قطار جک لندن

قطار جک لندن

قطار جک لندن

قطار جک لندن 562 824 فرهاد حسن‌زاده
قطار جک لندن

قطار جک لندن
◊(رمان بزرگسال)
◊ناشر: افق
◊چاپ اول:۱۴۰۱ / چاپ دوم ۱۴۰۲

«سام» باید رازش را برملا کند. باید بتواند به زندگی‌اش سر و سامان ببخشد و مثل یک پادشاه، بر خانواده‌ی پر جمعیتش حکومت کند. امان از آتش جنگ که مثل سنگی در مسیر رودخانه‌ی زندگی می‌افتد و مسیر همه چیز را عوض می‌کند.

متن پشت جلد:

گودرز گفت: «فرق چه می‌کنه؟ اول مرده‌خَری، بعد مرده‌خوری. ئی دوتا گاومیش اگه زنده بودن، هرکدوم پنجاه هزار تومن پولشون بود.» و روی پنجاه تاکید کرد.
نگاه سبزعلی گشت روی حاشیه‌ی گِلی بهمنشیر؛ روی گاومیش‌هایی که به خون و گل غلتیده بودند، روی آدم‌هایی که جمع شده بودند دور زایر خلف و قصاب و پسر زایر خلف. پرسید: «همی دوتا بودن؟»
ایازبزی گفت: «سه‌تا. یکیش تو شط بود و آب بردش.»
سبزعلی خلط به زمین انداخت: «تف به روزگار!»
شنتیا گفت: «روزگار خیلی قشنگه. حیف نیست تُفیش می‌کنی؟»

پیش از این از فرهاد حسن‌زاده رمان‌های «حیاط خلوت»، «مهمان مهتاب» با همین ژانر منتشر شده و داستان‌هایی از زندگی خانواده‌هایی که قربانی جنگ شده و یا به مهاجرت کرده‌اند، روایت شده است. حیاط خلوت نامزد جایزه گلشیری شده و مهمان مهتاب برنده جایزه ادب پایداری.

3 دیدگاه
  • محمد حسینی 1402-05-08 در 07:50

    همیشه به ادبیات جنگ علاقه داشته‌ام و تقریبا آنچه درباره جنگ‌ها نوشته شده است، از هر جناح و گرایش و جغرافیایی، خوانده‌ام. رمان فرهاد حسن‌زاده بسیار خواندنی و برجسته است. و به گمانم خواندنش ضروری، به ویژه برای ملتی که گاه چنان تحت‌فشار قرار می‌گیرد که جنگ را راه نجات می‌یابد، غافل از این که جنگ جز مرگ و ویرانی در پی ندارد و در آن هیچ خیری برای مردمان نیست
    به فرهاد حسن‌زاده تبریک می‌گویم برای این کار خوش‌خوان و عمیق.
    و خوشحالم از نقش کوچکم در انتشار آن.

  • فضاسازی داستان فوق العاده است اصلا انگار خودت داری با دونه دونه شخصیت ها توی کوچه پس کوچه های آبادان قدم میزنی و شخصیت ها که یه جور عجیبی به دل من نشستن (:

  • من عاشق این کتاب و لحظه به لحظه موقعیت ها و قصه های ریز و درشتشم که هر زمان بهش فکر میکنم میبینم بارها خواهم خواندش و مثل هستی جز جدایی ناپذیری از کتابهای محبوبم خواهد شد که خواندن جلد دومش به آرزو خواهد پیوست:)

    روزی روزگاری

    فرهاد حسن‌زاده

    فرهاد حسن زاده، فروردین ماه ۱۳۴۱ در آبادان به دنیا آمد. نویسندگی را در دوران نوجوانی با نگارش نمایشنامه و داستان‌های کوتاه شروع کرد. جنگ تحمیلی و زندگی در شرایط دشوار جنگ‌زدگی مدتی او را از نوشتن به شکل جدی بازداشت. هر چند او همواره به فعالیت هنری‌اش را ادامه داد و به هنرهایی مانند عکاسی، نقاشی، خطاطی، فیلنامه‌نویسی و موسیقی می‌پرداخت؛ اما در اواخر دهه‌ی شصت با نوشتن چند داستان‌ و شعر به شکل حرفه‌ای پا به دنیای نویسندگی کتاب برای کودکان و نوجوانان نهاد. اولین کتاب او «ماجرای روباه و زنبور» نام دارد که در سال ۱۳۷۰ به چاپ رسید. حسن‌زاده در سال ۱۳۷۲ به قصد برداشتن گام‌های بلندتر و ارتباط موثرتر در زمینه ادبیات کودک و نوجوان از شیراز به تهران کوچ کرد…

    دنیای کتاب‌ها... دنیای زیبایی‌ها

    کتاب‌ها و کتاب‌ها و کتاب‌ها...

    فرهاد حسن‌زاده برای تمامی گروه‌های سنی کتاب نوشته است. او داستان‌های تصویری برای خردسالان و کودکان، رمان، داستان‌های کوتاه، بازآفرینی متون کهن و زندگی‌نامه‌هایی برای نوجوان‌ها و چند رمان نیز برای بزرگسالان نوشته است.

    ترجمه شده است

    به زبان دیگران

    برخی از کتاب‌های این نویسنده به زبان‌های انگلیسی، چینی، مالایی، ترکی استانبولی و کردی ترجمه شده و برخی در حال ترجمه به زبان عربی و دیگر زبا‌ن‌هاست. همچنین تعدادی از کتاب‌هایش تبدیل به فیلم یا برنامه‌ی رادیو تلویزیونی شده است. «نمكی و مار عينكي»، «ماشو در مه» و «سنگ‌های آرزو» از كتاب‌هايي هستند كه از آن‌ها اقتباس شده است.

    بعضی از ویژگی‌های آثار :

    • نویسندگی در بیشتر قالب‌های ادبی مانند داستان كوتاه، داستان بلند، رمان، شعر، افسانه، فانتزی، طنز، زندگينامه، فيلم‌نامه.
    • نویسندگی برای تمامی گروه‌های سنی: خردسال، کودک، نوجوان و بزرگسال.
    • خلق آثاری تأثیرگذار، باورپذیر و استفاده از تكنيك‌های ادبی خاص و متفاوت.
    • خلق آثاری كه راوی آن‌ها کودکان و نوجوانان هستند؛ روايت‌هايی مملو از تصویرسازی‌های عینی و گفت‌وگوهای باورپذير.
    • پرداختن به موضوع‌های گوناگون اجتماعی چون جنگ، مهاجرت، کودکان كار و خيابان، بچه‌های بی‌سرپرست يا بدسرپرست و…
    • پرداختن به مسائلی که کمتر در آثار کودک و نوجوان دیده می‌شود، مانند جنگ و صلح، طبقات فرودست، افراد معلول، اختلالات شخصیتی‌ـ‌روانی و…
    • تنوع در انتخاب شخصیت‌های محوری و كنشگر (فعال). مشخصاً دخترانی که علیه برخی باورهای غلط ایستادگی می‌کنند.
    • بهره‌گیری از طنز در کلام و روایت‌های زنده و انتقادی از زندگی مردم كوچه و بازار.
    • زبان ساده و بهره‌گیری اصولی از ویژگی‌های زبان بومی و اصطلاح‌های عاميانه و ضرب‌المثل‌ها.

    او حرف‌های غیرکتابی‌اش را این‌جا می‌نویسد.

    به دیدارش بیایید و صدایش را بشنوید