همه چیز درباره هستی


چکیده‌ی هستی

هستی دختر نوجوانی‌ است که نمی‌خواهد مثل بقیه دختر‌ها باشد. او از رفتارهای دخترانه خوشش نمی‌آید و آرزو دارد وقتی بزرگ شد راننده تریلی، خلبان و یا دروازه‌بان تیم صنعت نفت آبادان شود، اما وقتی جنگ اتفاق می‌افتد، در مسیر جدیدی قرار می‌گیرد و نگاهش نسبت به دنیای اطرافش تغییر می‌کند. جنگ و تبعات آن باعث می‌شود تا او به یکباره از کودکی گذر کند و پا به دنیای دیگری بگذارد…


شناسنامه‌ی هستی

هستی

(رمان نوجوان‌ها و بزرگترها)

چاپ اول: ۱۳۸۹

چاپ هفتم: ۱۳۹۸

تیراژ چاپ شده تاکنون: ۴۰ هزار نسخه

ناشر: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان


افتخارهای هستی

♥ برگزیده‌ی مخاطبان نوجوان کانون پرورش فکری کودک و نوجوان

♥ برنده‌ی نشان نقره‌ای اولین جشنواره کتاب لاک‌پشت پرنده

♥ برگزیده‌ی شورای کتاب کودک

♥ برگزیده‌ی بهترین فیلمنامه‌ی اقتباسی جشنواره فیلم کودک و نوجوان اصفهان

♥ برنده‌ی نشان هدهد سفید (جشنواره انتخاب کتاب توسط کودکان و نوجوانان سراسر کشور)


♣ نامزد کتاب سال ایران

♣ نامزد کتاب سال کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان

♣ نامزد کتاب سال جشنواره شهید غنی‌پور

‘هستی’، دومین رمان برتر کاربران خبرگزاری مهر 

به گزارش روابط عمومی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، خبرگزاری مهر با انتشار خبری نتایج این نظرسنجی را اعلام کرده است که بر اساس آن از میان 942 پیامک ارسالی توسط کاربران این خبرگزاری رمان «دشت‌های سوزان» نوشته صادق کرمیار با اختصاص 360 رای و کسب 38 درصد آرا در جای نخست قرار گرفت و پس از آن رمان «هستی» نوشته فرهاد حسن‌زاده از کانون با دریافت 237 رأی و اختصاص 25.2 درصد آرا کاربران در جایگاه دوم قرار گرفت و رمان «پنجاه درجه بالای صفر» نوشته علی چنگیزی از نشر چشمه با اختصاص 215 رأی و 22.8 درصد آرا رتبه سوم این نظرسنجی یک ماهه را از آن خود کرد.

«هستی» برترین رمان مخاطبان کانون پرورش فکری شناخته شد

رمان «هستی» نوشته فرهاد حسن‌زاده با کسب نظر اکثریت بیش از 3 هزار مخاطب کانون برترین رمان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در سال ۱۳۹۰شناخته شد. در مراسمی که با استقبال قابل توجهی از سوی اعضای مراکز کانون در استان تهران روبرو شده بود، مهدی محمدیان مسئول برگزاری طرح انتخاب برترین رمان نوجوان به معرفی فرم داوری این طرح که در اختیار مخاطبان قرار گرفته، پرداخت. براساس اعلام نظر مخاطبان کانون در استان تهران، برای برگزاری این نظرسنجی 4000 فرم از سوی 30 مرکز به دفتر آفرینش‌های ادبی کانون استان تهران ارسال شد که از این میان 3000 فرم که از سوی 24 مرکز ارسال شده بود حائز کیفیت داوری بود و بر اساس آنها رمان «هستی» نوشته فرهاد حسن‌زاده با بیش از 84 درصد آرا رتبه نخست، «گردان قاطرچی‌ها» نوشته داوود امیریان رتبه دوم و «توران تور» نوشته عباس جهانگیریان رتبه سوم را به خود اختصاص داد.

 

یک کارگاه تصویرگری با حضور ۱۲ تصویرگر و یک کتاب تصویری بر اساس رمان هستی شکل گرفت.

کارگاه تصویرگری «هستی» بر گرفته از اثر فرهاد حسن‌زاده در سال ۱۳۹۱ برگزار شد. این کارگاه با مسئولیت سمیه عیلپور و حضور ۱۲ تصویرگر همچون لیدا معتمد، عاطفه شفیعی‌راد، میترا عبدالهی، ماهنی تذهیبی، راحله برخورداری و… نویسنده‌ی اثر برگزار شد. تصویرگران هر کدام با توجه به دیدگاه و سلیقه هنری خود به تصویرگری صحنه‌ای از این رمان پرداختند. هرکدام از تصاویر حال و هوای خود را داشت و هیچ‌یک شبیه دیگری نبود. مدتی بعد نمایشگاهی از آثار خلق شده در فرهنگسرای ارسباران به نمایش در آمد و در سال ۱۳۹۶ به شکل کتاب توسط کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان منتشر شد.

هستی به زبان‌های دیگر

همه می‌دانند که ترجمه‌ی معکوس (از زبان فارسی به زبان‌های دیگر) خیلی دشوار است و کار هر مترجمی نیست. من و مترجم این اثر یعنی شقایق قندهاری بارها برای ترجمه‌ی دقیق و درست هستی جلسه گذاشتیم و صحبت کردیم. بخصوص که این رمان از واژه‌های بومی و منطقه‌ای پر بود و مترجم باید تلاش بیشتری برای انتقال حس‌های رمان به زبان بیگانه انجام می‌داد.

با این حال، امیدوارم این رمان و دیگر کتاب‌های ادبیات ما بتواند همچون سینما و تصویرگری ما به سرزمین‌های دیگر سفر کند و نقب بزند بر دل‌های مردم جهان تا کمتر احساس تنهایی کنیم.

بد نیست بدانید قرار است رمان «هستی» به زبان‌های ترکی استانبولی، چینی و عربی در آینده نزدیک منتشر شود.

بار دیگر رمان «هستی» مورد توجه قرار گرفت و به خانه‌ی نویسنده‌اش روشنی بخشید. این بار ۱۰۰۰ داور از نوجوان‌های کتابخوان سراسر کشور و از اعضای فعال کتابخانه‌های عمومی کتاب هستی را برگزیدند. عصر روز ششم شهریور در مراسم اختتامیه جشنواره نشان هدهد سفید پنج کتاب در رشته‌های مختلف برگزیده شدند که هستی یکی از آن برگزیده‌ها بود. نزدیک به ده سال است که از انتشار رمان هستی می‌گذرد. در بعضی‌ جشنواره‌ها داوران هستی (در واقع اندیشه‌ی هستی) را سرکوب کردند و از چرخه داوری‌ها کنار گذاشتند و بعضی ‌جاها برای خالی نبودن عریضه نیم نگاهی به این دخترک جسور و نجیب انداختند. حتی ناشرش (کانون) هم از توجه جامعه به این رمان، عقب مانده و میان ایده‌آل‌هایش دست و پا می‌زند و با چاپ نکردن به موقع این کتاب به مخاطبانش بی‌اعتنایی می‌کند. یادم می‌آید که چند سال پیش باز هم هستی از دست نوجوان‌های کتابخوان جایزه گرفت و جانم را شیرین کرد. این درست است که هر جشنواره‌ای چهارچوب و معیارهای خودش را دارد، اما نادیده گرفتن نگاه مخاطبان یعنی خود را به‌خواب زدن. یعنی چشم بستن بر حقیقت روز و غرق شدن در پندارها و قضاوت‌ها و گاهی سیاسی کاری‌ها.

در رابطه با هستی بیشتر بخوانید:
وقتی هستی نیست! 729 759 فرهاد حسن‌زاده

وقتی هستی نیست!

یادداشت نرگس شکری (نوجوان) درباره دوری از کتابش هستی.

امشب هستی رفت ؛ رفت پیش یک خانواده مهربون
هنوز نرفته دلم براش تنگ شده ، من اصلا آدم خسیسی نیستم تا حالا کلی کتاب قرض دادم تازه خیلی هاشونم هنوز برنگشته
اما هستی با همه فرق داره
هستی عزیز کرده منه تا حالا دست هیچ کس ندادمش
اصلا تقصیر خودمه …از بس همیشه ازش تعریف می کنم یه بار اینقدر تعریف کردم که یکی از اعضای خانوادم گفت میشه اینو به منم بدی بخونمش ؟ منم ناگهان توی تعارف افتادم قبول کردم ادامه مطلب

مقاله فرایند تحول شخصیت در رمان هستی منتشر شد 531 378 فرهاد حسن‌زاده

مقاله فرایند تحول شخصیت در رمان هستی منتشر شد

مقاله علمی پژوهشی فرایند تحوّل شخصیت در رمان هستی در شماره اخیر نشریه مطالعات ادبیات کودک دانشگاه شیراز چاپ شد .
در این پژوهش رمان «هستی» نوشته فرهاد حسن‌زاده بر اساس نظریه شخصیت اریکسون تحلیل شده است. داستان هستی فرایندی منسجم از تجربه‌های فردی و اجتماعیِ نوجـوانی را بیـان می‌کند که با گسست از دوران کودکی بحران‌های روحی و تعارضات اجتـماعــی را در یکی از بحرانی‌ترین شرایط اجتماعی از سـر می‌گذراند. نویسنده تلاش کرده است با برجسته‌سازی کنش‌های فردی و اجتماعی هستی در موقعیت جنگ، شخصیت داستان را در صیرورت رشد اجتماعی به ‌عنوان بخشی از رشد همه ‌جانبه کودکان نشان دهد. بر اساس فرایند رشد شخصیت، زمینه‌های بی‌هویتی فردی برای نوجوان داستان به شکلی برجسته نمایش داده می‌شود، اما او هویت خود را به مدد الگوی مناسب بازمی‌یابد.شخصیت اصلی داستان «هستی» نوجوانی است که در جست و جوی هویت خود با همسانی درونی، نیروی بنیادین وفاداری را در کاربست نقش‌ها، عقیده و حتی رفتارهای متفاوت به دست می‌آورد. ادامه مطلب

هدهد سفید بر شانه‌ی هستی 3177 3144 فرهاد حسن‌زاده

هدهد سفید بر شانه‌ی هستی

بار دیگر رمان «هستی» مورد توجه قرار گرفت و به خانه‌ی نویسنده‌اش روشنی بخشید. این بار ۱۰۰۰ داور از نوجوان‌های کتابخوان سراسر کشور و از اعضای فعال کتابخانه‌های عمومی کتاب هستی را برگزیدند. عصر روز ششم شهریور در مراسم اختتامیه جشنواره نشان هدهد سفید پنج کتاب در رشته‌های مختلف برگزیده شدند که هستی یکی از آن برگزیده‌ها بود. نزدیک به ده سال است که از انتشار رمان هستی می‌گذرد. در بعضی‌ جشنواره‌ها داوران هستی (در واقع اندیشه‌ی هستی) را سرکوب کردند و از چرخه داوری‌ها کنار گذاشتند و بعضی ‌جاها برای خالی نبودن عریضه نیم نگاهی به این دخترک جسور و نجیب انداختند. حتی ناشرش (کانون) هم از توجه جامعه به این رمان، عقب مانده و میان ایده‌آل‌هایش دست و پا می‌زند و با چاپ نکردن به موقع این کتاب به مخاطبانش بی‌اعتنایی می‌کند. یادم می‌آید که چند سال پیش باز هم هستی از دست نوجوان‌های کتابخوان جایزه گرفت و جانم را شیرین کرد. این درست است که هر جشنواره‌ای چهارچوب و معیارهای خودش را دارد، اما نادیده گرفتن نگاه مخاطبان یعنی خود را به‌خواب زدن. یعنی چشم بستن بر حقیقت روز و غرق شدن در پندارها و قضاوت‌ها و گاهی سیاسی کاری‌ها. ادامه مطلب

برساخت سوژه‌گی دختر و دخترانگی در سه رمان (هستی، زیبا صدایم کن، این وبلاگ واگذار می‌شود) فرهاد حسن‌زاده 150 150 فرهاد حسن‌زاده

برساخت سوژه‌گی دختر و دخترانگی در سه رمان (هستی، زیبا صدایم کن، این وبلاگ واگذار می‌شود) فرهاد حسن‌زاده

دوره‌ی نوجوانی در مقایسه با کلیت عمر آدمی دوره‌ای پُر تعلیق است و در این میان دوران بلوغ دختران از حساسیت‌های دامنه‌دارتری برخوردار است. از اواخر قرن نوزدهم، نظریه‌های فرهنگی و جامعه‌شناسی دختران و دخترانگی را دوره‌ای تأثیرگذار در تغییرات فرهنگی معرفی کرده‌اند. در پژوهش حاصل هدف اصلی پی بردن به برساخت مفهوم دخترانگی در 3 رمان نوجوان فرهاد حسن‌زاده است. بدین منظور 3 رمان (هستی)، (زیبا صدایم کن)، (این وبلاگ واگذار می‌شود) مورد بررسی قرار می‌گیرد، تا دریابیم چه روایتی از دخترانگی در این رمان‌ها بر ساخته می‌شود. نتایج نشان می‌دهد فرهاد حسن‌زاده در رمان (هستی) روایت دختر نوجوانی را که مدام به خاطر رفتارهای غیر دخترانه و خارج از عرف کلیشه‌های جنسیتی زنانه، توسط بزرگسال ملامت می‌شود، مورد بررسی قرار می‌دهد. هنجارشکنی هستی، معطوف به قانون‌های آهنین خانه و جامعه و در زمینه جنسیت، دگرپوشی و گزینش هوّیت مردانه برای رسیدن به هوّیت زنانه در جامعه مردسالاری اتفاق می‌افتد. در رمان (زیبا صداین کن) زندگی دختر پانزده سال‌های به نام زیبا را که در آسایشگاه کودکان بی سرپرست زندگی می‌کند به تصویر می‌کشد، که در مردابی از بدبیاری فرو رفته. سفری یک روزه با پدری مجنون، از صبح تا شب در شهری که بوی گوگرد و سرب، دود، بوی خاطره و هراس می‌دهد. سفری که یک رویه‌اش شادی و مضحکه است و روی دیگرش اندوه. در رمان (این وبلاگ واگذار می‌شود) حسن‌زاده یک داستان عاشقانه قدیمی را در قالب یک وبلاگ روایت می‌کند و با پرداختن به موضوعی مثل عشق دوران نوجوانی فضایی را ترسیم می‌کند که همدلی مخاطب را برمی‌انگیزد. مخاطب نوجوان برای شخصیت زال نگران می‌شود. حتی اگر زال از آبادان دهه شصت حرف بزند. باز هم دغدغه‌هایی دارد که برای نوجوان امروز آشناست.

پایان‌نامه کارشناسی ارشد سیران اصحابی 
استاد راهنما: پارسا یعقوبی جنبه سرایی
دانشگاه کردستان، دانشکده ادبیات و زبانهای خارجی
تعیین چگونگی کاربرد روان‌شناسی اگزیستانسیال در ترسیم و تحلیل ساختار وجودی قهرمان داستان و کاربرد آن در تحلیل رمان هستی 400 400 فرهاد حسن‌زاده

تعیین چگونگی کاربرد روان‌شناسی اگزیستانسیال در ترسیم و تحلیل ساختار وجودی قهرمان داستان و کاربرد آن در تحلیل رمان هستی

پایان‌نامه دکترای خانم رویا یدالهی شاه راه
◊رشته: زبان و ادبیات فارسی – ادبیات محض
 پدیدآور: رویا یدالهی شاه‌راه استاد راهنما: محمدجواد مهدوی استاد مشاور: مریم صالحی نیا استاد مشاور: سید امیر امین یزدی
 دانشگاه فردوسی مشهد، دانشکده ادبیات و علوم انسانی دکتر علی شریعتی
در این پژوهش، نخستین هدف ایجاد نظریه‌ی انتقادی و روشی برای تحلیل نمود هستی‌مندانه‌ی ساختار وجود قهرمان داستان است بر مبنای روان‌شناسی اگزیستانسیال. از شاخه‌های مختلف روان‌شناسی اگزیستانسیال، شاخه‌ی پدیدارشناختی مناسب تشخیص داده شد و دیدگاه‌های ارنستو اسپینلی و بو یاکوبسن مبنای کار قرار گرفت.

      روزی روزگاری

      فرهاد حسن‌زاده

      فرهاد حسن زاده، فروردین ماه ۱۳۴۱ در آبادان به دنیا آمد. نویسندگی را در دوران نوجوانی با نگارش نمایشنامه و داستان‌های کوتاه شروع کرد. جنگ تحمیلی و زندگی در شرایط دشوار جنگ‌زدگی مدتی او را از نوشتن به شکل جدی بازداشت. هر چند او همواره به فعالیت هنری‌اش را ادامه داد و به هنرهایی مانند عکاسی، نقاشی، خطاطی، فیلنامه‌نویسی و موسیقی می‌پرداخت؛ اما در اواخر دهه‌ی شصت با نوشتن چند داستان‌ و شعر به شکل حرفه‌ای پا به دنیای نویسندگی کتاب برای کودکان و نوجوانان نهاد. اولین کتاب او «ماجرای روباه و زنبور» نام دارد که در سال ۱۳۷۰ به چاپ رسید. حسن‌زاده در سال ۱۳۷۲ به قصد برداشتن گام‌های بلندتر و ارتباط موثرتر در زمینه ادبیات کودک و نوجوان از شیراز به تهران کوچ کرد…

      دنیای کتاب‌ها... دنیای زیبایی‌ها

      کتاب‌ها و کتاب‌ها و کتاب‌ها...

      فرهاد حسن‌زاده برای تمامی گروه‌های سنی کتاب نوشته است. او داستان‌های تصویری برای خردسالان و کودکان، رمان، داستان‌های کوتاه، بازآفرینی متون کهن و زندگی‌نامه‌هایی برای نوجوان‌ها و چند رمان نیز برای بزرگسالان نوشته است.

      ترجمه شده است

      به زبان دیگران

      برخی از کتاب‌های این نویسنده به زبان‌های انگلیسی، چینی، مالایی، ترکی استانبولی و کردی ترجمه شده و برخی در حال ترجمه به زبان عربی و دیگر زبا‌ن‌هاست. همچنین تعدادی از کتاب‌هایش تبدیل به فیلم یا برنامه‌ی رادیو تلویزیونی شده است. «نمكی و مار عينكي»، «ماشو در مه» و «سنگ‌های آرزو» از كتاب‌هايي هستند كه از آن‌ها اقتباس شده است.

      بعضی از ویژگی‌های آثار :

      • نویسندگی در بیشتر قالب‌های ادبی مانند داستان كوتاه، داستان بلند، رمان، شعر، افسانه، فانتزی، طنز، زندگينامه، فيلم‌نامه.
      • نویسندگی برای تمامی گروه‌های سنی: خردسال، کودک، نوجوان و بزرگسال.
      • خلق آثاری تأثیرگذار، باورپذیر و استفاده از تكنيك‌های ادبی خاص و متفاوت.
      • خلق آثاری كه راوی آن‌ها کودکان و نوجوانان هستند؛ روايت‌هايی مملو از تصویرسازی‌های عینی و گفت‌وگوهای باورپذير.
      • پرداختن به موضوع‌های گوناگون اجتماعی چون جنگ، مهاجرت، کودکان كار و خيابان، بچه‌های بی‌سرپرست يا بدسرپرست و…
      • پرداختن به مسائلی که کمتر در آثار کودک و نوجوان دیده می‌شود، مانند جنگ و صلح، طبقات فرودست، افراد معلول، اختلالات شخصیتی‌ـ‌روانی و…
      • تنوع در انتخاب شخصیت‌های محوری و كنشگر (فعال). مشخصاً دخترانی که علیه برخی باورهای غلط ایستادگی می‌کنند.
      • بهره‌گیری از طنز در کلام و روایت‌های زنده و انتقادی از زندگی مردم كوچه و بازار.
      • زبان ساده و بهره‌گیری اصولی از ویژگی‌های زبان بومی و اصطلاح‌های عاميانه و ضرب‌المثل‌ها.

      او حرف‌های غیرکتابی‌اش را این‌جا می‌نویسد.

      به دیدارش بیایید و صدایش را بشنوید