همه چیز درباره هستی


چکیده‌ی هستی

هستی دختر نوجوانی‌ است که نمی‌خواهد مثل بقیه دختر‌ها باشد. او از رفتارهای دخترانه خوشش نمی‌آید و آرزو دارد وقتی بزرگ شد راننده تریلی، خلبان و یا دروازه‌بان تیم صنعت نفت آبادان شود، اما وقتی جنگ اتفاق می‌افتد، در مسیر جدیدی قرار می‌گیرد و نگاهش نسبت به دنیای اطرافش تغییر می‌کند. جنگ و تبعات آن باعث می‌شود تا او به یکباره از کودکی گذر کند و پا به دنیای دیگری بگذارد…

رمان هستی


شناسنامه‌ی هستی

هستی

(رمان نوجوان‌ها و بزرگترها)

چاپ اول: ۱۳۸۹

چاپ هشتم: ۱۴۰۲

تیراژ چاپ شده تاکنون: ۴۳ هزار نسخه

ناشر: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان


افتخارهای هستی

♥ برگزیده‌ی مخاطبان نوجوان کانون پرورش فکری کودک و نوجوان

♥ برنده‌ی نشان نقره‌ای اولین جشنواره کتاب لاک‌پشت پرنده

♥ برگزیده‌ی شورای کتاب کودک

♥ برگزیده‌ی بهترین فیلمنامه‌ی اقتباسی جشنواره فیلم کودک و نوجوان اصفهان

♥ برنده‌ی نشان هدهد سفید (جشنواره انتخاب کتاب توسط کودکان و نوجوانان سراسر کشور)


♣ نامزد کتاب سال ایران

♣ نامزد کتاب سال کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان

♣ نامزد کتاب سال جشنواره شهید غنی‌پور

‘هستی’، دومین رمان برتر کاربران خبرگزاری مهر 

به گزارش روابط عمومی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، خبرگزاری مهر با انتشار خبری نتایج این نظرسنجی را اعلام کرده است که بر اساس آن از میان 942 پیامک ارسالی توسط کاربران این خبرگزاری رمان «دشت‌های سوزان» نوشته صادق کرمیار با اختصاص 360 رای و کسب 38 درصد آرا در جای نخست قرار گرفت و پس از آن رمان «هستی» نوشته فرهاد حسن‌زاده از کانون با دریافت 237 رأی و اختصاص 25.2 درصد آرا کاربران در جایگاه دوم قرار گرفت و رمان «پنجاه درجه بالای صفر» نوشته علی چنگیزی از نشر چشمه با اختصاص 215 رأی و 22.8 درصد آرا رتبه سوم این نظرسنجی یک ماهه را از آن خود کرد.

«هستی» برترین رمان مخاطبان کانون پرورش فکری شناخته شد

رمان «هستی» نوشته فرهاد حسن‌زاده با کسب نظر اکثریت بیش از 3 هزار مخاطب کانون برترین رمان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در سال ۱۳۹۰شناخته شد. در مراسمی که با استقبال قابل توجهی از سوی اعضای مراکز کانون در استان تهران روبرو شده بود، مهدی محمدیان مسئول برگزاری طرح انتخاب برترین رمان نوجوان به معرفی فرم داوری این طرح که در اختیار مخاطبان قرار گرفته، پرداخت. براساس اعلام نظر مخاطبان کانون در استان تهران، برای برگزاری این نظرسنجی 4000 فرم از سوی 30 مرکز به دفتر آفرینش‌های ادبی کانون استان تهران ارسال شد که از این میان 3000 فرم که از سوی 24 مرکز ارسال شده بود حائز کیفیت داوری بود و بر اساس آنها رمان «هستی» نوشته فرهاد حسن‌زاده با بیش از 84 درصد آرا رتبه نخست، «گردان قاطرچی‌ها» نوشته داوود امیریان رتبه دوم و «توران تور» نوشته عباس جهانگیریان رتبه سوم را به خود اختصاص داد.

 

یک کارگاه تصویرگری با حضور ۱۲ تصویرگر و یک کتاب تصویری بر اساس رمان هستی شکل گرفت.

کارگاه تصویرگری «هستی» بر گرفته از اثر فرهاد حسن‌زاده در سال ۱۳۹۱ برگزار شد. این کارگاه با مسئولیت سمیه عیلپور و حضور ۱۲ تصویرگر همچون لیدا معتمد، عاطفه شفیعی‌راد، میترا عبدالهی، ماهنی تذهیبی، راحله برخورداری و… نویسنده‌ی اثر برگزار شد. تصویرگران هر کدام با توجه به دیدگاه و سلیقه هنری خود به تصویرگری صحنه‌ای از این رمان پرداختند. هرکدام از تصاویر حال و هوای خود را داشت و هیچ‌یک شبیه دیگری نبود. مدتی بعد نمایشگاهی از آثار خلق شده در فرهنگسرای ارسباران به نمایش در آمد و در سال ۱۳۹۶ به شکل کتاب توسط کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان منتشر شد.

هستی به زبان‌های دیگر

همه می‌دانند که ترجمه‌ی معکوس (از زبان فارسی به زبان‌های دیگر) خیلی دشوار است و کار هر مترجمی نیست. من و مترجم این اثر یعنی شقایق قندهاری بارها برای ترجمه‌ی دقیق و درست هستی جلسه گذاشتیم و صحبت کردیم. بخصوص که این رمان از واژه‌های بومی و منطقه‌ای پر بود و مترجم باید تلاش بیشتری برای انتقال حس‌های رمان به زبان بیگانه انجام می‌داد.

با این حال، امیدوارم این رمان و دیگر کتاب‌های ادبیات ما بتواند همچون سینما و تصویرگری ما به سرزمین‌های دیگر سفر کند و نقب بزند بر دل‌های مردم جهان تا کمتر احساس تنهایی کنیم.

بد نیست بدانید قرار است رمان «هستی» به زبان‌های ترکی استانبولی، چینی و عربی در آینده نزدیک منتشر شود.

hasti

بار دیگر رمان «هستی» مورد توجه قرار گرفت و به خانه‌ی نویسنده‌اش روشنی بخشید. این بار ۱۰۰۰ داور از نوجوان‌های کتابخوان سراسر کشور و از اعضای فعال کتابخانه‌های عمومی کتاب هستی را برگزیدند. عصر روز ششم شهریور در مراسم اختتامیه جشنواره نشان هدهد سفید پنج کتاب در رشته‌های مختلف برگزیده شدند که هستی یکی از آن برگزیده‌ها بود. نزدیک به ده سال است که از انتشار رمان هستی می‌گذرد. در بعضی‌ جشنواره‌ها داوران هستی (در واقع اندیشه‌ی هستی) را سرکوب کردند و از چرخه داوری‌ها کنار گذاشتند و بعضی ‌جاها برای خالی نبودن عریضه نیم نگاهی به این دخترک جسور و نجیب انداختند. حتی ناشرش (کانون) هم از توجه جامعه به این رمان، عقب مانده و میان ایده‌آل‌هایش دست و پا می‌زند و با چاپ نکردن به موقع این کتاب به مخاطبانش بی‌اعتنایی می‌کند. یادم می‌آید که چند سال پیش باز هم هستی از دست نوجوان‌های کتابخوان جایزه گرفت و جانم را شیرین کرد. این درست است که هر جشنواره‌ای چهارچوب و معیارهای خودش را دارد، اما نادیده گرفتن نگاه مخاطبان یعنی خود را به‌خواب زدن. یعنی چشم بستن بر حقیقت روز و غرق شدن در پندارها و قضاوت‌ها و گاهی سیاسی کاری‌ها.

Dummy Image
در رابطه با هستی بیشتر بخوانید:
تعیین چگونگی کاربرد روان‌شناسی اگزیستانسیال در ترسیم و تحلیل ساختار وجودی قهرمان داستان و کاربرد آن در تحلیل رمان هستی 350 350 فرهاد حسن‌زاده

تعیین چگونگی کاربرد روان‌شناسی اگزیستانسیال در ترسیم و تحلیل ساختار وجودی قهرمان داستان و کاربرد آن در تحلیل رمان هستی

پایان‌نامه دکترای خانم رویا یدالهی شاه راه
◊رشته: زبان و ادبیات فارسی – ادبیات محض
 پدیدآور: رویا یدالهی شاه‌راه استاد راهنما: محمدجواد مهدوی استاد مشاور: مریم صالحی نیا استاد مشاور: سید امیر امین یزدی
 دانشگاه فردوسی مشهد، دانشکده ادبیات و علوم انسانی دکتر علی شریعتی
در این پژوهش، نخستین هدف ایجاد نظریه‌ی انتقادی و روشی برای تحلیل نمود هستی‌مندانه‌ی ساختار وجود قهرمان داستان است بر مبنای روان‌شناسی اگزیستانسیال. از شاخه‌های مختلف روان‌شناسی اگزیستانسیال، شاخه‌ی پدیدارشناختی مناسب تشخیص داده شد و دیدگاه‌های ارنستو اسپینلی و بو یاکوبسن مبنای کار قرار گرفت.
شخصيت و شخصيت پردازی در رمان‌های هستی و زيبا صدايم کن از فرهاد حسن‌زاده 350 350 فرهاد حسن‌زاده

شخصيت و شخصيت پردازی در رمان‌های هستی و زيبا صدايم کن از فرهاد حسن‌زاده

پایان‌نامه آقای رسول شهریاری شخصیت و شخصیت‌پردازی در رمان‌های هستی و زیبا صدایم کن را مورد تحلیل قرار داده است. او این رساله را برای مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه پیام نور شهرکرد ارایه کرده است. ضمن تشکر از ایشان در ادامه بخش آغازین پایان‌نامه را می‌توانید بخوانید.

مقدمه

ادبيات کودک و نوجوان يکي از شاخه هاي مهم ادبيات در جهان است؛ زيرا محدوديت سن و تجربه در مخاطب اين نوع از ادبيات، موجب توجه و دقت بيشتر نويسندگان در هنگام خلق آنها مي شود. «موفقيت در ادبيات کودک و نوجوان، متاثر از وجود ساختار منظم، زيبا، خلاقانه و آموزشي در عناصر يک اثر است». (ذبيح نيا، 1391:ص 64) اين چينش زيبا، خلاقانه، موثر و آموزشي عناصر، بيش از همه متاثر از شناخت نويسنده از مخاطب کم سن و سالش است.  داستان از گونه هاي مهم و تاثير گذار در ادبيات ست که خاصه اين تاثير در ادبيات کودک و نوجوان به سبب کارکرد سرگرمي و آموزشي بيشتري که دارد، دو چندان است. يکي از عناصر مهم و موثر در داستان هاي کودک و نوجوان، شخصيت است. شخصيت ها به سبب نزديکي به مخاطب و جلو بردن حوادث داستان و هم ذات پنداري کودک و نوجوان با آنها، از اهميت دو چنداني در بين ساير عناصر داستاني، برخوردار هستند. «شخصيت ها مي توانند الگوي موثري براي کودکان و نوجوانان در زندگي واقعي باشند». (فيشر، 1391: ص 336)

بازخورد بسيار مثبت يک داستان در ميان کودک و نوجوان ما را با اين سوال مواجه مي کند که چه عاملي موجب اين موفقيت شده است و ما براي پاسخ دادن به اين سوال بايد به بررسي آن اثر بپردازيم. ادامه مطلب

خود میان بینی نویسنده با راوی (بررسی تحلیلی رمان هستی) 150 150 فرهاد حسن‌زاده

خود میان بینی نویسنده با راوی (بررسی تحلیلی رمان هستی)

آمنه ( مریم )‌ ایمان مهر

نویسنده و پژوهشگر ادبیات کودک و نوجوان /  کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فارسی

چکیده

بررسی ادبیات کودک و نوجوان برخلافِ ظاهر ساده و قصه‌وار آن که عموماً هم از روالی خطی برخوردار بوده،‌ به دقت‌نظر و تأملی وسیع نیازمند است. شاید اگر جوجه‌اردک زشت اثر هانس کریستین اندرسن مورد نگاه ناقدانه قرار نمی‌گرفت،‌ همچون بسیاری دیگر از آثار داستانی، به اثری مرده تبدیل می‌شد. اگرچه از عوامل پایه‌ایِ زنده‌ماندن یک اثر، ‌تنها خود آن اثر است، ‌اما نمی‌توان عرصه‌ی نقد و اثرات جان‌بخش و یا کشنده‌ی آن را نادیده گرفت.

رمان هستی اثر فرهاد حسن‌زاده از جمله آثاری است که نگاه ناقدین بی‌شماری را برانگیخت. پرداخت عمیق پرسوناژ، زاویه‌ی دید و لحن داستان، جذبه‌ی فوق‌العاده‌ای به ماهیت اثر بخشیده است؛ آن‌گونه که مخاطب با شروع مطالعه‌ی آن حتّی لحظه‌ای قادر به کنار نهادن آن نیست. علیرغم وجود بحران‌های بی‌شمار، ‌نحوه‌ی شیرین روایت، ‌داستان را به اثری دلچسب تبدیل کرده‌است.

هستی جزو ادبیات خلاقه‌ای به شمار می رود که به صورت بالنده و پیش‌رونده‌ای در سطح تألیف بر ادبیات ایستا و واپس‌گرا غلبه دارد. حسن‌زاده، رمان هستی را بر اساس برخی تجربیات و واقعیات اجتماعی و تمرکز بر شخصیت نوجوانِ اثر با چاشنی متعدد طنز و خنده نوشته‌است. هستی، ماهیتی دفاع مقدسی دارد. جنگ با بار معنایی سرد، خشن، تخریبی و منفی که در ذات خود دارد قاعدتاً باید در ذهن و ذائقه‌ی مخاطبان کودک و نوجوان، اثری نامطلوب بگذارد، مگر آن که نویسنده و آفرینش‌گر، با به کارگیری چاشنی‌های اثربخش، شیرینی و تلخی، جنگ را خواندنی، جذاب و ماندگار کند.

متن ذیل با نگاهی نیمه‌تحلیلی به بررسی داستان هستی می‌پردازد. امید است این نگاه، انگیزه‌ی نویسنده را در راستای خلق آثار جدید تر دو چندان کرده و شاهد آفرینش‌های ادبی بیشتری از این نویسنده‌ی خلاق باشیم.

کلید واژه: بررسی تحلیلی –  ‌هستی –  فرهاد حسن‌زاده

ادامه مطلب

هستی
رمان ایرانی «هستی» به زبان ترکی استانبولی خواندنی می‌شود 320 320 فرهاد حسن‌زاده

رمان ایرانی «هستی» به زبان ترکی استانبولی خواندنی می‌شود

حق نشر رمان «هستی» یکی از شاخص‌ترین آثار فرهاد حسن‌زاده نویسنده ایرانی به زبان ترکی استانبولی و به یک ناشر ترکیه‌ای فروخته شد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، مذاکره‌های اولیه با انتشارات «تیماس» هم‌زمان با برگزاری نمایشگاه کتاب فرانکفورت 2017 در آلمان صورت گرفت و پس از آن این ناشر ترکیه‌ای رمان دیگری از حسن‌زاده به نام «زیبا صدایم کن» را به زبان ترکی استانبولی با عنوان «Bul Beni Ziba» و با ترجمه «نزهت بشتی» در 208 صفحه منتشر کرد.

این ناشر هم‌اکنون پس از عقد قرارداد برای انتشار رمان «هستی» در عین حال در حال بررسی برای خرید حق نشر کتاب‌های تصویری فرهاد حسن‌زاده مانند «کوتی کوتی» و «آقا رنگی و گربه‌ی ناقلا» است. ادامه مطلب

آثار گروهی تصویرگران از کتاب هستی
دوازده قاب برای «هستی» 368 350 فرهاد حسن‌زاده

دوازده قاب برای «هستی»

آثار کارگاه تصویرگری رمان «هستی» در قالب کتابی،‌ هم‌زمان با هفته دفاع مقدس از سوی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اداره کل روابط عمومی و امور ‌بین‌الملل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، کارگاه تصویرگری «هستی» بر گرفته از اثر فرهاد حسن‌زاده در سال ۱۳۹۱ برگزار شد. در این کارگاه ۱۲ تصویرگر همچون لیدا معتمد، عاطفه شفیعی‌راد، میترا عبدالهی، ماهنی تذهیبی، راحله برخورداری و… با حضور نویسنده‌ی اثر و آشنایی بیشتر با داستان کتاب «هستی» به خلق تصاویری پرداختند.

ادامه مطلب

      روزی روزگاری

      فرهاد حسن‌زاده

      فرهاد حسن زاده، فروردین ماه ۱۳۴۱ در آبادان به دنیا آمد. نویسندگی را در دوران نوجوانی با نگارش نمایشنامه و داستان‌های کوتاه شروع کرد. جنگ تحمیلی و زندگی در شرایط دشوار جنگ‌زدگی مدتی او را از نوشتن به شکل جدی بازداشت. هر چند او همواره به فعالیت هنری‌اش را ادامه داد و به هنرهایی مانند عکاسی، نقاشی، خطاطی، فیلنامه‌نویسی و موسیقی می‌پرداخت؛ اما در اواخر دهه‌ی شصت با نوشتن چند داستان‌ و شعر به شکل حرفه‌ای پا به دنیای نویسندگی کتاب برای کودکان و نوجوانان نهاد. اولین کتاب او «ماجرای روباه و زنبور» نام دارد که در سال ۱۳۷۰ به چاپ رسید. حسن‌زاده در سال ۱۳۷۲ به قصد برداشتن گام‌های بلندتر و ارتباط موثرتر در زمینه ادبیات کودک و نوجوان از شیراز به تهران کوچ کرد…

      دنیای کتاب‌ها... دنیای زیبایی‌ها

      کتاب‌ها و کتاب‌ها و کتاب‌ها...

      فرهاد حسن‌زاده برای تمامی گروه‌های سنی کتاب نوشته است. او داستان‌های تصویری برای خردسالان و کودکان، رمان، داستان‌های کوتاه، بازآفرینی متون کهن و زندگی‌نامه‌هایی برای نوجوان‌ها و چند رمان نیز برای بزرگسالان نوشته است.

      ترجمه شده است

      به زبان دیگران

      برخی از کتاب‌های این نویسنده به زبان‌های انگلیسی، چینی، مالایی، ترکی استانبولی و کردی ترجمه شده و برخی در حال ترجمه به زبان عربی و دیگر زبا‌ن‌هاست. همچنین تعدادی از کتاب‌هایش تبدیل به فیلم یا برنامه‌ی رادیو تلویزیونی شده است. «نمكی و مار عينكي»، «ماشو در مه» و «سنگ‌های آرزو» از كتاب‌هايي هستند كه از آن‌ها اقتباس شده است.

      بعضی از ویژگی‌های آثار :

      • نویسندگی در بیشتر قالب‌های ادبی مانند داستان كوتاه، داستان بلند، رمان، شعر، افسانه، فانتزی، طنز، زندگينامه، فيلم‌نامه.
      • نویسندگی برای تمامی گروه‌های سنی: خردسال، کودک، نوجوان و بزرگسال.
      • خلق آثاری تأثیرگذار، باورپذیر و استفاده از تكنيك‌های ادبی خاص و متفاوت.
      • خلق آثاری كه راوی آن‌ها کودکان و نوجوانان هستند؛ روايت‌هايی مملو از تصویرسازی‌های عینی و گفت‌وگوهای باورپذير.
      • پرداختن به موضوع‌های گوناگون اجتماعی چون جنگ، مهاجرت، کودکان كار و خيابان، بچه‌های بی‌سرپرست يا بدسرپرست و…
      • پرداختن به مسائلی که کمتر در آثار کودک و نوجوان دیده می‌شود، مانند جنگ و صلح، طبقات فرودست، افراد معلول، اختلالات شخصیتی‌ـ‌روانی و…
      • تنوع در انتخاب شخصیت‌های محوری و كنشگر (فعال). مشخصاً دخترانی که علیه برخی باورهای غلط ایستادگی می‌کنند.
      • بهره‌گیری از طنز در کلام و روایت‌های زنده و انتقادی از زندگی مردم كوچه و بازار.
      • زبان ساده و بهره‌گیری اصولی از ویژگی‌های زبان بومی و اصطلاح‌های عاميانه و ضرب‌المثل‌ها.

      او حرف‌های غیرکتابی‌اش را این‌جا می‌نویسد.

      به دیدارش بیایید و صدایش را بشنوید