن از زندگی است و نمی‌شود عشق را به سن خاصی محدود کرد. کمبود کتاب‌های نوجوانانه با مضمون عشق موجب شده نوجوان‌ها عشق را در کتاب‌های ترجمه و رمان‌های بزرگسالان و یا در فضاهای مجازی جست‌وجو کنند.

 یکی از منابع غنی و ارزشمندی که می‌توان به نوجوان‌ها عرضه کرد منظومه‌ها و داستان‌های عاشقانه‌ی کلاسیک هستند که به دلیل زبان سخت و دشوارشان امروزی‌ها سراغ‌شان نمی‌روند. برخی ناشران تلاش می‌کنند به کمک بازنویسی و بازآفرینی‌ها، فاصله‌ی ادبیات گذشته و نسل امروز را پر کنند. برخی بازآفرینی‌ها، آفرینشی جدید، خلاقانه و خواندنی هستند.

«روزگار شیرین» برگرفته از منظومه‌ی عاشقانه‌ی خسرو و شیرین نظامی گنجوی چنین است. نویسنده با کمک نثری زنده و  امروزی و با کمک واژگانی پر احساس و بازی‌های زبانی موفق شده کاری تازه بیافریند. خواندنش آنچنان لذت‌بخش است که دوست داری مثل یک غذای خوش‌طعم، آرام آرام مزه‌مزه‌اش کنی.

خسرو تحت تاثیر توصیف‌های ندیم خاصش «شاپور» عاشق شیرین می‌شود و شیرین از روی نقاشی‌هایی که شاپور سر راهش بر درخت‌ها آویزان می‌کند به خسرو دل می‌سپارد. هر دو، نادیده عاشق دیگری می‌شوند و سال‌ها در جست‌وجوی یکدیگر سختی‌های فراوان را به جان می‌خرند و از پای نمی‌نشینند.

با ورود فرهاد مفهوم خارق‌العاده‌ای از عشق آشکار می‌شود. فرهادِ پیکرتراشی که به عشق شیرین یک ماهه جویباری سنگی در دل کوه از چراگاه تا منزل‌گاه شیرین حفر می‌کند. فرهاد در رقابت با خسرو حاضر می‌شود کوه را جا به جا کند. فرهاد آنچنان عاشق و شیدای شیرین است که شبانه‌روز سنگ از سنگ جدا می‌کند. خسرو که عزم رقیبش را جزم می‌بیند و با خبر می‌شود که شیرین به دیدار فرهاد به کوه رفته توطئه  می‌کند و کسی را به کوه می‌فرستد تا خبری شوم را به فرهاد بدهد…

اگر دور و برتان نوجوان‌هایی دارید که مایلید آنها را با مفهوم والای عشق، وفاداری، پایداری و از خود گذشتگی آشنا کنید رمان روزگار شیرین را به آنها هدیه بدهید.

روزگار شیرین نامزد جایزه لاک‌پشت پرنده در سال 1394 شد. ناشر این کتاب نشر ویدا است.

♦ برگرفته از معرفی کتاب در کاتالوگ لاک‌پشت پرنده

♠ در باره‌ی روزگار شيرين بيشتر بدانيد

    روزی روزگاری

    فرهاد حسن‌زاده

    فرهاد حسن زاده، فروردین ماه ۱۳۴۱ در آبادان به دنیا آمد. نویسندگی را در دوران نوجوانی با نگارش نمایشنامه و داستان‌های کوتاه شروع کرد. جنگ تحمیلی و زندگی در شرایط دشوار جنگ‌زدگی مدتی او را از نوشتن به شکل جدی بازداشت. هر چند او همواره به فعالیت هنری‌اش را ادامه داد و به هنرهایی مانند عکاسی، نقاشی، خطاطی، فیلنامه‌نویسی و موسیقی می‌پرداخت؛ اما در اواخر دهه‌ی شصت با نوشتن چند داستان‌ و شعر به شکل حرفه‌ای پا به دنیای نویسندگی کتاب برای کودکان و نوجوانان نهاد. اولین کتاب او «ماجرای روباه و زنبور» نام دارد که در سال ۱۳۷۰ به چاپ رسید. حسن‌زاده در سال ۱۳۷۲ به قصد برداشتن گام‌های بلندتر و ارتباط موثرتر در زمینه ادبیات کودک و نوجوان از شیراز به تهران کوچ کرد…

    دنیای کتاب‌ها... دنیای زیبایی‌ها

    کتاب‌ها و کتاب‌ها و کتاب‌ها...

    فرهاد حسن‌زاده برای تمامی گروه‌های سنی کتاب نوشته است. او داستان‌های تصویری برای خردسالان و کودکان، رمان، داستان‌های کوتاه، بازآفرینی متون کهن و زندگی‌نامه‌هایی برای نوجوان‌ها و چند رمان نیز برای بزرگسالان نوشته است.

    ترجمه شده است

    به زبان دیگران

    برخی از کتاب‌های این نویسنده به زبان‌های انگلیسی، چینی، مالایی، ترکی استانبولی و کردی ترجمه شده و برخی در حال ترجمه به زبان عربی و دیگر زبا‌ن‌هاست. همچنین تعدادی از کتاب‌هایش تبدیل به فیلم یا برنامه‌ی رادیو تلویزیونی شده است. «نمكی و مار عينكي»، «ماشو در مه» و «سنگ‌های آرزو» از كتاب‌هايي هستند كه از آن‌ها اقتباس شده است.

    بعضی از ویژگی‌های آثار :

    • نویسندگی در بیشتر قالب‌های ادبی مانند داستان كوتاه، داستان بلند، رمان، شعر، افسانه، فانتزی، طنز، زندگينامه، فيلم‌نامه.
    • نویسندگی برای تمامی گروه‌های سنی: خردسال، کودک، نوجوان و بزرگسال.
    • خلق آثاری تأثیرگذار، باورپذیر و استفاده از تكنيك‌های ادبی خاص و متفاوت.
    • خلق آثاری كه راوی آن‌ها کودکان و نوجوانان هستند؛ روايت‌هايی مملو از تصویرسازی‌های عینی و گفت‌وگوهای باورپذير.
    • پرداختن به موضوع‌های گوناگون اجتماعی چون جنگ، مهاجرت، کودکان كار و خيابان، بچه‌های بی‌سرپرست يا بدسرپرست و…
    • پرداختن به مسائلی که کمتر در آثار کودک و نوجوان دیده می‌شود، مانند جنگ و صلح، طبقات فرودست، افراد معلول، اختلالات شخصیتی‌ـ‌روانی و…
    • تنوع در انتخاب شخصیت‌های محوری و كنشگر (فعال). مشخصاً دخترانی که علیه برخی باورهای غلط ایستادگی می‌کنند.
    • بهره‌گیری از طنز در کلام و روایت‌های زنده و انتقادی از زندگی مردم كوچه و بازار.
    • زبان ساده و بهره‌گیری اصولی از ویژگی‌های زبان بومی و اصطلاح‌های عاميانه و ضرب‌المثل‌ها.

    او حرف‌های غیرکتابی‌اش را این‌جا می‌نویسد.

    به دیدارش بیایید و صدایش را بشنوید