همه چیز درباره هستی


چکیده‌ی هستی

هستی دختر نوجوانی‌ است که نمی‌خواهد مثل بقیه دختر‌ها باشد. او از رفتارهای دخترانه خوشش نمی‌آید و آرزو دارد وقتی بزرگ شد راننده تریلی، خلبان و یا دروازه‌بان تیم صنعت نفت آبادان شود، اما وقتی جنگ اتفاق می‌افتد، در مسیر جدیدی قرار می‌گیرد و نگاهش نسبت به دنیای اطرافش تغییر می‌کند. جنگ و تبعات آن باعث می‌شود تا او به یکباره از کودکی گذر کند و پا به دنیای دیگری بگذارد…


شناسنامه‌ی هستی

هستی

(رمان نوجوان‌ها و بزرگترها)

چاپ اول: ۱۳۸۹

چاپ هفتم: ۱۳۹۸

تیراژ چاپ شده تاکنون: ۴۰ هزار نسخه

ناشر: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان


افتخارهای هستی

♥ برگزیده‌ی مخاطبان نوجوان کانون پرورش فکری کودک و نوجوان

♥ برنده‌ی نشان نقره‌ای اولین جشنواره کتاب لاک‌پشت پرنده

♥ برگزیده‌ی شورای کتاب کودک

♥ برگزیده‌ی بهترین فیلمنامه‌ی اقتباسی جشنواره فیلم کودک و نوجوان اصفهان

♥ برنده‌ی نشان هدهد سفید (جشنواره انتخاب کتاب توسط کودکان و نوجوانان سراسر کشور)


♣ نامزد کتاب سال ایران

♣ نامزد کتاب سال کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان

♣ نامزد کتاب سال جشنواره شهید غنی‌پور

‘هستی’، دومین رمان برتر کاربران خبرگزاری مهر 

به گزارش روابط عمومی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، خبرگزاری مهر با انتشار خبری نتایج این نظرسنجی را اعلام کرده است که بر اساس آن از میان 942 پیامک ارسالی توسط کاربران این خبرگزاری رمان «دشت‌های سوزان» نوشته صادق کرمیار با اختصاص 360 رای و کسب 38 درصد آرا در جای نخست قرار گرفت و پس از آن رمان «هستی» نوشته فرهاد حسن‌زاده از کانون با دریافت 237 رأی و اختصاص 25.2 درصد آرا کاربران در جایگاه دوم قرار گرفت و رمان «پنجاه درجه بالای صفر» نوشته علی چنگیزی از نشر چشمه با اختصاص 215 رأی و 22.8 درصد آرا رتبه سوم این نظرسنجی یک ماهه را از آن خود کرد.

«هستی» برترین رمان مخاطبان کانون پرورش فکری شناخته شد

رمان «هستی» نوشته فرهاد حسن‌زاده با کسب نظر اکثریت بیش از 3 هزار مخاطب کانون برترین رمان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در سال ۱۳۹۰شناخته شد. در مراسمی که با استقبال قابل توجهی از سوی اعضای مراکز کانون در استان تهران روبرو شده بود، مهدی محمدیان مسئول برگزاری طرح انتخاب برترین رمان نوجوان به معرفی فرم داوری این طرح که در اختیار مخاطبان قرار گرفته، پرداخت. براساس اعلام نظر مخاطبان کانون در استان تهران، برای برگزاری این نظرسنجی 4000 فرم از سوی 30 مرکز به دفتر آفرینش‌های ادبی کانون استان تهران ارسال شد که از این میان 3000 فرم که از سوی 24 مرکز ارسال شده بود حائز کیفیت داوری بود و بر اساس آنها رمان «هستی» نوشته فرهاد حسن‌زاده با بیش از 84 درصد آرا رتبه نخست، «گردان قاطرچی‌ها» نوشته داوود امیریان رتبه دوم و «توران تور» نوشته عباس جهانگیریان رتبه سوم را به خود اختصاص داد.

 

یک کارگاه تصویرگری با حضور ۱۲ تصویرگر و یک کتاب تصویری بر اساس رمان هستی شکل گرفت.

کارگاه تصویرگری «هستی» بر گرفته از اثر فرهاد حسن‌زاده در سال ۱۳۹۱ برگزار شد. این کارگاه با مسئولیت سمیه عیلپور و حضور ۱۲ تصویرگر همچون لیدا معتمد، عاطفه شفیعی‌راد، میترا عبدالهی، ماهنی تذهیبی، راحله برخورداری و… نویسنده‌ی اثر برگزار شد. تصویرگران هر کدام با توجه به دیدگاه و سلیقه هنری خود به تصویرگری صحنه‌ای از این رمان پرداختند. هرکدام از تصاویر حال و هوای خود را داشت و هیچ‌یک شبیه دیگری نبود. مدتی بعد نمایشگاهی از آثار خلق شده در فرهنگسرای ارسباران به نمایش در آمد و در سال ۱۳۹۶ به شکل کتاب توسط کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان منتشر شد.

هستی به زبان‌های دیگر

همه می‌دانند که ترجمه‌ی معکوس (از زبان فارسی به زبان‌های دیگر) خیلی دشوار است و کار هر مترجمی نیست. من و مترجم این اثر یعنی شقایق قندهاری بارها برای ترجمه‌ی دقیق و درست هستی جلسه گذاشتیم و صحبت کردیم. بخصوص که این رمان از واژه‌های بومی و منطقه‌ای پر بود و مترجم باید تلاش بیشتری برای انتقال حس‌های رمان به زبان بیگانه انجام می‌داد.

با این حال، امیدوارم این رمان و دیگر کتاب‌های ادبیات ما بتواند همچون سینما و تصویرگری ما به سرزمین‌های دیگر سفر کند و نقب بزند بر دل‌های مردم جهان تا کمتر احساس تنهایی کنیم.

بد نیست بدانید قرار است رمان «هستی» به زبان‌های ترکی استانبولی، چینی و عربی در آینده نزدیک منتشر شود.

بار دیگر رمان «هستی» مورد توجه قرار گرفت و به خانه‌ی نویسنده‌اش روشنی بخشید. این بار ۱۰۰۰ داور از نوجوان‌های کتابخوان سراسر کشور و از اعضای فعال کتابخانه‌های عمومی کتاب هستی را برگزیدند. عصر روز ششم شهریور در مراسم اختتامیه جشنواره نشان هدهد سفید پنج کتاب در رشته‌های مختلف برگزیده شدند که هستی یکی از آن برگزیده‌ها بود. نزدیک به ده سال است که از انتشار رمان هستی می‌گذرد. در بعضی‌ جشنواره‌ها داوران هستی (در واقع اندیشه‌ی هستی) را سرکوب کردند و از چرخه داوری‌ها کنار گذاشتند و بعضی ‌جاها برای خالی نبودن عریضه نیم نگاهی به این دخترک جسور و نجیب انداختند. حتی ناشرش (کانون) هم از توجه جامعه به این رمان، عقب مانده و میان ایده‌آل‌هایش دست و پا می‌زند و با چاپ نکردن به موقع این کتاب به مخاطبانش بی‌اعتنایی می‌کند. یادم می‌آید که چند سال پیش باز هم هستی از دست نوجوان‌های کتابخوان جایزه گرفت و جانم را شیرین کرد. این درست است که هر جشنواره‌ای چهارچوب و معیارهای خودش را دارد، اما نادیده گرفتن نگاه مخاطبان یعنی خود را به‌خواب زدن. یعنی چشم بستن بر حقیقت روز و غرق شدن در پندارها و قضاوت‌ها و گاهی سیاسی کاری‌ها.

در رابطه با هستی بیشتر بخوانید:
دختری که می‌خواهد خودش باشد 170 170 فرهاد حسن‌زاده

دختری که می‌خواهد خودش باشد

 شادی خوشکار

 رمان “هستی” یک امتیاز مهم دارد که شاید از نگاه  خیلی از نویسنده­‌ها دور مانده و آن جذابیت شخصیت اصلی است. بدون اینکه اغراق شود یا نویسنده به زور بخواهد شخصیت را متفاوت جلوه بدهد، فقط با خواندن یک فصل می­‌توانید بفهمید که با یک آدم تازه سر و کار دارید. با هستی، دختری که بیشتر شبیه پسرهاست. آن­قدر که تنها راننده­‌ی تاکسی فکر نمی­‌کند او پسر است، خواننده هم تنها با خواندن صفحه­‌ی اول ممکن است فکر ­کند راوی یکی از پسرهای پر شر و شور خیلی از داستان­‌های دیگر است: ادامه مطلب

هلالی از غم، توی مُشتی بسته! 150 150 فرهاد حسن‌زاده

هلالی از غم، توی مُشتی بسته!

روايت آنيتا يارمحمدي نویسنده و مترجم از خوانش «هستي»

/

یک جایی آن آخرهای کتاب، دایی شروع می‌کند برای هستی از مرگ حرف زدن. این‌که ساده نیست ایستادن و دیدن‌ِ این‌که دانه‌دانه دوست‌ها و نزدیک‌هات، گلوله می‌خورد وسط سینه‌شان و می‌افتند روی خاک و تو باور نمی‌کنی حتی که این آدم، همانی بوده که دقیقه‌ای پیش مثلا دست گرمش توی دستت بود یا چه روزهایی را گذراندید با هم، تا همین حالا که پیش چشمت افتاده روی خاک و دیگر نفس نمی‌کشد. بعد تو یادت می‌آید که زندگی چقدر ساده می تواند آنی بشود که فکرش را نمی‌کرده‌ای، و از دایی‌ِ تو هم، عزیزترین عشقی که در دل داری، آدمی افسرده و غریبه بسازد؛ آدمی دیگر. ادامه مطلب

هستی در بوته‌ی نقد 800 533 فرهاد حسن‌زاده

هستی در بوته‌ی نقد

به گزارش خبرنگار مهر، جلسه نقد رمان «هستی» نوشته فرهاد حسن‌زاده ، یکشنبه 27 آذر 93 با حضور محمدرضا گودرزی، فرزانه رحمانی و نویسنده اثر در فرهنگسرای انقلاب اسلامی برگزار شد.

 رحمانی در ابتدای این برنامه گفت: «هستی» یک رمان رئالیستی است و از عهده بازنمایی واقعیات برمی‌آید. شخصیت‌پردازی در این اثر بسیار مهم است و به نظرم نوعی تاریخ‌نگاری و جهان شخصیت‌هایش است. من عنوان هستی را که برای این رمان انتخاب شده، پسندیدم. نویسنده می‌توانست همان نامی را که پدر هستی او را با آن صدا می‌زند، برای رمان انتخاب کند، ولی همین تضاد نشانه رنج کشیدن است. ادامه مطلب

نگاهی به رمان هستی 320 320 فرهاد حسن‌زاده

نگاهی به رمان هستی

 مرتضی حاتمی/نویسنده و عضو تحریریه‌ی مجله کیهان بچه‌ها

«رمانی که جزئی ناشناخته را کشف نکند، غیراخلاقی است. شناخت، یگانه اخلاق رمان است.» ((هرمان بروخ))
۳۰ سال بعد از انتشار «اولین داستان با موضوع و محور جنگ شهر‌ها با عنوان «حمله‌ی هوایی» در سال ۱۳۵۹» ۱ ادبیات دفاع مقدس و پایداری متولد شد و تاکنون ادامه داشته و البته دچار فراز و فرود و تغییر و تحولات بسیاری شده است.
همکاران خوب و فعال ما در مدیریت کانون پرورش فکری استان تهران در آبان ماه سال۱۳۹۱، بعد از گردآوری نظرات مخاطبان، بهترین و پرخواننده‌ترین رمان نوجوان امروز را بررسی و انتخاب کردند و رمان ((هستی)) به عنوان پر مخاطب‌ترین رمان از نگاه مخاطبان نوجوان تهرانی برگزیده شد. ادامه مطلب

روزی كه ولوله شد (بخشی از رمان هستی) 301 448 فرهاد حسن‌زاده

روزی كه ولوله شد (بخشی از رمان هستی)

دستم شکسته بود. دست شکسته‌ام توی گچ بود و از گردنم آویزان. تازه، درد هم می‌کرد. ولی جرات جیک زدن نداشتم، از ترس بابا. بابا هم جیک نمی‌زد، به جایش غلغل می‌کرد. عینهو دیگ آبجوشی که آبش از کناره‌های درش بزند بیرون، جیز و جیز جوش می‌زد و راه می‌رفت. آن قدر عصبانی بود که اگر تمام نخل‌های آبادان و خرمشهر را هم به نامش می‌کردی خوشحال نمی‌شد. یا حتی اگر تمام کشتی‌ها و لنجهای بندر را می‌دادی، یا حتی…
– بیا دیگه ادبار.
هر کس نمی‌فهمید فکر می‌کرد اسم من ادبار است. در حالی که معنی بدی داشت. نمی‌دانم چی، ولی هرچه بود، بد بود. من هم یواش می‌رفتم. چون می‌ترسیدم. می‌ترسیدم از پله‌ها بیفتم و دوباره شر به پا شود. دلم نمی‌خواست باز بروم توی اتاق گچ و دکتر بدری آن یکی دستم را هم گچ بگیرد. بابا پایین پله‌ها ‌ایستاد و نگاهم کرد. آفتاب دم ظهر چشم‌هاش را تنگ کرده بود. عینک دودی‌اش را یادش رفته بود بیاورد. سفیدی تخم چشم‌هاش معلوم نبود ولی می‌دانستم چه‌قدر از دیدن من برزخ است.‌‌ همان طور که بدجور نگاهم می‌کرد، گفت: «بذار برسیم خونه، بلالت می‌کنم!»
ادامه مطلب

      روزی روزگاری

      فرهاد حسن‌زاده

      فرهاد حسن زاده، فروردین ماه ۱۳۴۱ در آبادان به دنیا آمد. نویسندگی را در دوران نوجوانی با نگارش نمایشنامه و داستان‌های کوتاه شروع کرد. جنگ تحمیلی و زندگی در شرایط دشوار جنگ‌زدگی مدتی او را از نوشتن به شکل جدی بازداشت. هر چند او همواره به فعالیت هنری‌اش را ادامه داد و به هنرهایی مانند عکاسی، نقاشی، خطاطی، فیلنامه‌نویسی و موسیقی می‌پرداخت؛ اما در اواخر دهه‌ی شصت با نوشتن چند داستان‌ و شعر به شکل حرفه‌ای پا به دنیای نویسندگی کتاب برای کودکان و نوجوانان نهاد. اولین کتاب او «ماجرای روباه و زنبور» نام دارد که در سال ۱۳۷۰ به چاپ رسید. حسن‌زاده در سال ۱۳۷۲ به قصد برداشتن گام‌های بلندتر و ارتباط موثرتر در زمینه ادبیات کودک و نوجوان از شیراز به تهران کوچ کرد…

      دنیای کتاب‌ها... دنیای زیبایی‌ها

      کتاب‌ها و کتاب‌ها و کتاب‌ها...

      فرهاد حسن‌زاده برای تمامی گروه‌های سنی کتاب نوشته است. او داستان‌های تصویری برای خردسالان و کودکان، رمان، داستان‌های کوتاه، بازآفرینی متون کهن و زندگی‌نامه‌هایی برای نوجوان‌ها و چند رمان نیز برای بزرگسالان نوشته است.

      ترجمه شده است

      به زبان دیگران

      برخی از کتاب‌های این نویسنده به زبان‌های انگلیسی، چینی، مالایی، ترکی استانبولی و کردی ترجمه شده و برخی در حال ترجمه به زبان عربی و دیگر زبا‌ن‌هاست. همچنین تعدادی از کتاب‌هایش تبدیل به فیلم یا برنامه‌ی رادیو تلویزیونی شده است. «نمكی و مار عينكي»، «ماشو در مه» و «سنگ‌های آرزو» از كتاب‌هايي هستند كه از آن‌ها اقتباس شده است.

      بعضی از ویژگی‌های آثار :

      • نویسندگی در بیشتر قالب‌های ادبی مانند داستان كوتاه، داستان بلند، رمان، شعر، افسانه، فانتزی، طنز، زندگينامه، فيلم‌نامه.
      • نویسندگی برای تمامی گروه‌های سنی: خردسال، کودک، نوجوان و بزرگسال.
      • خلق آثاری تأثیرگذار، باورپذیر و استفاده از تكنيك‌های ادبی خاص و متفاوت.
      • خلق آثاری كه راوی آن‌ها کودکان و نوجوانان هستند؛ روايت‌هايی مملو از تصویرسازی‌های عینی و گفت‌وگوهای باورپذير.
      • پرداختن به موضوع‌های گوناگون اجتماعی چون جنگ، مهاجرت، کودکان كار و خيابان، بچه‌های بی‌سرپرست يا بدسرپرست و…
      • پرداختن به مسائلی که کمتر در آثار کودک و نوجوان دیده می‌شود، مانند جنگ و صلح، طبقات فرودست، افراد معلول، اختلالات شخصیتی‌ـ‌روانی و…
      • تنوع در انتخاب شخصیت‌های محوری و كنشگر (فعال). مشخصاً دخترانی که علیه برخی باورهای غلط ایستادگی می‌کنند.
      • بهره‌گیری از طنز در کلام و روایت‌های زنده و انتقادی از زندگی مردم كوچه و بازار.
      • زبان ساده و بهره‌گیری اصولی از ویژگی‌های زبان بومی و اصطلاح‌های عاميانه و ضرب‌المثل‌ها.

      او حرف‌های غیرکتابی‌اش را این‌جا می‌نویسد.

      به دیدارش بیایید و صدایش را بشنوید