زیبا صدایم کن

زیبا صدایم کن

زیبا صدایم کن 309 448 فرهاد حسن‌زاده
زیبا صدایم کن

♦ زیبا صدایم کن

(رمان نوجوانان)

♦ چاپ اول: ۱۳۹۴/ چاپ دوم ۱۳۹۵/چاپ هشتم۱۳۹۷

♦ ناشر: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان

♦ داستان این کتاب درباره دختر ۱۵ ساله‌ای به نام زیبا است که در آسایشگاه کودکان بی‌سرپرست زندگی می‌کند و پدرش به خاطر اختلالات روانی در تیمارستان بستری است و مادرش نیز با فرد دیگری ازدواج کرده است. تا اینکه در یک روز پاییزی پدرش زنگ می‌زند و از او می‌خواهد کمکش کند تا از تیمارستان فرار کند.

برگزيده‌ جشنواره كتاب كانون پرورش فكری کودک و نوجوان، سال ۱۳۹۵
برگزيده شوراي كتاب كودك، ۱۳۹۵
♣ دریافت دیپلم افتخار دفتر بين المللی كتاب برای نسل جوان، 2018
نامزد كتاب سال ايران، ۱۳۹۵
نامزد كتاب سال لاك‌پشت پرنده،  ۱۳۹۵
♣ برگزیده نهمین جشنواره «کتاب برتر» از سوی انجمن فرهنگی ناشران کتاب کودک ایران، سال ۱۳۹۶
نامزد شوراي كتاب كودك براي فهرست كتاب براي كودكان با نيازهاي ويژه IBBY 2017
قرار گرفتن در فهرست كتاب‌هاي كلاغ سفيد كتابخانه بين‌المللي مونيخ آلمان 2017

 

شنیدن صدای خوانش بخشی از رمان، با صدای نویسنده:

کلیپی که از عکس‌های کتاب در ترکیه منتشر شده ببینید

15 دیدگاه
  • محمدعلی 1399-06-23 در 11:35

    ماجرای یک روز گردش پدر-دختری؛ با شرایط ویژه.
    کمی غم‌انگیزناک هست و البته، بسیار روشن. با خوندنش، احتمالا، نسبت به آدم‌هایی که هرروز از کنارمون می‌گذرن یا باهاشون برخورد داریم، توجه بیش‌تری خرج می‌کنیم.

  • من وقتی نه سالم بود این کتاب رو خوندم و هنوز هم بعد از پنج سال بهترین کتاب با نویسنده فارسی زبان هست که میخونم…

  • زیبا صدایم کن به نظرم بهترین اثر فرهاد حسن زاده ست…

    درباره دختری که با همه ی مشکلاتی که پدرش براش به وجود اورده، هنوز عاشقانه دوستش داره. درباره همه مشکلات دختری که پدرش بالای سرش نیست، درباره یه جانباز که می تونه چه زندگی تلخی داشته باشه، در مورد اعتیاد که باعث می شه حتی درد کشیدن دخترت برات بی اهمیت بشه، درباره بچه های کار، بچه های بزه…

  • یه داستان با فضای متفاوت و جالب

  • سمیرا رستگارپور 1397-11-09 در 13:53

    از دیروز عصر که کتاب را دستم گرفتم تا امشب که تمامش کردم، دل تو دلم نبود. آنقدر به زیبای پانزده ساله فکر کرده بودم که شب هم خواب دیدم زنگ زده‌اند بهم گفته‌اند عزیزدلم را برده‌اند تیمارستان. از دیروز تا امشب ته قلبم یک وزنه ده کیلویی آویزان بود. زیبا صدایم کن قصه ی یک روز دیوانه و عاشقانه‌ی پدر و دختری است که عاشق قصه‌اند. مگر عشق چیزی جز دیوانگی است؟
    زیبا با پدرش عاشقی می‌کند. پدری که بعد از عمری اورا دوباره یافته. قهرمان زندگی اش را سخت، سخت و دوباره سخت در آغوشش می‌فشارد، چرا که عشقش به همین آسانی‌ها به دست نیامده.
    عشق با ترس که جور در نمی‌آید. عشق ، زیبا را چنان قوی می‌کند که بتواند پدرش را از بیماستان روانی فراری بدهد و تولد پانزده سالگی اش را کنار عشقش جشن بگیرد. یک جشن نامتعارف، جشنی در تعقیب و گریز امنیت و ناامنی توامان کنار پدری که خشمش به ثانیه‌ای می‌تواند شعله‌ور شود. عشقی که می‌تواند زیبا را کتک بزند و زیبایی که رنج کتک را دوست دارد. به خاطر نوازش‌های دلجویی بعدش. اگر پدرو مادر هستید، بدانید و آگاه باشید که احتمال دارد بچه‌ها در زندگی زناشویی شان بعدها به دنبال رنج‌هایی باشند که شما بهشان می‌دادید.، چرا که آن رنج‌ها گرمای خانه و امنیت آن را تداعی می‌کنند.
    چه تلخ، چه شیرین، چه واقعی است این کتاب. عشقی که می‌کشد، عشقی که زندگی می‌بخشد.عشقی که قهرمان ضعیف زندگی ماست. عشقی که ما به آن پرو بال می‌دهیم و او به ما بال می دهد.
    نمی‌دانم کتاب برای نوجوان‌ها چه‌جور باشد، اما من دوستش داشتم بسیار و آن وزنه‌ی ده کیلویی هنوز از قلبم آویزان است. بخرید برای نوجوان اهل کتاب.

  • سهیلا اشکبوس 1397-09-28 در 23:53

    زیبا صدایم کن از شاهکارهای ادبیات معاصر است که نه تنها نوجوانان بلکه بزرگترها هم باید بخوانند. قلمتان نویسا آقای حسن‌ زاده. اگر فیلم هم بشود خیلی ارزشمند است.

  • زیبا صدایم کن…
    فوق‌العاده… فوق‌العاده… فوق‌العاده…
    کتابی محشر از نویسنده‌ی مورد علاقم، فرهاد حسن‌زاده.
    من دوران کودکی و نوجوانیم روزنامه‌ی دوچرخه رو که روزنامه‌ای مخصوص نوجوون‌ها بود رو می‌خوندم و این روزنامه با داستان‌هاش باعث شد که این دوران برای من به یاد موندنی بشه.
    فکر می‌کنم بعضی‌ از داستان‌های آقای فرهاد حسن زاده توی این روزنامه چاپ می‌شد، چون من چند وقت پیش یک کتاب از ایشون خوندم به اسم خاطرات خون آشام عاشق و یادمه که هر هفته قسمتی از این داستان توی روزنامه چاپ می‌شد… کلیم باهاش کیف می‌کردم
    من کتاب زیبا صدایم کن رو از کتابخونه امانت گرفتم و همونجا هم خوندم… یه جاهاییش اینقدر تلخ بود نزدیک بود اشکم دربیاد ولی چون مکان عمومی بود جلوی خودم رو می‌گرفتم.
    داستان دختری به نام زیبا که تصمیم می‌گیره روز تولدش رو همراه پدرش که توی بیمارستان روانی بستریست، بگذرونه.
    دوست داشتن پدرا بدون قیدوشرط از زیبایی‌های زندگیه.

  • سلام!خسته نباشید من واقعا دنبال این کتب هستم اما هرجا میرم ندارم از کجا میتونم این کتاب رو خریداری کنم؟

    • بله. متاسفانه موجودی آن تمام شده و کانون در تجدید چاپ آن علیزغم موفقیت‌های کتاب تعلل می‌کند. شما با این شماره تماس بگیرید و جویا شوید. ۸۸۹۷۱۳۹۵و ۸۸۹۷۱۳۹۶

  • مهرداد.ک 1397-02-22 در 13:12

    عالی بود اقای حسن زاده!
    عالی!
    انگار که یک دنیای دیگر سر می کردم با خواندن ان !
    دوستدار قلمتان هستم #)

  • چگونه ميتوانم پي دي اف اين كتاب رو دانلود كنم

    • دوست عزیز نسخه دانلودی این کتاب موجود نیست. شما باید نسخه چاپی آن را خریداری کنید. از فروشگاه‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و کتابفروشی‌های معتبر.

  • حسن زاده در درآوردن روحیات و شخصیات نوجوان داستانش یک ماهر به تمام معناست.
    اما در تمام طول داستان، تلخی زیادی ای توی ذوقم میزد. و گاهی خسته میشدم از فضای ثابت طولانی زیبا و پدرش

  • واقعا واقعا خوشحالم كرد اين كتاب:>
    موقع شروع كردنش، خيلي مي ترسيدم، از آخرين فرهاد حسن زاده اي كه خونده بودم دو سه سالي مي گذشت، و خيلي مي ترسيدم كه نكنه عوض شده باشه؛ حالا چه نوشتن اون، و چه حسِ منِ خواننده ي نه نوجوان.
    ولي خب، فرهاد حسن زاده هنوز همون فرهاد حسن زاده ست. همون حسن زاده ي دوچرخه، همون حسن زاده اي كه شايد پر نقش ترين نويسنده ي ايراني بچگي و نوجواني من بوده..
    هنوز م بلده براي بچه ها/نوجوان ها طوري بنويسه كه انگار نه كه مثل خيلي نويسنده ها حس كنه از خودشونه؛ ولي باور داشته باشه كه خيلي خوب بلدشون.
    هنوز م اگه كتاب هاش يه عالمه لحظه هاي خوشحالي دارن، يادش نميره وسط ش يه طوري ناراحتي رو هم تو تيكه تيكه ش جا بده، كه اون قدرا احساس بي غمي نكني و خوشي نزنه زير دلت، و بفهمي اين رو كه دنياي فعلي ما حتي برا بچه هام اونقدر خوشحال و بدون مشكل نيست كه لازم باشه براشون اون طوري داستان بنويسيم.
    و هنوزم يادش نميره كه حواسش به كسايي باشه كه كمتر كسي حواسش بهشون هست، كه اينجا يه بچه ي كار و بي سرپرست بود، و يه پدر تيمارستاني..
    و هنوز هم وقت و بي وقت گريز يهويي و بعضا بي دليل ميزنه به جنگ:)) هنوزم حسن زاده ي مهمان مهتاب ه…

    چند روز پيش تو خبر ها اومده بود كه امسال به عنوان قصه گوي محبوب بچه ها انتخاب شدن آقاي حسن زاده. و الان من مي خوام بگم كه نه فقط بچه ها، كه قصه گوي محبوب من م هستين هنوز شما واقعا8-> و ممنون تون م كه عوض نشدين، كه هنوز هم همون قدر خوب كارتون رو بلد ين، كه هنوز هم ديدن اسم تون رو جلد كتاب جديد باعث ميشه سه تا كتاب به طور همزمان در حال خونده شدن م رو بذارم كنار، و يه روز تموم بخونم و بخونم جديد ترين كارتون رو تا بفهمم اين بار چه قصه جديدي برامون داريد…

    روزی روزگاری

    فرهاد حسن‌زاده

    فرهاد حسن زاده، فروردین ماه ۱۳۴۱ در آبادان به دنیا آمد. نویسندگی را در دوران نوجوانی با نگارش نمایشنامه و داستان‌های کوتاه شروع کرد. جنگ تحمیلی و زندگی در شرایط دشوار جنگ‌زدگی مدتی او را از نوشتن به شکل جدی بازداشت. هر چند او همواره به فعالیت هنری‌اش را ادامه داد و به هنرهایی مانند عکاسی، نقاشی، خطاطی، فیلنامه‌نویسی و موسیقی می‌پرداخت؛ اما در اواخر دهه‌ی شصت با نوشتن چند داستان‌ و شعر به شکل حرفه‌ای پا به دنیای نویسندگی کتاب برای کودکان و نوجوانان نهاد. اولین کتاب او «ماجرای روباه و زنبور» نام دارد که در سال ۱۳۷۰ به چاپ رسید. حسن‌زاده در سال ۱۳۷۲ به قصد برداشتن گام‌های بلندتر و ارتباط موثرتر در زمینه ادبیات کودک و نوجوان از شیراز به تهران کوچ کرد…

    دنیای کتاب‌ها... دنیای زیبایی‌ها

    کتاب‌ها و کتاب‌ها و کتاب‌ها...

    فرهاد حسن‌زاده برای تمامی گروه‌های سنی کتاب نوشته است. او داستان‌های تصویری برای خردسالان و کودکان، رمان، داستان‌های کوتاه، بازآفرینی متون کهن و زندگی‌نامه‌هایی برای نوجوان‌ها و چند رمان نیز برای بزرگسالان نوشته است.

    ترجمه شده است

    به زبان دیگران

    برخی از کتاب‌های این نویسنده به زبان‌های انگلیسی، چینی، مالایی، ترکی استانبولی و کردی ترجمه شده و برخی در حال ترجمه به زبان عربی و دیگر زبا‌ن‌هاست. همچنین تعدادی از کتاب‌هایش تبدیل به فیلم یا برنامه‌ی رادیو تلویزیونی شده است. «نمكی و مار عينكي»، «ماشو در مه» و «سنگ‌های آرزو» از كتاب‌هايي هستند كه از آن‌ها اقتباس شده است.

    بعضی از ویژگی‌های آثار :

    • نویسندگی در بیشتر قالب‌های ادبی مانند داستان كوتاه، داستان بلند، رمان، شعر، افسانه، فانتزی، طنز، زندگينامه، فيلم‌نامه.
    • نویسندگی برای تمامی گروه‌های سنی: خردسال، کودک، نوجوان و بزرگسال.
    • خلق آثاری تأثیرگذار، باورپذیر و استفاده از تكنيك‌های ادبی خاص و متفاوت.
    • خلق آثاری كه راوی آن‌ها کودکان و نوجوانان هستند؛ روايت‌هايی مملو از تصویرسازی‌های عینی و گفت‌وگوهای باورپذير.
    • پرداختن به موضوع‌های گوناگون اجتماعی چون جنگ، مهاجرت، کودکان كار و خيابان، بچه‌های بی‌سرپرست يا بدسرپرست و…
    • پرداختن به مسائلی که کمتر در آثار کودک و نوجوان دیده می‌شود، مانند جنگ و صلح، طبقات فرودست، افراد معلول، اختلالات شخصیتی‌ـ‌روانی و…
    • تنوع در انتخاب شخصیت‌های محوری و كنشگر (فعال). مشخصاً دخترانی که علیه برخی باورهای غلط ایستادگی می‌کنند.
    • بهره‌گیری از طنز در کلام و روایت‌های زنده و انتقادی از زندگی مردم كوچه و بازار.
    • زبان ساده و بهره‌گیری اصولی از ویژگی‌های زبان بومی و اصطلاح‌های عاميانه و ضرب‌المثل‌ها.

    او حرف‌های غیرکتابی‌اش را این‌جا می‌نویسد.

    به دیدارش بیایید و صدایش را بشنوید