گفت‌وگوها

از میان تاریکی روشنایی را دیدن 800 600 فرهاد حسن‌زاده

از میان تاریکی روشنایی را دیدن

یکی از جنبه‌های این رمان توجه به وجه ژورنالیسم است. یکی از ویژگی‌های کلان شهری مثل تهران وفور خبرهای بد و تکان‌دهنده و به همین میزان بی‌تفاوتی آدم‌ها نسبت به این وقایع است. اگر دقت کرده باشید داستان به مقدمه‌ای با همین جمله‌های مطبوعاتی شروع می‌شود و گره زدن اتفاق‌هایی که از یک جنس هستند و پدر و دخترهایی در آن نقش دارند. با توجه به پیشینه روزنامه‌نگاری‌ام و دنبال کردن خبرها شما شاهد رویکردی ژورنالیستی در رمان هستید.

پرسش‌هایی از فرهاد حسن‌ زاده برای نویسندگان جوان و علاقه‌مندان به نوشتن 150 150 فرهاد حسن‌زاده

پرسش‌هایی از فرهاد حسن‌ زاده برای نویسندگان جوان و علاقه‌مندان به نوشتن

۱. آیا در کودکی و نوجوانی‌تان فکر می‌کردید که نویسنده شوید؟ در این دوران آدم هزاران فکر و خیال می‌کند. از فضانورد شدن و میان ستاره‌ها چرخیدن تا پادشاه و رییس مملکت شدن. من هم خیلی رویا داشتم. اما رویایی که از همه پررنگ‌تر بود خواننده شدن بود. وقتی پدرم بداخلاقی می‌کرد و دعوایم می‌کرد، می‌رفتم…

کتابخانه کانون هشتگرد
حال خوش خواندن در بچه‌ها وجود ندارد و باید آن را ایجاد کرد/ کتابخوانی امری اضافی نیست، بخشی از برنامه‌های روزانه ماست 800 409 فرهاد حسن‌زاده

حال خوش خواندن در بچه‌ها وجود ندارد و باید آن را ایجاد کرد/ کتابخوانی امری اضافی نیست، بخشی از برنامه‌های روزانه ماست

خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)- ملیسا معمار: پنج روز از بیست‌وششمین دوره هفته کتاب با شعار «حال خوش خواندن» سپری شده است. 26 دوره یعنی 26 سال. 26 سال است که با هدف تاکید بر اهمیت کتابخوانی در کشور، هفته کتاب و بسیاری برنامه‌های مرتبط دیگر برگزار می‌شود و درباره اهمیت این موضوع در کشور صحبت می‌شود،…

farhad.hasanzadeh
ممیزی سلیقه‌ای عرصه را برای نویسندگان حوزه کودک محدود می‌کند 800 511 فرهاد حسن‌زاده

ممیزی سلیقه‌ای عرصه را برای نویسندگان حوزه کودک محدود می‌کند

تهران- ایرنا- فرهاد حسن‌زاده کاندید جایزه ادبی آسترید لیندگرن و برنده لوح تقدیر هانس کریستین آندرسن معتقد است ممیزی سلیقه‌ای عرصه را برای نویسندگان حوزه کودک محدود می‌کند و مانع خلق اثر مورد اعتماد کودکان می شود درحالیکه خلق اثر هنری در جریان آزاد فکری شکل می‌گیرد.

من و این همه پرسش؟
هیچ برنامه‌ای برای کودکان آینده‌ساز ندارند 600 450 فرهاد حسن‌زاده

هیچ برنامه‌ای برای کودکان آینده‌ساز ندارند

? یک نویسنده کودک و نوجوان معتقد است: می‌گویند کودکان آینده‌سازان هستند ولی هیچ برنامه‌ای برای آینده‌سازان ندارند در واقع هیچ برنامه‌ای برای آینده ندارند. چون هیچ شناختی از دوران کودکی ندارند. ?به گزارش ایسنا، به نقل از روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، امسال نیز هفته‌ی ملی کودک طبق روال سال‌های گذشته در نیمه‌ی…

گفت‌وگو با ایبنا
مستقل بودن و بی‌حاشیه کارکردن سبب موفقیتم شد/ جوایز ادبی تابلوهای راهنمای نویسندگان است 1000 666 فرهاد حسن‌زاده

مستقل بودن و بی‌حاشیه کارکردن سبب موفقیتم شد/ جوایز ادبی تابلوهای راهنمای نویسندگان است

فرهاد حسن‌زاده عامل موفقیت و مطرح شدنش در جایزه اندرسن را مستقل بودن و بی‌حاشیه کارکردن در کشوری می‌داند که سیاست‌زدگی در آن بیداد می‌کند و می‌گوید: تلاش کردم بدون گرایش‌های دست‌وپا گیر سیاسی به نفس نویسندگی و نوشتن برای کودکان بپردازم و بی‌راهه نروم.

صورت‌ مسئله کودک‌آزاری را حذف می‌کنند 336 388 فرهاد حسن‌زاده

صورت‌ مسئله کودک‌آزاری را حذف می‌کنند

فرهاد حسن‌زاده عنوان کرد صورت‌ مسئله کودک‌آزاری را حذف می‌کنند فرهاد حسن‌زاده می‌گوید: نهادهای فرهنگی به‌خاطر نگاه سطحی صورت‌مسئله پرداختن به شناخت بدن کودکان و موضوع کودک‌آزاری را پاک می‌کنند. این نویسنده ادبیات کودک و نوجوان در گفت‌وگو با ایسنا، درباره ظرفیت ادبیات در زمینه آگاهی‌بخشی به بچه‌ها برای شناخت بدن خود و پیشگیری از…

فرهاد حسن‌زاده
زشت و زیبا 600 400 فرهاد حسن‌زاده

زشت و زیبا

گفت‌و گو با روزنامه همشهری/ پنجشنبه ۲۴ خرداد ۱۳۹۷  فرهاد حسن‌زاده، نویسنده‌ای که تا نیم قدمی «نوبل کوچک» پیش رفت. فرهنگ > ادبیات – فرشاد شیرزادی: تا سال گذشته به عنوان روزنامه‌نگاری سطح اول در روزنامه همشهری مشغول به کار بود. او در تحریریه «دوچرخه» برای بچه‌ها قلم می‌زد و پس از ۳۵ سال سابقه کار بازنشسته شد.…

فرهاد حسن‌زاده
سیاست‌های غلط فرهنگی موجب بحران کتاب شده است. 555 370 فرهاد حسن‌زاده

سیاست‌های غلط فرهنگی موجب بحران کتاب شده است.

گفت‌وگوی با روزنامه آرمان به مناسبت نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران.   گروه ادبیــات و کتاب: فرهــاد حســنزاده (1341-آبــادان) یکی از بزرگترین نویسنده‌های کودک و نوجوان امروز ایران است که در سال 1396 عنوان نویسنده منتخب جایزه جهانی هانس کریستین اندرسن را به دست آورد. از حسن‌زاده بیش از هفتاد کتاب در حوزه‌های مختلف منتشر شده، که برخی از آنها…

فرهاد حسن زاده
دردهای مشترک، پیام جهانی ادبیات است 1024 682 فرهاد حسن‌زاده

دردهای مشترک، پیام جهانی ادبیات است

دردهای مشترک، پیام جهانی ادبیات است ◊امسال سال خوبی برای ادبیات کودک و نوجوان بود. سالی که بخشی از خبرهای خوبش گره می‌خورد به نام فرهاد حسن‌زاده و آثارش. ◊امسال سال خوب ادبیات کانون هم بود. در جشنواره‌ی بولونیا ۲۰۱۷ به همت امور بین‌الملل و انتشارات کانون برخی از آثار به زبان انگلیسی ترجمه و…

    روزی روزگاری

    فرهاد حسن‌زاده

    فرهاد حسن زاده، فروردین ماه ۱۳۴۱ در آبادان به دنیا آمد. نویسندگی را در دوران نوجوانی با نگارش نمایشنامه و داستان‌های کوتاه شروع کرد. جنگ تحمیلی و زندگی در شرایط دشوار جنگ‌زدگی مدتی او را از نوشتن به شکل جدی بازداشت. هر چند او همواره به فعالیت هنری‌اش را ادامه داد و به هنرهایی مانند عکاسی، نقاشی، خطاطی، فیلنامه‌نویسی و موسیقی می‌پرداخت؛ اما در اواخر دهه‌ی شصت با نوشتن چند داستان‌ و شعر به شکل حرفه‌ای پا به دنیای نویسندگی کتاب برای کودکان و نوجوانان نهاد. اولین کتاب او «ماجرای روباه و زنبور» نام دارد که در سال ۱۳۷۰ به چاپ رسید. حسن‌زاده در سال ۱۳۷۲ به قصد برداشتن گام‌های بلندتر و ارتباط موثرتر در زمینه ادبیات کودک و نوجوان از شیراز به تهران کوچ کرد…

    دنیای کتاب‌ها... دنیای زیبایی‌ها

    کتاب‌ها و کتاب‌ها و کتاب‌ها...

    فرهاد حسن‌زاده برای تمامی گروه‌های سنی کتاب نوشته است. او داستان‌های تصویری برای خردسالان و کودکان، رمان، داستان‌های کوتاه، بازآفرینی متون کهن و زندگی‌نامه‌هایی برای نوجوان‌ها و چند رمان نیز برای بزرگسالان نوشته است.

    ترجمه شده است

    به زبان دیگران

    برخی از کتاب‌های این نویسنده به زبان‌های انگلیسی، چینی، مالایی، ترکی استانبولی و کردی ترجمه شده و برخی در حال ترجمه به زبان عربی و دیگر زبا‌ن‌هاست. همچنین تعدادی از کتاب‌هایش تبدیل به فیلم یا برنامه‌ی رادیو تلویزیونی شده است. «نمكی و مار عينكي»، «ماشو در مه» و «سنگ‌های آرزو» از كتاب‌هايي هستند كه از آن‌ها اقتباس شده است.

    بعضی از ویژگی‌های آثار :

    • نویسندگی در بیشتر قالب‌های ادبی مانند داستان كوتاه، داستان بلند، رمان، شعر، افسانه، فانتزی، طنز، زندگينامه، فيلم‌نامه.
    • نویسندگی برای تمامی گروه‌های سنی: خردسال، کودک، نوجوان و بزرگسال.
    • خلق آثاری تأثیرگذار، باورپذیر و استفاده از تكنيك‌های ادبی خاص و متفاوت.
    • خلق آثاری كه راوی آن‌ها کودکان و نوجوانان هستند؛ روايت‌هايی مملو از تصویرسازی‌های عینی و گفت‌وگوهای باورپذير.
    • پرداختن به موضوع‌های گوناگون اجتماعی چون جنگ، مهاجرت، کودکان كار و خيابان، بچه‌های بی‌سرپرست يا بدسرپرست و…
    • پرداختن به مسائلی که کمتر در آثار کودک و نوجوان دیده می‌شود، مانند جنگ و صلح، طبقات فرودست، افراد معلول، اختلالات شخصیتی‌ـ‌روانی و…
    • تنوع در انتخاب شخصیت‌های محوری و كنشگر (فعال). مشخصاً دخترانی که علیه برخی باورهای غلط ایستادگی می‌کنند.
    • بهره‌گیری از طنز در کلام و روایت‌های زنده و انتقادی از زندگی مردم كوچه و بازار.
    • زبان ساده و بهره‌گیری اصولی از ویژگی‌های زبان بومی و اصطلاح‌های عاميانه و ضرب‌المثل‌ها.

    او حرف‌های غیرکتابی‌اش را این‌جا می‌نویسد.

    به دیدارش بیایید و صدایش را بشنوید